Що нового

Бухоблік та оподаткування

29 квітня

Як отримати виплати на дитину

Як отримати виплати на дитину

Калькулятор індексації зарплати

Оформити грошову допомогу на дитину одинокій матері або батьку можна офлайн, або заповнити форму на порталі Дія. Подання онлайн-заявки займе приблизно 30 хвилин.

Право на грошову допомогу мають:

  • одинокі матері (які не перебувають у шлюбі);
  • одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір), або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Як отримати послугу

Офлайн:

  • для отримання виплат потрібно звернутись до органу соціального захисту або Центру надання адміністративних послуг або уповноваженої посадової особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади з необхідними документами.

Онлайн (на порталі Дія):

  1. У рядку пошуку введіть «Допомога на дитину одинокій матері або батьку». Зайдіть на сторінку послуги, натисніть «Подати заяву» та авторизуйтесь.
  2. Оберіть підставу для отримання допомоги.
  3. Вкажіть дані дитини, на яку бажаєте отримувати допомогу.
  4. Оберіть спосіб отримання допомоги.
  5. Заповніть дані про членів сім'ї.
  6. Вкажіть дані про доходи та майно, яке належить вам та членам вашої сім'ї.
  7. Підвантажте сканкопію довідки про захворювання дитини, якщо така є.
  8. Перевірте сформовану заяву та декларацію, підпишіть електронним підписом або Дія.Підписом та надішліть на розгляд в орган соціального захисту населення.
  9. Статус розгляду заяви буде відображатися у вашому особистому кабінеті на порталі Дія.
  10. Також отримаєте сповіщення про розгляд вашої заяви на електронну пошту.

Які документи необхідні

Щоб отримати виплати на дитину, потрібно мати такі документи:

  • заява про призначення соціальної допомоги;
  • декларація про доходи;
  • довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в Державній податковій службі України, Пенсійному фонді України тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення;
  • витяг із Державного реєстру актів цивільного стану про народження дитини або довідка про народження, чи документ про народження, виданий органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька;
  • копія свідоцтва про народження дитини;
  • копія рішення про усиновлення дитини (для усиновлювачів);
  • копія свідоцтва про смерть одного з подружжя та довідка про те, що дитина не отримує пенсію або державну допомогу по втраті годувальника (в разі потреби);
  • копія довідки закладу освіти про навчання дитини за денною або дуальною формою (до випуску з освітнього закладу, але не довше, ніж по досягненню дитиною 25 років).

Розмір допомоги

Максимальний розмір допомоги на дітей одиноким матерям чи батькам у 2024 році:

  • для дитини до 6 років – 2 563 грн;
  • для дитини від 6 до 18 років – 3 196 грн;
  • для дитини від 18 до 23 років за умови навчання у виші на стаціонарі – 3 028 грн.

Джерело: офіційний сайт КМУ

29 квітня

Класифікатор професій планують замінити

Класифікатор професій планують замінити

Калькулятор стажу

Мета законопроєкту № 9630 від 21.08.2023 – впорядкування системи кваліфікації та створення Єдиного реєстру кваліфікацій (Класифікатора професій) шляхом об'єднання Національного класифікатора професій, Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, Реєстру кваліфікацій, їх діджиталізації та синхронізації з іншими базами даних, щоб процес обміну та доступу до інформації про професійні кваліфікації був швидкий, прозорий та відповідав потребам ринку праці у реальному часі.

Законопроєкт «Про внесення зміни до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікацій відповідно до актуальних потреб ринку праці та інших питань»:

  • пришвидчить розвиток та вдосконалення системи кваліфікацій;
  • сприятиме розробці професійних стандартів на сучасні професії, а не на посади;
  • впорядкує інформацію про професійні кваліфікації;
  • усуне морально застарілі, та занадто бюрократизовані процедури на ринку праці;
  • сприятиме отриманню об'єктивної інформації про ринок праці та стане каталізатором його розвитку.

Джерело: законопроєкт № 9630 від 21.08.2023

29 квітня

Названі строки атестації наукових установ

Названі строки атестації наукових установ

Пошук по Класифікатору професій

З 1 червня 2024 року проведення державної атестації всіх наукових установ повинно відбуватися відповідно до нового Порядку проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти щодо провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 р. № 540

Згідно з проєктом нової Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти щодо провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, розробленої на виконання зазначеної постанови, державна атестація проводитиметься одночасно для всіх наукових установ за відповідним науковим напрямом. Нагадаємо, що ця Методика нині проходить процедуру громадського обговорення.

З метою забезпечення ефективного функціонування системи державної атестації наукових установ урядом України ухвалено постанову, яка передбачає:

  • продовження строку дії державної атестації наукових установ, що спливає у 2024 – 2025 роках, до проведення нової атестації за новим Порядком, але не пізніше ніж 31 грудня 2025 року;
  • продовження до 31 грудня 2025 року строку внесення до Державного реєстру наукових установ, які отримують підтримку держави і для яких продовжено строк атестації;
  • встановлення граничного терміну дії державної атестації за попереднім Порядком до 31 грудня 2025 року;
  • доручення Міністерству освіти і науки провести у 2024 році атестацію установ за напрямами «Аграрно-ветеринарний» і «Суспільний», а у 2025 році – атестацію всіх наукових установ за всіма напрямами.

МОН нагадує, що до 17 травня триватиме громадське обговорення проєкту наказу Міністерства освіти і науки України «Про державну атестацію наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності».

Джерело: офіційний сайт МОН

29 квітня

Місцеві запозичення за новими формами

місцеві запозичення нові форми

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС

Мінфін затвердив нові форми:

  • розрахунків меж загального обсягу місцевого боргу і гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою боргу та обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу (Форма 1);
  • розрахунку обсягу трансфертів з відповідного місцевого бюджету до інших місцевих бюджетів, які здійснюються за рахунок трансфертів з державного бюджету (Форма 1.1);
  • розрахунку обсягу видатків загального фонду відповідного місцевого бюджету, які здійснюються за рахунок субвенцій з державного бюджету та з інших місцевих бюджетів (Форма 1.2);
  • інформації про видатки загального фонду відповідного місцевого бюджету, які здійснюються за рахунок субвенцій з державного бюджету, інших місцевих бюджетів, у тому числі тих, кошти яких передаються із загального фонду відповідного бюджету до бюджету розвитку (спеціальний фонд), у розрізі програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету (Форма 1.3);
  • інформації про поточний стан виконання боргових зобов’язань за кредитами (позиками), у тому числі виконання яких забезпечено місцевими гарантіями, за три бюджетні періоди, що передують бюджетному періоду, в якому приймається рішення про здійснення місцевого запозичення або рішення про надання місцевої гарантії, та в поточному бюджетному періоді (Форма 2);
  • графіка планових та фактичних надходжень і платежів за місцевим запозиченням або за кредитом (позикою), виконання якого забезпечено місцевою гарантією (Форма 2.1);
  • прогнозного графіка отримання кредитів (позик), погашення та обслуговування місцевого боргу та гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою боргу (Форма 3);
  • розрахунку витрат на погашення і обслуговування кредиту (позики), у тому числі що залучається під місцеву гарантію, обсяг та умови якого погоджуються (Форма 3.1).

Наказ Мінфіну від 02.04.2024 № 171, яким затверджено форми, та наказ Мінфіну від 22.04.2024 № 203, яким внесені зміни до форм, не набрали чинності.

