Що нового
20 листопада
Як отримати компенсацію за облаштування робочих місць для працівників з інвалідністю
Пошук по Класифікатору професій
Держава відшкодовує витрати на спеціалізоване обладнання, меблі та допоміжні засоби, наприклад, брайлівські клавіатури. Як подати заявку на отримання компенсації – дивіться в інфографіці.
Нагадаємо, Рада розгляне законопроєкт для підтримки осіб з обмеженою працездатністю.
Джерело: офіційний сайт КМУ
20 листопада
Рада розгляне законопроєкт для підтримки осіб з обмеженою працездатністю
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Метою законопроєкту № 12209 від 14.11.2024 є створення правових передумов, відповідно до яких особа, яка отримала травму чи професійне захворювання, може повернути собі працездатність і фінансову незалежність, а у випадках, якщо це неможливо – надання таким особам достатньої і гідної підтримки.
У зв’язку з цим законопроєктом пропонується внести зміни до низки законів України, у яких визначається таке:
- запровадження статусу «працездатності» особи;
- оцінка працездатності передбачатиме оцінювання впливу наявних функціональних обмежень особи на її здатність до трудової діяльності та буде частиною реабілітаційного відновлювального процесу, що проводитиметься на завершальному етапі після отримання людиною усього комплексу реабілітації;
- відновлення здоров’я застрахованої особи здійснюватиметься за принципом індивідуального підходу і надання необхідних саме цій особі реабілітації та соціальної підтримки;
- статус «стійке повне обмеження працездатності» передбачатиме надання особі щомісячної страхової виплати, а статус «стійке часткове обмеження працездатності» – надання допомоги у поверненні до попередньої роботи, пошуку нової роботи, навчанні чи перенавчанні та щомісячної виплати за умови сприяння своєму працевлаштуванню;
- орган оцінки працездатності організовує здійснення оцінки працездатності шляхом закупівлі послуг експертів у сфері оцінки функціонування;
- здійснення оцінки працездатності проводитиметься шляхом надання залученому експерту знеособлених даних особи, щодо якої здійснюється оцінка працездатності. На підставі висновку експерта орган оцінки працездатності прийматиме рішення про наявність чи відсутність стійкого обмеження працездатності та його ступінь.
Під час обговорення цього законопроєкту народні депутати України – члени Комітету отримали запевнення Міністра соціальної політики України Оксани Жолнович у тому, що усі права людей з інвалідністю, включно з повним обсягом соціальних гарантій, будуть збережені.
За результатами розгляду Комітет рекомендував Верховній Раді України включити цей законопроєкт до порядку денного сесії та за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Крім цього, Парламенту рекомендовано:
- визначити законопроєкт за реєстр. № 12209 невідкладним, скоротивши строки внесення альтернативних законопроєктів до нього;
- доручити Комітету його доопрацювання з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, а також з врахуванням пропозицій і поправок, внесених відповідно до ч. 1 ст. 116 Регламенту Верховної Ради України, щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроєкту, інших структурних частин законопроєкту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні, а саме, щодо:
- реформи соціальних виплат;
- збереження за особами, яким встановлена інвалідність до набрання чинності цим Законом, права на отримання соціальних виплат, послуг та іншої соціальної підтримки на умовах та в обсязі, що діяли до набрання чинності цим Законом.
Як наголосила Голова Комітету Галина Третьякова, цей законопроєкт було підготовлено на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22 жовтня п.р. щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності (рішення введено в дію Указом Президента України від 22 жовтня 2024 року №732/2024), яким передбачається впровадження низки оперативних змін на центральному та регіональному рівнях, зокрема щодо ліквідації Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ України.
Джерело: офіційний сайт ВРУ
20 листопада
Раді рекомендовано прийняти закон про встановлення єдиних умов призначення і перерахунку пенсій
Калькулятор індексації зарплати
18 листопада 2024 року відбулось чергове засідання Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, під час якого було розглянуто питання щодо доцільності включення до порядку денного сесії проєкту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників» № 12165 від 29.10.2024.
