П’ять відповідей на запитання щодо інвентаризації в бюджетних установах
У статті — відповіді експерта на ваші запитання щодо інвентаризації. З’ясуєте, чи інвентаризувати майно, якщо в установі оголосили простій, і що робити, якщо майно перебуває на окупованій території. Знатимете, як показати в актах інвентаризації камери відеоспостереження. За потреби спишете демонтовану будівлю котельні
Правила та строки інвентаризації визначені в Положенні № 879. Однак під час інвентаризації виникає безліч начебто дрібних запитань, на які не так просто знайти відповіді. Тож до вашої уваги пропонуємо відповіді на запитання з нашого вебінару на цю тему.
Це навігатор статтею
Оберіть запитання, що цікавить
Майно, розміщене на окупованій території, інвентаризують після деокупації території, тобто після отримання безпечного й безперешкодного доступу до матеріальних цінностей.
Підприємства, які з дати початку тимчасової окупації мали місцезнаходження на тимчасово окупованій території, і підприємства, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій, у період дії воєнного стану проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, у яких відображені зобов’язання та власний капітал підприємств (п. 8 р. І Положення № 879).
У річній фінансовій звітності інформацію про активи, до яких немає доступу, зобов’язання та власний капітал, які не можна документально підтвердити через те, що немає доступу до відповідних первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, відображають за даними бухгалтерського обліку.
Бюджетні установи зобов’язані провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, у якому з’явився доступ до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду (п. 12 Порядку № 419).
Імовірно йдеться про відсутність безперешкодного доступу до певних приміщень і недотримання правил техніки безпеки, протипожежної безпеки й охорони праці. Адже дивно, коли установа має по одному ключу від кожного кабінету, та й ті працівники забирають додому. Тобто фактично хвороба, відпустка працівника або оголошення простою блокують доступ до кабінету (приміщення). Ключі від кабінетів треба зберігати в установі. Адже може трапиться аварія або пожежа тощо.
Тож оптимальний варіант — повідомити працівникам, що вони мають повернути ключі від кабінетів. Також можна скористатися запасними ключами, щоб провести інвентаризацію. Кабінети — це приміщення установи, а не приватна власність працівників.
Відсутність безперешкодного доступу до майна установи через те, що ключі від кабінетів перебувають у працівників, — не підстава для непроведення інвентаризації.
Ідетьcя про об’єкт нерухомості, який належить до об’єктів комунальної власності. Тому питання щодо списання об’єктів нерухомого майна регулюють відповідні органи місцевого самоврядування (ОМС).
До повноважень ОМС належить володіння, користування й розпорядження об’єктами права комунальної власності. Зокрема, вони виконують усі майнові операції, вирішують питання відчуження майна (ч. 5 ст. 60 Закону № 280).
Тож відповідна місцева рада має власним рішенням затвердити порядок списання майна комунальної власності, зокрема нерухомості, і порядок його оформлення.
Під час затвердження порядку списання комунального майна часто беруть за основу положення Порядку № 1314.
У порядку списання об’єктів комунальної власності визначають, за якою процедурою списується нерухоме майно, з ким погоджувати списання, кого включати до комісії зі списання та як документально це оформити.
Отже, кожна місцева рада затверджує свій власний порядок списання комунального майна. Єдиного варіанту не існує.
Роботи зі встановлення системи відеоспостереження не належать до поточного або капітального ремонту. Після того як систему відеоспостереження встановили, в обліку мав з’явитися об’єкт необоротних активів попри те, що видатки провели за КЕКВ 2240.
За КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» оплачують послуги з побудови, створення і впровадження:
ВЕБІНАР ДО ТЕМИ
- локальних мереж;
- систем відеоспостереження,
- охоронної сигналізації, у тому числі оплата мережевого обладнання:
- монтажних шаф,
- монтажних коробів,
- кабелеводів, кабелів,
- з’єднувачів, розеток, кріплень, комутаційних панелей тощо, якщо це обладнання є невід’ємною частиною послуг (пп. 13 п. 2.2.4 Інструкції № 333).
У цій нормі закладена проблема: побудова і створення системи відеоспостереження вказує на те, що створюється саме об’єкт необоротних активів, який треба відобразити в бухгалтерському обліку.
Первісна вартість об’єкта основних засобів може формуватися як за рахунок капітальних витрат, так і за рахунок поточних витрат — витрат на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів тощо (п. 3 розд. 3 Методичних рекомендацій № 11).
У ситуації, описаній нашим читачем, створюється об’єкт основних засобів у розумінні абзацу 4 пункту 1 розділу ІІ НП(С)БОДС 121:
… одиницею обліку ОЗ може бути комплекс конструктивно з’єднаних предметів, що мають для обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може функціонувати самостійно, однак певну роботу виконуватиме тільки у складі комплексу.
Якщо ж один об’єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), кожну з цих частин можна визнавати в бухгалтерському обліку як окремий об’єкт основних засобів (п. 1 р. ІІ НП(С)БОДС 121).
Створену систему відеоспостереження доцільно обліковувати як об’єкт основних засобів або як інші необоротні активи (залежно від вартісного показника).
Якщо об’єкт створено за рахунок поточних витрат, їх треба вилучити з доходу звітного періоду й показати цільове фінансування: Д-т 70, 7111 К-т 54 «Цільове фінансування». Далі — накопичувати капітальні інвестиції в створення об’єкта основних засобів (інших необоротних активів).
Якщо цього не зробили минулому році, за результатами інвентаризації зафіксуйте факт наявності такого об’єкта й ухваліть рішення про виправлення помилки в бухобліку.
Здійснення видатків за відповідним кодом економічної класифікації не може бути ціллю, що її встановлює бюджетне призначення або бюджетне асигнування. Відповідно, здійснення видатків за кодом економічної класифікації, яке не повною мірою відповідає економічній сутності платежу, однак відповідає цілям, визначеним у паспорті бюджетної програми, не можна кваліфікувати як нецільове використання бюджетних коштів. Цього висновку дійшов Шостий апеляційний адміністративний суд у справі від 24.10.2018 № 826/12881/17. Рішення він ухвалив на користь бюджетної установи, а не Державної аудиторської служби.
Також маємо свіже судове рішення з таким висновком:
… як капітальний, так і поточний ремонт входить у напрям використання бюджетних коштів, а тому відсутнє нецільове використання бюджетних коштів. Усі витрачені кошти спрямовані на виконання відповідної бюджетної програми, а тому навіть за умови необхідності їх перерахування по іншому КЕКВ, це не може вважатися нецільовим використанням бюджетних коштів (ухвала Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду від 08.08.2023 у справі № 991/2899/22).
Тож створення системи відеоспостереження за рахунок видатків за КЕКВ 2240 не можна вважати нецільовим використанням бюджетних коштів.