29 квітня

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»

Підвищений рівень напруженості

Законодавець схвалив довгоочікуваний Закон № 3633, яким змінив порядок проходження військової служби, мобілізації та військового обліку. Основні його новації запрацюють із 18.05.2024. Частина з них стосується роботодавців, адже вони беруть участь в оповіщенні про призов на військову службу та бронюванні працівників. Експерт розглянув чергові зміни до мобілізаційного закону. Тож тримайте сім важливих акцентів, що стосуються обов’язків роботодавців щодо мобілізації працівників.

Добігає кінця звітний період за І квартал, а отже, існує висока ймовірність проґавити граничні строки чи поспіхом наробити помилок. Але не хвилюйтеся, у цьому номері підкажемо:

Складність та напруженість в роботі наростає. А що з надбавкою? Щоб ревізори не визнали надбавку за складність і напруженість у роботі незаконною, ознайомтеся з порадами експертки. З’ясуєте, хто має право на цю надбавку, у якому розмірі її виплачувати та чи можна скасувати надбавку за складність і напруженість через брак коштів. Розглянете приклад судової справи, коли дії керівника установи визнали протиправними.

Під загрозою помилок перебуває також виплата компенсації за невикористану відпустку. Адже грудневі зміни до Порядку № 100 спричинили багато складних ситуацій. На допомогу – експертні роз’яснення. З’ясуєте, чи можна виплачувати компенсацію працівнику, який продовжує працювати, що робити, якщо за компенсацією звернувся мобілізований у 2022 році працівник, та як бути з надбавками й доплатами під час розрахунку компенсації педпрацівникам.

Працюймо в тандемі. Крокуймо до Перемоги разом!

29 квітня

НБУ знизив розмір облікової ставки

облікова ставка нбу

Калькулятор індексації зарплати

Згідно з рішенням Правління НБУ «Про розмір облікової ставки Національного банку України» від 25.04.2024 № 133-рш розмір облікової ставки з 26.04.2024 становить 13,5%. Раніше її розмір становив 14,5%.

У поточному році за базовим сценарієм прогнозу НБУ передбачає зниження облікової ставки до 13%. Таке пом’якшення процентної політики та заплановані кроки з валютної лібералізації не мають створювати додаткових загроз для макрофінансової стабільності та стійкості валютного ринку. НБУ адаптуватиме монетарну політику в разі істотних змін у балансі ризиків. Так, зменшення ризиків для інфляції та курсової стійкості може створити передумови для додаткових кроків зі зниження облікової ставки та пом’якшення валютних обмежень, що підтримають розвиток кредитування та відновлення економіки.

Розмір облікової ставки переглядатимуть 13.06.2024 на відповідному засіданні Правління НБУ з питань монетарної політики.

За інформацією НБУ

26 квітня

Дослідження ринку праці – на скільки роботодавці підвищать зарплати у 2024 році

дослідження ринку праці зарплати

Пошук по Класифікатору професій

Зміни щодо персоналу, які відбулись у 2023 році 

Респонденти відмітили, що у 2023 році в їх компаніях відбулись такі основні зміни:

  • 79% респондентів повідомили про підвищення рівня заробітної плати;
  • 46% респондентів повідомили про збільшення функціоналу та найм нових працівників;
  • 36% учасників повідомили про збільшення бюджетів на розвиток, навчання та утримання персоналу;
  • 27% проінформували про підвищення бонусів та преміальних виплат;
  • 10% респондентів повідомили про скорочення персоналу.

Допомога працівникам у 2023 році

Серед опитаних респондентів:

  • 97% респондентів  підтвердили, що компанії в повному обсязі виплачують заробітну плату;
  • 85% респондентів повідомили, що працівникам виплачують бонуси та премії;
  • 49% респондентів проінформували, що їх компанії забезпечували психологічну підтримку працівників;
  • 47% респондентів проінформували, що компанії організовували освітні курси для всіх працівників.

Серед іншої допомоги було відмічено, що деякі компанії:

  • продовжують сплачувати податки працівників, які проживають за кордоном;
  • відкрили працівникам міжнародні програми медичного страхування;
  • компенсують працівникам витрати за використання електроенергії, інтернету та частину витрат на оренду житла.

Позитивні зміни, які відбулись у компаніях у 2023 році

Представники сфери управління персоналом повідомили про позитивні зміни, які відбулись в їх компаніях у 2023 році, а саме:

  • забезпечення безперебійності бізнес-процесів та бронювання працівників;
  • страхування життя працівників;
  • збільшились об’єми реалізації продукції на експорт;
  • оптимізація штату працівників, покращення виробничих процесів;
  • оплачували дитячий садок, відкрили власний спортзал та масажний кабінет;
  • запровадили програму сприяння поверненню демобілізованих ветеранів на робочі місця;
  • збільшився попит на навчальні програми для співробітників;
  • зросла соціальна відповідальність бізнесу;
  • підтримка співробітників, які частково або повністю втратили житло внаслідок військових дій;
  • підключення читацьких сервісів з доступом для співробітників та членів сімей до он-лайн книг;
  • стали більше уваги приділяти працівникам, їх добробуту та ментальному здоров’ю;
  • продовжували виплачувати заробітну плату мобілізованим працівникам та забезпечували їх необхідною допомогою;
  • покращилась залученість і лояльність персоналу;
  • почався розвиток нового напрямку та вихід на нові ринки;
  • з’явились нові клієнти та збільшились продажі;
  • фінансові показники стали повертатися на довоєнний стан.

Зміни, заплановані на 2024 рік

дослідження ринку праці

Учасники дослідження відмітили, що в компаніях заплановані такі зміни у 2024 році:

  • збільшення рівня заробітної плати (відмітили 72% респондентів);
  • збільшення бюджетів на навчання та розвиток (39% респондентів);
  • збільшення кількості працівників (відмітили 35% респондентів);
  • вихід на інші ринки та пошук нових партнерів (32% респондентів).

Дистанційна робота

Учасники дослідження зазначили:

  • 54% – що в їх компаніях є можливість працювати дистанційно, проте не для всіх категорій працівників;
  • 28% респондентів вказали, що дистанційна робота можлива для всіх працівників;
  • і лише 17% учасників зазначили, що в їх компаніях немає можливості працювати дистанційно.

Відповідно, спостерігається поступова динаміка щодо повернення працівників у офіси. Для порівняння, у січні 2023 року тільки у 4% компаній не було можливості дистанційної роботи.

Категорії працівників, які не мають можливості працювати дистанційно:

  • співробітники складу та виробництва;
  • співробітники торгових точок (безпосередньо в магазині);
  • банківські спеціалісти: працівники відділень, інкасації, каси перерахунку;
  • технічний персонал: прибиральниця, водій, охоронник;
  • адміністративний персонал: секретар, офіс менеджер;
  • механік, майстер-приймальник;
  • директор/заступник директора, головний бухгалтер;
  • брокер;
  • вчитель;
  • менеджер з продажу;
  • працівники логістичної сфери;
  • медичні працівники та працівники лабораторій;
  • юристи судової та кримінальної практик;
  • керівники, які зобов’язані підписувати паперові документи;
  • менеджер з обслуговування клієнтів;
  • HR-менеджер;
  • менеджмент середньої та вищої ланки.

Важливо зазначити, що гібридний формат роботи є прийнятним для більшості компаній, в яких працюють учасники дослідження. Спостерігаються поодинокі випадки зменшення розміру заробітної плати у разі вибору працівником віддаленого формату роботи.