Метою законопроєкту є встановлення єдиних умов призначення пенсій за вислугу років після звільнення з посади/служби. Тобто законопроєкт спрямований на те, щоб вирішити проблему існування спеціальних (привілейованих) умов обчислення пенсій у певних категорій осіб, і, тим самим, сприятиме підвищенню справедливості у системі пенсійного забезпечення України.
З цією метою законопроєктом за реєстр. № 12165 пропонується:
- призначати прокурорам пенсію за вислугу років лише після звільнення з органів прокуратури;
- здійснювати перерахунок пенсій силовикам та працівникам прокуратури із урахуванням зростання грошових доходів населення в Україні та зростання споживчих цін;
- передбачити, що зміни до пенсійного законодавства можуть вноситися виключно окремим Законом про внесення змін до Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» або «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»;
- доручити Кабінету Міністрів України внести на розгляд Верховної Ради України законопроєкт про запровадження з 1 липня 2026 року професійної пенсійної системи для працівників прокуратури, суддів, службовців правоохоронних органів, органів оборони України та антикорупційних органів з елементами накопичення для високооплачуваних посад, розмір середньомісячної заробітної плати яких перевищує розмір середньомісячної заробітної плати по країні за попередній рік, за рахунок доходів на таких посадах.
За результатами розгляду Комітет рекомендував Верховній Раді – включити цей законопроєкт до порядку денного сесії та за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Також народні депутати України – члени Комітету рекомендують Парламенту доручити Комітету підготувати цей законопроєкт до другого читання з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, з необхідним техніко-юридичним доопрацюванням, а також з врахуванням пропозицій і поправок, внесених відповідно до ч. 1 ст. 116 Регламенту Верховної Ради України, щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроєкту, інших структурних частин законопроєкту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні, а саме, щодо довічного грошового утримання та/або пенсійного забезпечення категорій осіб, які мають відповідно до законодавства вислугу років.
Під час обговорення законопроєкту було наголошено, що він був підготовлений на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22 жовтня п.р. щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності (рішення введено в дію Указом Президента України від 22 жовтня 2024 року №732/2024), яким, зокрема:
- визначено необхідність невідкладного розроблення та внесення на розгляд Верховної Ради України законопроєктів щодо перегляду системи та механізму нарахувань пенсійних виплат посадовим особам державних органів для забезпечення справедливості у відповідній сфері, а також щодо унормування порядку нарахування заробітних плат і пенсій працівникам органів прокуратури України.
Джерело: офіційний сайт ВРУ
20 листопада
Для МДА та ОМС затвердили типові проєкти програм з інформатизації
Мінцифри як генеральний замовник Національної програми інформатизації завтердив:
- Типовий проєкт регіональної програми, проекту, робіт з інформатизації;
- Типовий проєкт програми, проекту, робіт з інформатизації органу місцевого самоврядування.
Регіональні програми інформатизації, програми інформатизації ОМС формують і виконують у порядку, встановленому для регіональних програм, проєктів, робіт з інформатизації (ст. 11, 12 Закону України «Про Національну програму інформатизації» від 01.12.2022 № 2807-IX).
Зазначені програми МДА та ОМС розробляють та затверджують відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», а також відповідно до типового проєкту програми, затвердженого генеральним замовником. Це визначено у пункті 6 Порядку формування та виконання регіональної програми, проєкту, робіт з інформатизації, затвердженого постановою КМУ від 02.02.2024 № 119.
Генеральний замовник на етапі проведення їх експертизи та погодження перевірятиме відповідність розроблених проєктів програм типовому проєкту.
Як зазначено на сайті Єдиної інформаційної система обліку НПІ, переліки завдань і заходів у типовому проєкті є:
- рекомендованими;
- не є вичерпними;
- формуються розробником програми з урахуванням особливостей розвитку регіону (територіальної громади).
Наказ Мінцифри від 28.10.2024 № 160, яким затверджені типові проєкти, не набрав чинності.