Працівники за кордоном

За результатами опитування:

  • 52% респондентів повідомили, що кількість працівників, які наразі працюють та проживають за кордоном не перевищує 5% від загального штату компанії;
  • тоді як у 19% респондентів за кордоном перебувають 6-10% працівників;
  • також, важливо відмітити, що 32% респондентів написали, що всі працівники компанії наразі проживають та працюють в Україні, що є вищим за показники попередніх періодів;
  • водночас деякі компанії використовують формати тимчасових контрактів за кордоном, по завершенні яких співробітники можуть повернутися в Україну. 

Серед країн, де проживає найбільше працівників компаній було названо такі країни:

  • Польща, Німеччина, Чехія, Румунія, Велика Британія, Іспанія;
  • Ізраїль, Нідерланди, Словенія, Австрія, Норвегія, Бельгія;
  • США, Швейцарія, Канада, Латвія, Італія, Люксембург.

Чи планує Ваша компанія повертати працівників до офісу найближчим часом?

Серед опитаних:

  • 41% респондентів написали, що їх компанія не планує повертати працівників до офісу найближчим часом;
  • 12% написали, що найближчим часом, компанія планує повертати всіх працівників до офісу;
  • 20% респондентів повідомили, що компанія планує повертати не всі категорії працівників.

Чи планує Ваша компанія відкривати нові вакансії у 2024 році?

67% учасників дослідження повідомили, що в їх компаніях будуть відкриватись вакансії у 2024 році.

Чи зміниться кількість працівників Вашої компанії у 2024 році?

Згідно з результатами опитування:

  • 48% респондентів відповіли, що кількість працівників у 2024 році залишиться без змін;
  • 26% респондентів написали, що кількість працівників збільшиться на ≥5%;
  • 7 % відмітили, що кількість працівників збільшиться на 6-10%;
  • 5% респондентів написали, що в їх компаніях планується скорочення кількості працівників.

Чи було підвищення рівня заробітної плати у 2023 році?

Якщо так, то на який відсоток:

  • 44% респондентів зазначили, що в їх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати на 10-15%;
  • 25% респондентів зазначили, що в їх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати на 16-20%;
  • 4% респондентів зазначили, що в їх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати більше ніж на 21%;
  • 16% респондентів зазначили, що в їх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати менше ніж на 10%;
  • 2% респондентів зазначили, що в їх компаніях відбулось підвищення рівня заробітної плати більше ніж на 31%.

Чи планує Ваша компанія підвищення рівня заробітної плати у 2024 році?

Якщо так, то на який відсоток:

  • 72% учасників дослідження підтвердили, що в їх компаніях у 2024 році заплановано підвищення рівня заробітної плати;
  • важливо зазначити, що 39% HR спеціалістів відмітили, що в їх компаніях планується збільшення рівня заробітної плати на 11-15%;
  • 28% HR спеціалістів відмітили, що в їх компанія планується збільшення рівня заробітної плати на 6-10%;
  • 13% HR спеціалістів відмітили, що в їх компанія планується збільшення рівня заробітної плати на 16-20%;
  • і лише 2% респондентів написали, що у компанії заплановано збільшення рівня зарплати на більше ніж 21%.

Чи відчуваєте Ви, що зараз є дефіцит кадрів?

Серед опитаних респондентів:

  • 74% відмітили, що зараз відчувають дефіцит кадрів;
  • 17% частково відчувають дефіцит кадрів;
  • 7% не відчувають дефіциту кадрів. Цей показник значно підвищився порівняно з попереднім періодом (55% восени 2023 року).

Перелік вакансій, які на думку HR спільноти найскладніше закрити?

За результатами опитування це:

  • менеджер середньої та вищої ланки (директор, керівник);
  • спеціаліст вузького профілю;
  • спеціаліст зі знанням англійської мови;
  • маркетолог, ІТ фахівець, HR, секретар, менеджер з продажу;
  • юрист, аудитор, адвокат, фінансист, логіст, бізнес аналітик;
  • інженер, хімік, фармацевт, агроном, мікробіолог;
  • слюсар, механік;
  • виробничий персонал;
  • робітники магазину: кухар, пекар, піцейоло;
  • обслуговуючий персонал;
  • комерційний директор;
  • топ менеджмент;
  • менеджери ЗЕД та митний брокер;

На Вашу думку, які основні проблеми є зараз на ринку праці України?

За результатами опитування, основні проблеми, які зараз є на ринку праці це:

  • дефіцит талантів;
  • мобілізація;
  • бажання працювати відділено;
  • відтік кваліфікованих кадрів за кордон;
  • вигорання і втома співробітників;
  • неготовність рекрутерів і роботодавців до співпраці з кандидатами 40+;
  • низький рівень інклюзивності, мало ініціатив щодо залучення ветеранів і людей з інвалідністю;
  • відсутність стратегічного управління демографічними процесами;
  • виїзд студентів на навчання за кордон;
  • перерозподіл робочих сил всередині країни (концентрація кандидатів в більш безпечних регіонах);
  • український бізнес продовжує працювати в «сірому» або «чорному» полі, що не дуже приваблює повернення населення, яке виїхало;
  • диспропорції між зарплатними очікуваннями кандидатів та фінансовими можливостями бізнесу;
  • брак фахівців зі знанням англійської мови;
  • офіційне працевлаштування військовозобов’язаних (через ризик бути мобілізованим).

Як Ви оцінюєте свою ефективність та рівень працездатності в умовах воєнного стану?

Щодо цього питання спостерігається наступна статистика:

  • 37% HR спеціалістів зазначили, що перебувають у стані вигорання;
  • 10% зазначили, що почали працювати гірше;
  • проте 17% зазначили що почали працювати краще.

Чи думаєте Ви про зміну роботи?

60% представників сфери HR не планують змінювати роботу на даному етапі (74% восени 2023 року).

Як Ви підтримуєте себе під час війни?

Респонденти даного дослідження відмітили, що допомагають підтримати себе під час війни:

  • робота з психологом;
  • приймання антидепресантів;
  • малювання;
  • вивчення історії;
  • йога;
  • вишивка;
  • приготування їжі;
  • медитація;
  • прогулянки;
  • волонтерство;
  • час з родиною та друзями;
  • навчання та робота. 

На Вашу думку, які основні навички потрібні будуть у 2024-2025 роках? 

Серед представників сфери HR був зроблений акцент на такі навички як:

  • стрес менеджмент та стресостійкість;
  • самоорганізація;
  • адаптивність та гнучкість;
  • емоційний інтелект;
  • людяність;
  • готовність навчатись;
  • знання іноземних мов;
  • робота з новими технологіями та ШІ;
  • критичне мислення;
  • ефективна комунікація;
  • управління змінами.

Довідкова інформація про учасників дослідження

  • в дослідженні взяли участь 109 фахівців зі сфери управління персоналом (49% керівники департаменту, 24% менеджери середньої ланки, 26% топ менеджмент, 3% молодший персонал);
  • більше 60% учасників даного дослідження представлять міжнародний бізнес. 50% компаній є представниками великого бізнесу, 43% середнього бізнесу, та 7% малого бізнесу;
  • найбільша кількість учасників дослідження представляють оптову та роздрібну торгівлю, фармацевтичний сектор, виробництво продуктів харчування та спеціалізовані консультаційні послуги (юридичні, аудиторські, маркетингові, рекрутингові, тощо);
  • серед учасників дослідження були також представники аграрної сфери, фінансових послуг, переробної промисловості, виробництва товарів масового вжитку нехарчового призначення, виробництва промислових товарів, ІТ, металургії, легкої промисловості, хімічної промисловості, логістики, будівництва, сфери гостинності, закладів громадського харчування та інші;
  • дослідження тривало у період з лютого до квітня 2024 року та охоплювало період серпень 2023 – квітень 2024 рр. Участь у дослідженні була анонімною.

Джерело: офіційний сайт Європейської Бізнес Асоціації

26 квітня

Уряд затвердив ціни на газ та електроенергію для населення

ціни на газ та електроенергію для населення

Кабмін затвердив постанови щодо регулювання цін на газ та електроенергію:

  • про пільгову ціну на газ для постачальників тепла і гарячої води для населення до кінця літа;
  • про продовження пільгової ціни на електроенергію для населення – 2,64 грн за кіловат.

Також НАК «Нафтогаз України» продовжив дію пільгової ціни на газ для населення – 7,96 грн за кубометр. 

Положення про покладання спеціальних обов’язків (ПСО)  на учасників ринку електричної енергії буде продовжено до 31 травня.

Нагадаємо, наприкінці 2023 року дія Положення була продовжена до 30 квітня 2024 року. Для побутових споживачів ціна електрики була встановлена на рівні 2,64 грн за кВт⋅год.

26 квітня

Ухвалений законопроєкт про правонаступництво у трудових відносинах

Рада ухвалила законопроєкт про правонаступництво у трудових відносинах

Калькулятор стажу

В цілому прийнятий законопроєктом № 8244, який передбачає визначення і процедуру правонаступництва у трудових відносинах. Правонаступництвом у трудових відносинах вважається продовження трудових відносин з працівниками у разі:

  • зміни власника підприємства, установи, організації;
  • реорганізації підприємства, установи, організації (злиття, приєднання, поділу, перетворення, виділу). 

Правонаступництвом у трудових відносинах між працівниками та фізичною особою, яка використовує найману працю, вважається продовження трудових відносин з працівниками у разі зміни власника майна чи його частин. У разі такого правонаступництва трудові відносини працівників продовжуються з правонаступником.

Встановлюється обов’язок роботодавця продовжувати дію трудового договору у разі передачі власником бізнесу або його частин іншій особі, а також інформування роботодавцями працівників та їх представників про

  • дату (орієнтовну дату) та причини правонаступництва; 
  • економічні, технологічні, структурні наслідки правонаступництва або наслідки аналогічного характеру, які впливатимуть на права працівників.

Отже, законопроєкт № 8244:

  • регулює правонаступництво у трудових відносинах у разі зміни власника підприємства;
  • роботодавець зобов’язаний продовжувати дію трудового договору, а також інформувати працівників про дату та причини зміни власника, наслідки такого правонаступництва для працівників;
  • правонаступник зобов’язаний письмово або в електронній формі надати працівникам таку інформацію до початку процесів, які впливатимуть на трудові права та інтереси працівників у зв’язку зі зміною власника підприємства.

Джерело: проєкт Закону № 8244 від 29.11.2022

26 квітня

НБУ надав прогноз інфляції на 2024 рік

Прогноз інфляції на 2024 рік

Калькулятор індексації зарплати

Основні показники макроекономічного прогнозу НБУ:

  • прогноз інфляції на кінець року покращено з 8,6% до 8,2%. Відповідно прогноз облікової ставки знижено з 14,2% до 13%. Відображає поточне уповільнення інфляції і зниження інфляційних ризиків; 
  • прогноз міжнародних резервів на кінець року покращено з 40,4 до 43,4 млрд. дол. Відображає очікування щодо надходження усього обсягу зовнішнього фінансування.  

Важливо:

  • прогноз зростання реального ВВП погіршено з 3,6% до 3%. Відображає більш слабкі результати І-го кварталу, але насамперед наслідки обстрілів енергетичної інфраструктури;
  • прогноз сальдо дефіциту поточного рахунку погіршено з 16,9% до 20,2% ВВП. Відображає негативні тенденції у торгівлі і надання американської допомоги у вигляді кредитів, а не грантів (як раніше).

Нагадаємо, названо індекс інфляції у березні 2024 року.

Джерело: Telegram-канал Данила Гетманцева

26 квітня

Що зміниться у реєстрації бюджетних зобов’язань

реєстрація бюджетних зобов’язань

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

У Порядку з’явиться нова норма щодо реєстрації бюджетних зобов’язань у разі закупівлі товарів шляхом використання електронного каталогу. Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів розпорядник у цьому випадку подаватиме органу Казначейства протягом 7 робочих днів:

  • з дати взяття бюджетного зобов’язання;
  • дати взяття на облік органом Казначейства кошторису.

Мінфін уточнив, якщо зобов’язання та/або фінансові зобов’язання не зареєстровані у зв’язку з порушенням бюджетного законодавства розпорядниками бюджетних коштів, органи Казначейства застосовують такі заходи впливу як:

  • попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства;
  • зупинення операцій з бюджетними коштами.

Якщо зобов’язання та/або фінансові зобов’язання не зареєстровані у зв’язку з відсутністю документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг, передбачених законодавством у сфері закупівель, органи Казначейства надсилають розпорядникам бюджетних коштів лист з обґрунтуванням причин їх нереєстрації та повертають реєстри бюджетних зобов’язань / фінансових зобов’язань і підтвердні документи.

Окрім цього Мінфін уніс зміни до Порядків заповнення:

  • Реєстру бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів;
  • Реєстру бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів.

Наказ Мінфіну від 08.04.2024 № 185, яким затверджено зміни, не набрав чинності.

26 квітня

ПДФО і ВЗ з грошового забезпечення полонених військовослужбовців

ПДФО з грошового забезпечення полонених

Калькулятор штрафів

Податківці підготували індивідуальну податкову консультацію від 22.04.2024 № 2240/ІПК/99-00-24-03-03, у якій зауважили, що дохід у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, які зберігаються за військовослужбовцями захопленими у полон або заручниками, а також інтернованими у нейтральних державах або безвісно відсутніми, що виплачуються сім’ям цих військовослужбовців:

  • оподатковується ПДФО на загальних підставах без урахуванням норм пункту 168.5 ПК;
  • не звільняється від оподаткування військовим збором (тобто військовий збір як і ПДФО потрібно утримувати);
  • у Податковому розрахунку цей дохід слід відображати за ознакою доходу «185».

25 квітня

Рада врегулювала працю домашніх працівників

Рада врегулювала працю домашніх працівників

Пошук по Класифікатору професій

25 травня прийнято за основу законопроєкт № 5695, розроблено з метою врегулювання питання зайнятості та офіційного працевлаштування домашніх працівників, забезпечення соціального захисту домашніх працівників, імплементація в національне законодавство положень Конвенції Міжнародної організації праці № 189 про домашніх працівників, зниження рівня незадекларованої праці.

Проєктом акта передбачено доповнення КЗпП новою главою ХІ-А «Регулювання праці домашніх працівників», що складається з шести нових статей, якими:

  • визначаються поняття домашньої праці та домашніх працівників;
  • закріплюється правовий статус домашніх працівників та особливості його правового регулювання;
  • визначаються обов’язкові умови трудового договору з домашніми працівниками.