20 листопада
Оновлені довідники програмної класифікації видатків
Оплата праці держслужбовців — 2025
Казначейство оновило довідники програмної класифікації для використання у 2024 році:
- KLDOH.DBF – станом на 22.10.2024;
- KPK_KFK.DBF – станом на 14.11.2024;
- PKLVID.DBF – станом на 14.11.2024;
- TPKLVKMB.DBF – станом на 14.11.2024.
Zip-архів з усіма довідниками, зокрема оновленими, завантажте за посиланням «Довідник програмної класифікації видатків та кредитування …». Вони розміщені в розділі «Нормативно-довідкова інформація» підрубрики «Програмне забезпечення для розпорядників та одержувачів бюджетних коштів» рубрики «Електронні сервіси» офіційного порталу Казначейства.
19 листопада
ВРУ схвалила у другому читанні та в цілому законопроєкт про Держбюджет 2025
Про це йдеться у повідомленні прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля.
Всі податки громадян та бізнесу наступного року будуть спрямовані на оборону й безпеку нашої країни. Загальний ресурс, який буде направлений на сектор безпеки й оборони, складе 2,23 трлн грн. Рекордні кошти будуть спрямовані на виробництво та закупівлю зброї. Передбачили на це 739 млрд грн. Буде більше фінансування на модернізацію нашого оборонно-промислового комплексу, а також на закупівлю дронів.
Підтримка громадян — другий пріоритет цього бюджету. У березні запланували індексацію пенсій. Загалом на програми допомоги в соціальній сфері передбачено майже 421 млрд грн.
Видатки на освіту складуть майже 199 млрд грн, а на медицину 217 млрд грн. В обох сферах заплановані важливі проєкти модернізації та розвитку. На оновлення медичних закладів, придбання сучасного обладнання та створення реабілітаційних центрів передбачено 10,7 млрд грн. На модернізацію освітніх закладів та облаштування укриттів додатково передбачено 17,5 млрд грн.
Продовжуємо підтримку регіонів та громад. У 2025 році ресурс місцевих бюджетів зросте на 15%.
В умовах обмежених ресурсів цей бюджет чітко визначає пріоритети. Оборона, безпека, підтримка людей, розвиток та відновлення країни. Це все те, що робить нас сильнішими та веде до перемоги, - зазначив Денис Шмигаль
Нагадаємо, раніше ми розповідали про Держбюджет, який подали до другого читання та зміни, які внесли до нього.
19 листопада
Президент підписав Закон про удосконалення роботи МСЕК
Бронювання працівників: Мінекономіки роз’яснює зміни
Нагадаємо, Законом № 11225 від 30.04.2024:
- запроваджуються норми, які захищають права людини під час проходження медико-соціальної експертизи, що убезпечить людину від зловживань зі сторони недоброчесних працівників МСЕК під час проходження експертизи;
- передбачається можливість присутності на засіданні медико-соціальної експертної комісії адвоката особи, її законного представника та/або лікаря або фахівця з реабілітації в сфері охорони здоров'я;
- надано право особі, адвокату чи її представнику здійснювати відео-, аудіофіксацію засідання медико-соціальної експертної комісії щодо особи з використанням технічних засобів;
- встановлено вимогу обов’язково надавати людині рішення медико-соціальної експертної комісії з мотивувальною частиною, обґрунтуванням такого рішення (наразі така норма в законі відсутня);
- встановлено зобов’язання Кабінету Міністрів України встановити максимальні строки, протягом яких має бути проведене засідання медико-соціальної експертної комісії та прийняте рішення;
- також передбачено, зобов’язання Кабінету Міністрів України встановити перелік підстав, за яких засідання медико-соціальної експертної комісії проводяться в дистанційному форматі або організовуються виїзні засідання, або рішення приймаються заочно;
- виписано механізм оскарження рішення медико-соціальної експертної комісії.
Зобов’язання Кабінету Міністрів встановити перелік порушень, за вчинення яких члени медико-соціальної експертної комісії на певний строк позбавляються членства в комісіях всіх рівнів та права виконувати функції і брати участь у прийнятті рішень у сфері визначення інвалідності.
Законом також передбачається, що медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії першого, другого та інших рівнів відповідно до розподілу, визначеного Кабінетом Міністрів України.