Проєктом акта передбачено, зокрема:

  • надання додаткових прав та гарантій для домашніх працівників, які проживають у домашньому господарстві;
  • можливість закріплення в трудовому договорі з домашнім працівником надання йому житла;
  • вводиться гарантія щодо заборони роботодавцю самостійно проводити відрахування із заробітної плати в рахунок плати за користування таким житлом;
  • окремо передбачено законодавчу гарантію домашньому працівникові щодо необхідності забезпечення поваги до його честі, гідності та недоторканності особистого життя.

При цьому роботодавцю надано гарантію щодо заборони для домашнього працівника розголошувати конфіденційну інформацію, яка стала відома домашньому працівнику і зв’язку з виконанням ним своїх трудових обов’язків та проживанням у домашньому господарстві.

З урахуванням специфіки праці домашніх працівників, проєктом акта окремо врегульовано робочий час та час відпочинку домашніх працівників:

  • передбачено альтернативні варіанти вибору системи обліку робочого часу;
  • закріплено гарантії щодо використання праці домашніх працівників при надурочних роботах;
  • передбачено гарантії домашніх працівників при залученні до чергування та при супроводженні членів домашнього господарства на їх відпочинку.

Тобто тепер має бути визначений правовий статус домашніх працівників. А також обов'язкові умови трудового договору, права, гарантії для таких працівників.

Також Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт № 7731 про встановлення додаткових підстав для розірвання роботодавцем трудового договору. 

В першу чергу йдеться про дії на користь рф працівників на стратегічних обʼєктах та підприємствах критичної інфраструктури.

Джерело: Telegram-канал Олексія Гончаренка

25 квітня

Новий закон про обчислення стажу для пенсії прийнято за основу

Рада прийняла законопроєкт про обчислення страхового стажу

Калькулятор стажу

Прийнято за основу законопроєкт № 9453, який має врегулювати питання пропорційного обчислення страхового стажу особам, які працювали за межами України, у зв’язку з денонсацією угод щодо пенсійного забезпечення з державами – учасницями Співдружності Незалежних Держав.

Згідно цього законопроєкту розмір пенсії обчислюється пропорційно до страхового стажу, набутого в Україні, для осіб, які працювали як в Україні, так і за її межами. А стаж роботи, набутий в державах колишнього СРСР, зараховується до загального страхового стажу. 

Також визначаються умови пенсійного забезпечення для військових, які набули страховий стаж в рф. Крім того, буде здійснюватись щорічна ідентифікація пенсіонерів, які тимчасово проживають за кордоном, щоб продовжувати їм виплати пенсій.

Джерело: Telegram-канал Олексія Гончаренка

25 квітня

Як призначається субсидія, якщо частина родини знаходиться за кордоном

Як призначається житлова субсидія, якщо частина родина знаходиться за кордоном

Калькулятор індексації зарплати

До складу домогосподарства включаються всі особи, які зареєстровані в житловому приміщенні, крім тих членів домогосподарства, які перебувають за кордоном понад 60 днів на день звернення за призначенням житлової субсидії (п. 24 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 № 848).

Тобто якщо у житловому приміщенні прописано троє осіб, але дружина з дитиною виїхали за кордон та перебувають там більше ніж 60 днів на день звернення за призначенням житлової субсидії, тоді житлова субсидія призначається з розрахунку на одного члена домогосподарства.

Нагадаємо, Мінсоцполітики оприлюднило проєкт постанови КМУ «Про реалізацію експериментального проекту щодо надання субсидії на оплату оренди житлового приміщення».

Джерело: офіційний сайт ПФУ

25 квітня

Чоловіки отримуватимуть паспорти лише в Україні – але є виключення

Військовозобов'язані чоловіки отримуватимуть паспорти лише в Україні

Калькулятор штрафів

Кабмін на засіданні 24 квітня затвердив постанову № 443 про внесення змін до пункту 11 Порядку реалізації експериментального проєкту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, затвердженого постановою КМУ № 678 від 10 червня 2022 р.

Кабінет Міністрів України постановив:

  • отримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянином України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється у територіальному органі/територіальному підрозділі ДМС;
  • пересилання таких паспортів до відокремленого підрозділу або закордонної дипломатичної установи України для організації їх видачі не здійснюється; 
  • ці вимоги не застосовуються до громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, на яких поширюються положення пунктів 21–2 3 , 27 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57.

Нагадаємо, з 1 квітня для українців зросте вартість закордонного паспорта.

Джерело: постанова КМУ від 23 квітня 2024 р. № 443

25 квітня

Внесені зміни до системи професійного навчання держслужбовців

Кабмін вніс зміни до Положення про систему професійного навчання держслужбовців

Пошук по Класифікатору професій

Зміни внесені з метою приведення Положення у відповідність до ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування», зокрема:

  • уточнено періодичність підвищення кваліфікації службовців місцевого самоврядування та виборних посадових осіб місцевого самоврядування;
  • визначено засади складання та виконання службовцями місцевого самоврядування індивідуальних програм професійного розвитку;
  • урегульовано особливості організації окремих видів професійного навчання та спосіб визначення і аналізу індивідуальних потреб у професійному навчанні службовців місцевого самоврядування та виборних посадових осіб місцевого самоврядування.

Порядок стажування службовців місцевого самоврядування розробляється з урахуванням затвердженого НАДС Типового порядку стажування службовців місцевого самоврядування і затверджується відповідною радою.

Порядок стажування виборних посадових осіб місцевого самоврядування розробляється з урахуванням затверджених НАДС методичних рекомендацій і затверджується відповідною радою.

На строк стажування зберігаються:

  • за державним службовцем – його посада і заробітна плата;
  • за посадовою особою місцевого самоврядування — її посада і середня заробітна плата.

За результатами стажування державному службовцю, посадовій особі місцевого самоврядування видається довідка за формою, затвердженою НАДС, для подання за місцем роботи (служби).

Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука

25 квітня

Блокування коштів на банківських рахунках боржників

блокування коштів боржників

Калькулятор штрафів

Виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право накласти арешт на кошти та інші цінності боржника, зокрема на кошти, які перебувають у касах, на рахунках у банках, інших фінансових установах та органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (крім коштів на єдиному рахунку, відкритому у порядку визначеному статтею 351 Податкового кодексу України, коштів на рахунках платників податків у системі електронного адміністрування ПДВ, коштів на електронних рахунках платників акцизного податку, коштів на рахунках із спеціальним режимом призначення, спеціальних та інших рахунках, звернення стягнення на які заборонено законом), на рахунки в цінних паперах, а також опечатувати каси, приміщення і місця зберігання грошей.

В постанові про накладення арешту на кошти, які обліковуються на рахунках боржника в банківських установах, зазначається про накладення арешту на кошти боржника, окрім коштів, що містяться на рахунках, накладення арешту та/або звернення стягнення на які заборонено Законом про виконавче провадження.

Законом не передбачено заборони щодо звернення стягнення на кошти військовослужбовців.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, фізичні особи – боржники, на кошти яких накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, можуть здійснювати видаткові операції з поточного рахунку на суму в розмірі, що протягом одного календарного місяця не перевищує двох розмірів мінімальної заробітної плати, а також сплачувати податки, збори без урахування такого арешту, за умови що такий поточний рахунок визначений для здійснення видаткових операцій. Звернення стягнення у межах зазначеної суми на такому рахунку не здійснюється.

Для визначення такого поточного рахунку у банку фізична особа – боржник звертається до органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, який наклав арешт на кошти, із заявою про визначення поточного рахунку у банку для здійснення видаткових операцій. Заява може бути подана в паперовій формі (нарочно або засобами поштового зв’язку) або в електронній формі з дотриманням вимог, встановлених Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг».