18 листопада 2024 р. Президент підписав Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи».
Нагадаємо, прийнято постанову про заміну МСЕК новою системою оцінювання.
Джерело: офіційний сайт ВРУ
19 листопада
Допомога по безробіттю переселенцям у разі призупинення трудового договору: законопроєкт
15 листопада у Верховній Раді зареєстровано проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права внутрішньо переміщених осіб на отримання допомоги по безробіттю у випадку призупинення дії трудового договору з такими особами» № 12214 від 15.11.2024.
Згідно чиного законодавства, призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин. Тобто, у такому випадку особа не вважається безробітною. Однак, враховуючи на сьогодні вразливе становище внутрішньо переміщених осіб та втрату роботи чи призупинення трудового договору з такими особами через ведення активних бойових дій, окупації населеного пункту, де вони проживали та працювали, відсутність в законодавстві можливості реєстрації людини, яка є внутрішньо переміщеною особою у службі зайнятості та отримання допомоги з безробіття у випадку призупинення трудового договору залишає їх поза межами ринку праці без засобів до існування.
Тож, метою законопроєкту є забезпечення права внутрішньо переміщених осіб на отримання допомоги по безробіттю у випадку призупинення дії трудового договору з такими особами.
Проєктом Закону також пропонується внести зміни до Законів України:
- «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»,
- «Про зайнятість населення»,
- Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»,
якими передбачається встановити можливість отримання допомоги по безробіттю застрахованими особами, які є внутрішньо переміщеними особами, у випадку призупинення дії трудового договору з такими особами відповідно до ст. 13 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Джерело: проєкт Закону № 12214 від 15.11.2024
19 листопада
Затверджено план комплексних перевірок ДРС на 2025 рік
Перевірки Держпраці під час воєнного стану
Порядок планування заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено ст. 5 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до ст. 5 Закону планові перевірки суб’єктів господарювання здійснюються відповідно до річних планів органів державного нагляду (контролю). У разі, якщо один і той самий суб’єкт господарювання внесено до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) різних органів державного нагляду (контролю) – це є підставою для проведення щодо такого суб’єкта господарювання комплексного планового заходу державного нагляду (контролю).
Керуючись положеннями ст. 5 Закону, Державна регуляторна служба України щороку затверджує План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю).
Прийняття такого плану не суперечить постанові КМУ від 13.03.2022 № 303 оскільки постанова не встановлює жодних обмежень щодо намірів планування заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю).
Затверджений ДРС План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2025 рік налічує 32037 записів.
ДРС нагадує, відповідно до постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 , в Україні припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64.
На період дії воєнного стану органи державного нагляду (контролю) здійснюють позапланові заходи державного нагляду (контролю), на підставі вимог, зазначених у п. 2 постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 (за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України), за винятком окремих органів, чиї повноваження визначені іншими пунктами постанови КМУ від 13.03.2022 № 303.
Джерело: офіційний сайт ДРС
19 листопада
За якими бюджетними програмами складатимуть паспорти
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Паспорти бюджетних програм складають усі головні розпорядники бюджетних коштів за кожною бюджетною програмою. Однак Правила визначали перелік бюджетних програм, за якими не складають паспорти. Мінфін цей перелік скоротив. З 01.01.2025 не складатимуть паспорти лише за бюджетними програмами:
- які створюються протягом року за рахунок коштів резервного фонду бюджету;
- з повернення кредитів до бюджету;
- за загальнодержавними видатками та кредитуванням.
Натомість, з 01.01.2025 їх складатимуть за бюджетними програмами:
- Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення;
- за заходами щодо відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду, відшкодування громадянинові вартості конфіскованого та безхазяйного майна, стягнутого в дохід держави, відшкодування шкоди, завданої фізичній чи юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, їх посадових і службових осіб;
- за заходами щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою.
Окрім цього, у формі звіту про виконання паспорта бюджетної програми видалили гриф його затвердження.
Наказ Мінфіну від 31.10.2024 № 544, яким внесені зміни, набере чинності з 01.01.2025.
19 листопада
Для яких іноземців не потрібно отримувати дозвіл на працевлаштування
Обчислюємо компенсацію за невикористану відпустку
Роботодавці згідно із Законом України «Про зайнятість населення» можуть працевлаштовувати іноземців на роботу на підставі дозволу на працевлаштування. Робота іноземця без оформлення дозволу на працевлаштування буде порушенням закону і спричинить відповідальність.
Однак з цього правила є винятки, так дозвіл на працевлаштування не потрібен для працевлаштування:
- іноземців, які постійно проживають в Україні;
- іноземців, які набули статусу біженця відповідно до законодавства України або одержали дозвіл на імміграцію в Україну;
- іноземців, яких визнано особами, що потребують додаткового захисту, або яким надано тимчасовий захист в Україні;
- представників іноземного морського (річкового) флоту та авіакомпаній, які обслуговують такі компанії на території України;
- працівників закордонних засобів масової інформації, акредитованих для роботи в Україні;
- спортсменів, які набули професійного статусу, артистів та працівників мистецтва для роботи в Україні за фахом;
- працівників аварійно-рятувальних служб для виконання термінових робіт;
- працівників іноземних представництв, які зареєстровані на території України в установленому законодавством порядку;
- священнослужителів, які є іноземцями і тимчасово перебувають в Україні на запрошення релігійних організацій для провадження канонічної діяльності лише у таких організаціях з офіційним погодженням з органом, який здійснив реєстрацію статуту (положення) відповідної релігійної організації;
- іноземців, які прибули в Україну для участі у реалізації проектів міжнародної технічної допомоги;
- іноземців, прибули в Україну для провадження викладацької та/або наукової діяльності у закладах фахової передвищої та вищої освіти на їх запрошення;
- інших іноземців у випадках, передбачених законами та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
За інформацією Південно-Східного міжрегіонального управління Держпраці
18 листопада
Коли можливе звільнення працівника з ініціативи роботодавця
Калькулятор індексації зарплати
Звільнення працівника з ініціативи роботодавця можливе виключно на підставах та у порядку, передбачених чинним законодавством. Щоб уникнути трудових спорів, важливо дотримуватися усіх процедур і правил, передбачених Кодексом законів про працю України.
Підстави для звільнення працівників за ініціативою роботодавця
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 41 Кодексу законів про працю України (КЗпП), роботодавець має право звільнити працівника, якщо внаслідок бойових дій знищено або втрачено засоби виробництва та інші необхідні умови для виконання роботи. Однак звільнення можливе лише за відсутності можливості переведення працівника на іншу посаду за його згодою.
Особливості звільнення в умовах війни:
- необхідно враховувати, що окремі категорії працівників можуть бути звільнені лише у випадку повної ліквідації підприємства. Кожен випадок слід обґрунтувати та здійснити за процедурою, що передбачена законом.
Покрокова процедура звільнення:
- Повідомити працівників про заплановане звільнення та запропонувати йому іншу роботу, якщо це можливо.
- Проінформувати службу зайнятості у разі масового вивільнення.
- Переведення на іншу роботу працівника, який надав згоду.
- Звільнення працівника, якого неможливо перевести.
- Забезпечення повного розрахунку та видача необхідних документів.
Також, протягом року після звільнення, працівник має право на пріоритетне працевлаштування, якщо роботодавець відкриває аналогічну вакансію. Важливим є також обов’язок виплатити вихідну допомогу у розмірі не менше середнього місячного заробітку.
Окремі випадки:
- мобілізовані працівники;
- припинення трудового договору через смерть.
Складні питання стосуються звільнення мобілізованих працівників, для яких законодавством передбачені спеціальні гарантії. У випадках, коли працівник зник або загинув, трудовий договір може бути припинений на підставі свідоцтва про смерть, виданого державним органом реєстрації актів цивільного стану.
Джерело: офіційний сайт Децентралізація
18 листопада
Держбюджет 2025: комітет ВРУ схвалив до другого читання
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Ярослав Железняк повідомив, що на цьому тижні заплановане засідання ВРУ, де відбудеться фінальне голосування за законопроєкт №12000 в другому читанні та в цілому.