У заяві зазначають номер поточного рахунку, який фізична особа – боржник просить визначити для здійснення видаткових операцій, та найменування банку, в якому відкрито такий рахунок. Фізична особа – боржник несе відповідальність за достовірність зазначеної у заяві інформації.

Державний, приватний виконавець протягом двох робочих днів з дня отримання відповідної заяви виносить постанову про визначення поточного рахунку фізичної особи – боржника у банку для здійснення видаткових операцій та невідкладно, не пізніше наступного робочого дня після винесення постанови:

  • надає/надсилає відповідну постанову банку (обслуговуючому банку);
  • перевіряє наявність інших виконавчих проваджень, відкритих стосовно фізичної особи – боржника, та, у разі якщо стосовно нього відкриті інші виконавчі провадження, одночасно надає/надсилає відповідну постанову до органів державної виконавчої служби або приватному виконавцю, які здійснюють примусове виконання у таких виконавчих провадженнях. У такому разі поточний рахунок, зазначений у відповідній постанові, вважається визначеним для здійснення видаткових операцій і в межах таких виконавчих проваджень.

Із роз’яснення Мін’юсту

25 квітня

Звільнення держслужбовців, призначених у період дії воєнного стану

звільнення держслужбовців

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС

Держслужбовець, який призначений на посаду державної служби строково відповідно до абзацу 1 частини 5 статті 10 Закону № 389, не може бути переведений на інші посади державної служби. Такому держслужбовцю немає можливості запропонувати іншу рівнозначну або нижчу посади державної служби, як того вимагає стаття 87 Закону про держслужбу.

Держслужбовця, який призначений на посаду державної служби строково відповідно до абзацу 1 частини 5 статті 10 Закону № 389, звільняють із займаної посади відповідно до пункту 1 частини 1 статті 87 Закону про держслужбу.

Цей держслужбовець може бути звільнений із займаної посади до закінчення строку дії трудового договору з інших підстав, передбачених статтею 83 Закону про держслужбу, зокрема за ініціативою державного службовця або за угодою сторін (стаття 86 Закону про держслужбу).

Оскільки дія правового режиму воєнного стану триває, звільненого держслужбовця знову можна призначити на посаду державної служби відповідно до абзацу 1 частини 5 статті 10 Закону № 389.

Із роз’яснення НАДС від 24.04.2024 № 181 р/з

24 квітня

Кому загрожують штрафні санкції за неподання податкової звітності

Застосування штрафних санкцій за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності

Калькулятор штрафів

За неподання або невчасне подання податкової звітності передбачені штрафи в розмірах залежно від того, чи застосовувалися до платника протягом року штрафні санкції за таке порушення.

Для визначення початку перебігу річного терміну (365 або 366 календарних днів для високосного року) приймається дата винесення контролюючим органом податкового повідомлення-рішення за результатом камеральної/документальної перевірки контролюючого органу, як за основним так і неосновним місцем обліку платника щодо будь-яких податків та зборів за неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності.

На період до припинення або скасування воєнного стану платники, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов’язку щодо подання звітності, граничний термін подання якої припадає на період, починаючи з:

  • 24.02.2022 до 01.06.2022, за І квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період);
  • та звітності за лютий – травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період),

за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20.07.2022 р.

Звільнення від відповідальності не розповсюджується на річні податкові декларації:

  • з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки,
  • з транспортного податку,
  • з плати за землю,
  • з єдиного податку четвертої групи,

які подаються за поточний звітний період не пізніше 20 лютого поточного року.

Зазначений висновок базується на тому, що:

  • граничний термін подання податкової звітності за 2022 рік не припадає на період, визначений пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (з 24.02.2022 до 01.06.2022),
  • а граничний термін подання податкової звітності за 2021 рік не припадає на період дії воєнного стану на території України,

тому строки подання податкової звітностії не стосуються подання податкової звітності з таких податків за річний звітний період.

Отже, штрафні санкції застосовуються у разі неподання або подання після 20.07.2022 податкової звітності з:

  • податку на прибуток, в т.ч. для неприбуткових установ та організацій, частини чистого прибутку (доходу) – за 2021 рік;
  • податку на прибуток, в т.ч. для неприбуткових установ та організацій, частини чистого прибутку (доходу), єдиного податку третьої групи (зі ставкою З або 5 відсотків), рентної плати, екологічного податку, збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору – за І квартал 2022 року;
  • податку на прибуток (у разі подання звітності відповідно до пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПКУ), податку на додану вартість (далі – ПДВ), рентної плати, плати за землю (у разі подання щомісяця) – за лютий – травень 2022 року;
  • податків/зборів/платежів за інші звітні періоди – пізніше строків, визначених ПКУ для подання податкової звітності з таких податків/зборів/платежів.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Одеській області

24 квітня

Закон про мобілізацію – інфографіка із роз'ясненнями про нові правки

закон про мобілізацію зміни інфографіка

Бронювання працівників: Мін­еко­но­міки роз’яснює зміни

Нагадаємо, фінальна редакція законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» була підписана Президентом України 16 квітня. Основні положення закону наберуть чинності за 30 днів після публікації.

Міноборони у інфографіці навело основні зміни, які стосуються як військовослужбовців, так і цивільних громадян України.

закон про мобілізацію інфографіка

СКАЧАТИ

24 квітня

Кабмін розглядає зміни до правил оренди державного і комунального майна

Внесені зміни до правил оренди державного і комунального майна в період воєнного стану

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Змінами до постанови КМУ від 27 травня 2022 року № 634 передбачається на час дії воєнного стану звільнити від орендної плати за державне та комунальне майно такі категорії осіб:

  • фізичних осіб/фізичних осіб-підприємців, призваних або прийнятих на військову службу;
  • орендарів майна, яке розташоване в зоні активних бойових дій і на тимчасово окупованих територіях відповідно до Переліку територій, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року № 309 (зі змінами).

Також пропонується встановити органам місцевого самоврядування та їхнім підприємствам місячну орендну плату у розмірі 1 гривні за 1 квадратний метр площі для гуртожитків, облаштованих з метою розміщення переселенців.

Наразі відповідний проєкт постанови направлено до Секретаріату Кабінету Міністрів для подальшого розгляду Урядом.

Джерело: офіційний сайт Мінреінтеграції

24 квітня

Грошова допомога на усиновлених дітей за кордоном – хто і скільки отримає

Грошова допомога на усиновлених дітей, які перебувають за кордоном: хто і скільки отримає

Калькулятор індексації зарплати

Йдеться про ті прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу та сім’ї опікунів (піклувальників), до яких були влаштовані двоє та більше дітей віком до 18 років, що на момент звернення перебувають за межами України.

Територія надання грошової цільової благодійної допомоги:

  • вся територія України, окрім тимчасово окупованих територій та зони активних і можливих бойових дій.