Під час комітету підтримали тільки дві правки:
- не переводити лікарні на казначейське обслуговування;
- вилучити норму про можливість партіям класти кошти на ОВДП.
Голова Комітету ВРУ Роксолана Підласа повідомила, що ж змінилося до другого читання на рівні Комітету:
Зміни, які запропонував Комітет:
- 2 млрд доларів (90 млрд грн) кредитних коштів надійдуть до державного бюджету від Великобританії суто на покриття військових видатків, а саме - закупівлю зброї. Вони відображені по спецфонду зовнішніх запозичень і видатках Міноборони;
- залишили 4% ПДФО (крім військового) в громадах (тобто, загалом буде 64% для громад) для розрахунків за комунальні послуги та енергоносії і, відповідно, скасовуємо субвенцію обласним бюджетам на покриття різниці в тарифах на 12,2 млрд грн;
- дозволили прифронтовим громадам не перераховувати реверс до державного бюджету (загалом 593 млн грн);
- +128 млн Укрзалізниці на співфінансування європейського проекту розвитку залізничної інфраструктури, (фактично - залізничного полотна). Співфінансування - обов’язкова умова надання європейських коштів;
- +277,1 млн грн НАН, зокрема на дослідження у військовій сфері;
- виключили можливість політичним партіям купувати військові ОВДП (стаття 49 бюджету);
- виключили зобов’язання лікарням тримати гроші на рахунках в Казначействі (пункт 28 прикінцевих положень).
Решта без змін - як подав Уряд, про це ми розповідали раніше у новині.
18 листопада
Прийнято постанову про заміну МСЕК новою системою оцінювання
Потреба змінити систему МСЕК в Україні назріла давно, й останній рік профільні міністерства спільно з експертами та громадськими організаціями напрацьовували реформу системи.
Прийнята Урядом постанова закладає зміни в системі вже з 1 січня 2025 року. Йдеться про:
- запровадження нової концепції оцінювання;
- спрощення для пацієнта процесу встановлення або підтвердження статусу інвалідності;
- доступність та фаховість оцінювання;
- цифровізацію процесу та антикорупційні заходи;
- формування Центру оцінювання для оскарження рішень.
Після 1 січня 2025 року документи для людей з безстроковим статусом інвалідності залишатимуться чинними. Для решти людей з інвалідністю, чий повторний огляд припадає на час впровадження нової системи, термін повторного огляду подовжується на 6 місяців. Усі права, документи, виплати, пільги, соціальні послуги та відстрочки зберігаються.
Нова концепція
Тепер в основі системи – оцінювання повсякденного функціонування людини експертними командами лікарів на базі багатопрофільних лікарень. Це комплексний підхід оцінювання впливу травми чи хвороби на повсякденну діяльність, аби швидше визначити індивідуальні потреби людини і допомогти їй з поверненням до активного, гідного життя.
Спрощення для пацієнта
Шлях до встановлення статусу інвалідності значно спроститься і скоротиться. Не буде потреби проходити лікарсько-консультативну комісію закладу – лікуючий лікар одразу направлятиме на оцінювання. Для переліку станів лікар зможе направити на оцінювання одразу після встановлення визначеного діагнозу чи інтервенції, не очікуючи, як раніше, на 120 днів лікарняного. Електронне направлення на додаткові обстеження формуватимуть лікарі експертної команди під час оцінювання, і без вагомих причин дообстеження не зможуть відбуватися більш як один раз. Рішення експертної команди передаватиметься на соціальну сторону через електронну систему.
Покращення доступності та фаховості оцінювання
Замість окремих організацій МСЕК, де більшість лікарів не займалися лікуванням, тепер оцінювання проводитимуть команди лікарів-практиків на базі лікарень. Людина зі своїм лікарем обере один із 300 потужних багатопрофільних закладів. Лікарні будуть територіально рівномірно розташовані, і в одному закладі існуватиме декілька команд на кожен профіль справ. За можливості справи будуть спрямовувати у профільні заклади:
- наприклад, оцінювання щодо новоутворення – до онкологічного закладу;
- оцінювання щодо психічних захворювань – до закладу цього профілю.