Кошти виплачуються фізичній особі – законному представнику дітей. Суми та порядок виплат:

  • 25 тисяч гривень виплачуються особі, до сім’ї якої були влаштовані діти, що на момент звернення перебувають у Польщі та інших країнах Східної Європи (Болгарія, Угорщина, Молдова, Румунія, Словаччина, Чехія тощо);
  • 35 тисяч гривень виплачуються особі, до сім’ї якої були влаштовані діти, що на момент звернення перебувають у Німеччині й інших країнах Західної та Північної Європи (Австрія, Бельгія, Велика Британія, Ірландія, Нідерланди, Франція, Греція, Іспанія, Італія, Хорватія, Данія, Норвегія, Швеція, Латвія, Литва, Естонія тощо);
  • 40 тисяч гривень виплачуються особі, до сім’ї якої були влаштовані діти, що на момент звернення перебувають у Туреччині, Грузії, Вірменії, Азербайджані та інших країнах, не зазначених вище.

Як зареєструватися:

  1. Для участі у програмі заявники, які відповідають зазначеним критеріям, звертаються до уповноважених органів і служб у справах дітей за місцем свого перебування.
  2. Уповноважені органи та служби у справах дітей направляють офіційний лист-звернення щодо надання грошової цільової благодійної допомоги для забезпечення прав дітей, які перебувають за кордоном, на сім’ю та здійснення їх влаштування до сімейних форм виховання на електронну адресу організації.

Нагадаємо, діти військовослужбовців, які загинули, померли або пропали безвісти, мають право на пенсію в разі втрати годувальника.

Джерело: офіційний сайт Мінреінтеграції

24 квітня

Електронна трудова книжка та диплом про освіту

електронна трудова книжка

КАЛЬКУЛЯТОР СТАЖУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ ТА СЛУЖБИ В ОМС

Електронна трудова книжка – цифровий аналог паперової трудової книжки. Її впровадили, щоб удосконалити облік трудової діяльності українців, зменшити паперовий документообіг і пов’язані з цим ризики втрати чи пошкодження документів. Також сучасна система дасть змогу працівникам будь-коли перевірити свій страховий стаж, а в майбутньому – автоматично вийти на пенсію без візиту до Пенсійного фонду.

За Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 № 1217-IX, у працівників і роботодавців є п’ять років для оцифрування трудових книжок – до 10 червня 2026 року. Після перевірки даних фахівцями ПФУ та їхнього внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування буде сформований кінцевий варіант електронної трудової книжки. Відтоді паперова версія буде непотрібна і зможе зберігатися в працівника або вестися паралельно з електронною версією, якщо цього забажає працівник.

Де знайти електронну трудову книжку?

Оцифрована трудова книжка зберігається в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ https://portal.pfu.gov.ua. Щоб зайти на портал, потрібно авторизуватися за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або Bank ID.

Якщо ви найманий працівник. Щоб перевірити записи про ваші трудові відносини, слід обрати у меню зліва розділ «Електронна трудова книжка». Додати скан-копії документів або створити електронний запис, до якого додаються скановані копії документів, на підставі яких створюється запис, можна у розділі «Комунікації з ПФУ» – пункт «Відомості про трудові відносини».

Якщо ви роботодавець. Щоб внести дані про найманого працівника, оберіть розділ «Відомості про трудові відносини робітника». Тут ви можете завантажити скан-копії паперових документів.

Увага! В електронній трудовій книжці наразі є дані за основним місцем роботи, починаючи з 2004 року. Якщо ваша трудова діяльність почалася раніше, ви можете додати інформацію про це особисто, надіславши скановані копії документів.

На вебпорталі ПФУ страховий стаж розраховується з 01.01.2004, що пов’язано з ухваленням Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV, який запровадив поняття «страховий стаж». До цього стаж вважався трудовим. Зарахування стажу до 01.01.2004 здійснюється на підставі записів у трудовій книжці та інших документів.

Хто може подати трудову книжку на оцифрування?

Відомості про трудову діяльність можуть вносити самі працівники та/або їхні роботодавці. Для цього необхідно мати скановані кольорові копії усіх сторінок трудової книжки у хронологічному порядку та відповідних документів, до яких внесено записи з оригіналів трудової або інших документів, що підтверджують стаж.

Скан-копії всіх заповнених сторінок трудової книжки подаються у хронологічному порядку та мають відповідати таким вимогам:

  • повинні бути кольоровими та чіткими;
  • відображати всі реквізити документа (назва документа, серійний номер, дата видачі, печатки, підписи, ПІБ власника) та безпосередньо самі записи (рекомендована роздільна здатність при скануванні – 300 dpi);
  • формат зображення має бути .jpg або .pdf;
  • розмір кожного файлу не має перевищувати 1 Мб.

До електронної трудової книжки треба завантажити всі документи, що впливають на розрахунок стажу. Окрім трудової книжки, це можуть бути:

  • документи про набуття освіти;
  • свідоцтво про народження дитини (для жінок);
  • військовий квиток;
  • інші документи.

Наприклад, до 2004 року до трудового стажу враховувалося навчання у закладах вищої освіти на денній формі. Якщо маєте диплом за відповідні роки, заскануйте і додайте до системи.

Після відправлення кольорових скан-копій фахівці територіальних органів ПФУ звірять їх із даними в Реєстрі застрахованих осіб, і оцифрують те, чого бракуватиме.

За інформацією ГУ ПФУ в Закарпатській області

24 квітня

Пенсія по втраті годувальника дітям військовослужбовця

пенсія по втраті годувальника

Калькулятор стажу

Пенсію призначають дітям до 18 років незалежно від їх перебування на утриманні годувальника та дітям, які навчаються на денній формі в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах, до закінчення навчання, але не більше ніж до досягнення ними 23 років. Діти-сироти мають право на пенсію до досягнення 23 років незалежно від того, навчаються вони, чи ні.

Розмір цієї пенсії становить від 30% до 70% суми його грошового забезпечення військовослужбовця і залежить від причини смерті годувальника.

Якщо військовослужбовець помер (загинув) при виконанні службових обов’язків, пенсію призначають в таких розмірах:

  • 70% його грошового забезпечення (але не менше ніж 7800 грн) батькам (одному з батьків), дружині (чоловікові), одній дитині;
  • по 50% його грошового забезпечення (але не менше 6100 грн) на кожну дитину, якщо в сім’ї двоє та більше дітей.

Окрім того, відповідно до статті 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», членам сімей загиблих (померлих) ветеранів та захисників України до пенсії встановлюється підвищення у розмірі 25% прожиткового мінімуму, встановленого для непрацездатних осіб.

Якщо годувальник загинув (помер) внаслідок нещасного випадку не пов’язаного з виконанням обов’язків військової служби, пенсія обчислюється в розмірі 30% від його грошового забезпечення.

Пенсія в разі втрати годувальника призначається кожному непрацездатному члену сім’ї, який має право на таку пенсію.

Заяву про призначення пенсії по втраті годувальника подає член сім’ї військовослужбовця, який на момент смерті не отримував пенсію, до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган силової структури, у якому військовослужбовець проходив службу. Якщо померлий годувальник вже отримував пенсію, заяву потрібно подати до Пенсійного фонду. Заяву про призначення пенсії неповнолітнім або непрацездатним членам сім’ї годувальника подає законний представник за місцем проживання.

За інформацією ГУ ПФУ у Вінницькій області

23 квітня

Ухвалений закон, який дозволяє студентам самостійно обирати строк навчання

Рада ухвалила в другому читанні Закон про розвиток індивідуальних освітніх траєкторій

Пошук по Класифікатору професій

Що зміниться для студентів закладів вищої освіти:

  • «вступ на галузь» – студенти зможуть навчатися на міждисциплінарній освітній програмі, яка передбачає вибір конкретної спеціальності не одразу, а після одного або півтора року навчання;
  • індивідуальний темп навчання: студенти контрактної форми зможуть самостійно визначати тривалість навчання в університеті. Відтепер вони матимуть змогу закінчити 4-річну бакалаврську програму за три роки або поєднувати навчання з роботою і завершити необхідні 240 кредитів ЄКТС за 6-8 років;
  •  тепер студент, а не група зможе обирати певну кількість предметів особисто;
  • визнання результатів навчання на програмах академічної мобільності та за формальною, неформальною чи інформальною освітою. Це особливо актуально для тих студентів, які поєднують навчання в українських ЗВО та за кордоном.

Також закон наблизить українську систему вищої освіти до європейських стандартів. Зміни для закладів вищої освіти:

  • університети отримають більшу автономію й зможуть самостійно визначати інструменти для досягнення встановлених стандартом компетентностей з нерегульованих спеціальностей, що наближає українську систему вищої освіти до європейських стандартів. Вибіркових дисциплін стане більше. Важливе уточнення: стандарти вищої освіти оновлюватимуть упродовж наступних місяців у них з’явиться більше вибірковості, що допоможе збільшити конкуренцію в університетах. Відтепер викладачі інноваційних курсів отримають більше можливостей, а студенти вищу якість освіти;
  • для таких регульованих спеціальностей, як право, медицина, правоохоронна діяльність тощо, будуть детально визначені вимоги до компетентностей та результатів навчання. Для цих спеціальностей передбачено державні кваліфікаційні іспити.

Джерело: офіційний сайт МОН

23 квітня

Як повернути переплату з ПДФО

Як повернути переплату з ПДФО, що виникає за наслідками перерахунку

ШПАРГАЛКА БУХГАЛТЕРА НА 2024 РІК

Роботодавець платника податку зобов’язаний здійснити, у тому числі за місцем застосування податкової соціальної пільги, перерахунок суми доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також суми наданої податкової соціальної пільги:

  • за наслідками кожного звітного податкового року під час нарахування заробітної плати за останній місяць звітного року;
  • під час проведення розрахунку за останній місяць застосування податкової соціальної пільги у разі зміни місця її застосування за самостійним рішенням платника податку або у випадках, визначених п.п. 169.2.3 п. 169.2 ст. 169 ПКУ (обмеження щодо застосування податкової соціальної пільги);
  • під час проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з таким роботодавцем (п.п. 169.4.2 п. 169.4 ст. 169 ПКУ).

Роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.

Результати річного перерахунку сум доходів, нарахованих платнику податку у вигляді заробітної плати, а також сум наданих податкових соціальних пільг відображаються працедавцем у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4.

Якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає недоплата утриманого податку, то сума такої недоплати стягується роботодавцем за рахунок:

  • суми будь-якого оподатковуваного доходу (після його оподаткування) за відповідний місяць;
  • а в разі недостатності суми такого доходу – за рахунок оподатковуваних доходів наступних місяців, до повного погашення суми такої недоплати (п.п. 169.4.4 п. 169.4 ст. 169 ПКУ).

При цьому, якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає переплата податку, то на її суму зменшується сума нарахованого податкового зобов’язання платника податку у відповідному місяці.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Дніпропетровській області

23 квітня

Калькулятор для обчислення сум податку за нерухомість та плати за землю

калькулятор податок на нерухомість та плата за землю

Калькулятор штрафів

На вебпорталі ДПС розміщено сервіс «Калькулятор для обчислення сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та плати за землю з фізичних осіб».

Цей сервіс допоможе фізичним особам обчислити:

  • суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • плати за землю.

Для обрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, потрібно вказати:

  • тип нерухомості (житлова, нежитлова);
  • тип об’єкта (обрати з випадаючого списку);
  • загальну площа об’єкта (кв. м);
  • тип власності;
  • розмір частки володіння (кв. м);
  • період володіння;
  • ставку податку;
  • уточнити чи використовується об`єкт нерухомості з метою отримання доходу.

Для обрахунку плати за землю потрібно вказати:

  • площу земельної ділянки;
  • нормативну грошову оцінку одиниці площі, з урахуванням коефіцієнта індексації;
  • ставку земельного податку або ставку орендної плати за земельну ділянку державної та/або комунальної власності (згідно договору оренди);
  • кількість місяців перебування земельної ділянки у власності або в оренді.

Розмір ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та плати за землю з фізичних осіб можна дізнатись на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням.

23 квітня

Нові форми статзвітності з оплати праці

нові форми звітності 1-пв 3-борг

Пошук по Класифікатору професій

Наказом Держстату від 15.04.2024 № 117 затверджено нові форми звітів:

Наказом Держстату від 15.04.2024 № 115 затверджено нову форму звіту № 3-борг (місячна) «Звіт про заборгованість з оплати праці».

Нові форми звітів слід використовувати вперше при звітуванні за:

  • за січень 2025 року – для місячних звітів;
  • І квартал 2025 року – для квартальних звітів.

Тож за звітні періоди 2024 року звітуємо як і раніше.

22 квітня

Як перевірити контрагента на ризиковість

Як перевірити контрагента на ризиковість в Е-кабінеті

Калькулятор штрафів

Перевірка контрагента на ризиковість допоможе уникнути можливих негативних наслідків від співпраці з ненадійними контрагентами. До Порядку функціонування Електронного кабінету внесено зміни, що розширюють доступ платників податків до податкової інформації про їхніх контрагентів.

Цей сервіс діє з 17 березня 2023 року і надає можливість перевірити перебування контрагента в переліку ризикових платників податку. Однак, перед отриманням цієї інформації потрібна попередня згода контрагента.

Зазначена послуга в Електронному кабінеті дозволяє перевірити ризиковість контрагента шляхом перевірки його наявності в переліку ризикових платників податку. Платник може дізнатись дату включення або виключення з такого переліку, а також критерії його ризиковості.

Приклад, як перевірити контрагента на ризиковість

В Електронному кабінеті платника податку на головній сторінці в розділі «Новини» є «Інформація про бізнес-партнера в Електронному кабінеті» (від 13.04.2023).

Тут є детальна інструкція з етапами створення дозволу та перегляду інформації про ризиковість. Для отримання інформації платником надається відповідна згода. Така згода надається в розділі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згоди на передачу інформації» приватної частини Електронного кабінету та передбачає надання органом контролю відомостей про такого платника його контрагентам в обсязі, визначеному платником податку. 

У режимі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згоди на передачу інформації» платнику податків необхідно:

  • вказати код контрагента;
  • визначити вид інформації:
    • інформація щодо включення до / виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку; 
    • заборгованість (податковий борг); 
    • нараховані грошові зобов’язання; 
    • суми сплачених податків, зборів, платежів; 
    • зупинення реєстрації ПН/РК
    • наявність об’єктів оподаткування; 
    • наявність ліцензій; 
    • несвоєчасно зареєстровані ПН/РК; 
    • перелік товарів згідно з УКТ ЗЕД; 
    • звітність з ТЦО; 
    • фінансовий результат до оподаткування; 
    • залишкова вартість основних засобів та нематеріальних активів; 
    • наявність експортних/імпортних операцій);
  • надати згоду.

У меню «Інформація про бізнес-партнера» контрагенту:

  • переглянути інформацію;
  • сформувати витяг.

Зазначену інформацію у самостійно встановлених платником податку обсягах під час надання згоди, можна отримати в Електронному кабінеті в електронній формі, а також за необхідності у формі е-документа з печаткою органу контролю.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Черкаській області