У цих же лікарнях можна буде пройти додаткові обстеження за Програмою медичних гарантій.
Цифровізація процесу та антикорупційні заходи
Замість повністю паперового процесу буде запроваджено електронну систему. Направлення і документи до нього, протокол, рішення та усі дії фіксуватимуться в електронній системі. Це мінімізує корупційні зловживання та дозволить відстежити всі етапи щодо розгляду справи.
Склад команд не буде сталим, як це було раніше. Тепер під кожний випадок формуватиметься індивідуальний склад експертної команди. Адміністратор у закладі перевірятиме в електронній системі повноту отриманої справи та чи вірно система визначила спеціальності лікарів й форму розгляду згідно з критеріями. Після чого система визначатиме для справи профільну команду, яка має найближчий доступний час для проведення оцінювання. Адміністратор команд не знатиме, до якої команди і на який час потрапить справа, а індивідуальні дані лікарів та пацієнтів будуть приховані одні від одних до дня оцінювання.
Важливо зазначити, що ніхто з голів МСЕК не зможе приєднатися до експертних команд і принести з собою стару культуру корупції.
Центр оцінювання для оскарження рішень
Також у рамках постанови планується створити Центр оцінювання функціонального стану осіб, який перевірятиме обґрунтованість рішень команд та займатиметься справами, направленими на оскарження. Команда центру складатиметься з лікарів різних закладів охорони здоровʼя.
Чинність та подовження дії документів
Постанова також затверджує, що інвалідність зберігається для всіх осіб, кому інвалідність була встановлена пожиттєво. А разом зі збереження цього статусу зберігають чинність і всі права, документи, виплати, пільги, соціальні послуги та відстрочки. Їх інвалідність може бути переглянута виключно за їх бажання або за рішення суду. Для осіб, яким було встановлено інвалідність зі строком повторного огляду, і він припадає на час впровадження нової системи, статус інвалідності продовжують на 6 місяців, як і відповідні виплати та гарантії.
Для осіб, які під час дії воєнного стану не проходили встановлений повторний огляд, необхідно буде його пройти:
- для чоловіків призовного віку – до 1 листопада 2025 року;
- для решти – до 1 квітня 2026 року.
Виключення становлять особи на тимчасово окупованих територіях та особи з важкими станами здоровʼя за визначеним у постанові переліком. Також оцінювання раніше за визначений попередньо строк може відбутись за запитом суду чи правоохоронних органів, зокрема в рамках кримінального провадження.
Наступні кроки МОЗ
Для впровадження нової системи заплановано прийняття наказів МОЗ, які мають допомогти лікарям приймати обґрунтовані рішення та скоротити кількість документів, що отримує людина за результатами оцінювання: замість 12 довідок чи виписок у різних комбінаціях буде 1 комплексний документ.
Фінансування нових команд відбуватиметься через НСЗУ за послуги з оцінювання відповідно до прозорих вимог до діяльності команд.
Також заплановано, що довідкова та статистична інформація про команди, їх спеціальності, місцезнаходження, черги та рішення буде доступна публічно на аналітичних панелях (дашбордах).
Поточні зміни поки що не стосуються дітей. Процеси щодо інвалідності дітей також потребують оновлення, аби бути більш зручними та орієнтованими на пацієнта. Це заплановано наступним етапом. Наразі для дітей залишається чинна система, де статус інвалідності призначається за рішенням лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоровʼя.
БУЛО |
БУДЕ |
|
Назва |
МСЕК – медико-соціальні експертні комісії |
Експертні команди оцінювання повсякденного функціонування особи |
Результат |
1. Статус інвалідності 2. Виплати, пільги, відстрочка 3. Допоміжні засоби реабілітації 4. 12 довідок та виписок в різних комбінаціях |
1. Статус інвалідності 2. Виплати, пільги, відстрочка 3. Допоміжні засоби реабілітації 4. Один комплексний документ |
Шлях пацієнта |
1. Людина → 2. Лікуючий лікар → 3. ЛКК закладу → 4. МСЕК |
1. Людина → 2. Лікуючий лікар → 3. Експертна команда |
Довідкова інформація |
У лікаря та в паперових журналах |
На публічних аналітичних панелях (дашбордах) |
Документи |
Усі в паперовому вигляді: справа, направлення, протокол, рішення |
Усі в електронній системі: справа, направлення, протокол, рішення |
Черга |
У паперових журналах |
В електронній системі. |
Місце розташування |
Окремі структури і приміщення МСЕК |
Команди у потужних багатопрофільних лікарнях |
Лікарі |
Більшість не лікують, лише проводять медико-соціальну експертизу. Немає усіх потрібних спеціальностей у штаті МСЕК |
У команді практикуючі лікарі різних спеціальностей – усіх, які необхідні для розгляду відповідної справи |
Кількість лікарів |
4-10 лікарів загалом |
10-50+ лікарів загалом – за рішенням закладу |
Склад лікарів |
Фіксований склад для кожного пацієнта |
Підбирається команда за принципом випадкового добору під кожну справу відповідно до профілю справи Ніхто з голів МСЕК не зможе приєднатися до експертних команд |
Дообстеження |
Від МСЕК потрібно повернутись до лікуючого лікаря, щоб він виписав е-направлення Можна пройти обстеження за Програмою медичних гарантій |
Лікар експертної команди виписує е-направлення під час оцінювання Можна пройти обстеження за Програмою медичних гарантій, де зручно, зокрема і в лікарні, де знаходиться команда |
Рішення |
Одне спільне рішення на комісію, за підписом голови |
Фіксується позиція кожного лікаря та спільне рішення, яке підписується електронним підписом кожного лікаря |
Оскарження |
В обласній або центральній МСЕК |
Оскарження в електронному та паперовому вигляді на центральному рівні |
Фінансування |
Субвенція з державного бюджету та дофінансування з місцевих бюджетів на існування МСЕК |
Через програму НСЗУ за послуги з оцінювання |
Представник пацієнта |
Не передбачено |
Передбачено |
Відеозапис засідання |
Не передбачено |
Особі або її представнику дозволено здійснювати відео- або аудіозапис оцінювання. |
Джерело: офіційний сайт МОЗ
18 листопада
Українок навчатимуть професій, у яких традиційно переважали чоловіки
Пошук по Класифікатору професій
Українки зможуть опанувати понад 30 професій та працевлаштуватись в сферах, де вони були менше представлені. Рішення ухвалив Кабінет Міністрів України на засіданні 15 листопада.
«Ця програма допоможе жінкам освоїти нові професії, де вони були раніше менш представлені. Жінки зможуть за державний кошт опанувати понад 30 професій, зокрема, й найбільш затребувані серед роботодавців. Бізнес отримає можливість підготувати для себе необхідних фахівців, нестачу яких він зараз гостро відчуває», – зазначила Перша віцепрем’єр-міністерка України – Міністерка економіки України Юлія Свириденко.
Згідно з умовами проєкту навчання жінок буде здійснюватись на замовлення роботодавця. Працедавець зобов’язується їх працевлаштувати після завершення навчання.
Серед професій, які жінки зможуть опанувати:
- водійка трамвая, тролейбуса, навантажувача;
- операторка верстатів з програмним керуванням;
- фрезерувальниця;
- майстерка з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики та інші.
Щоб замовити навчання, роботодавець має звернутись до центру зайнятості. Фахівчиня зможе обрати заклад освіти самостійно з переліку закладів, які здійснюють навчання за професією.
Центр зайнятості здійснює оплату навчання в розмірі не більше 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (станом на сьогодні – 30 280 грн), в разі якщо вартість навчання перевищує цей розмір, різницю може сплатити роботодавець або учасниця проєкту.
Джерело: офіційний сайт Мінекономіки
18 листопада
Наслідки складання податкових накладних за одним номером
Платник ПДВ зобов’язаний на дату виникнення податкових зобов’язань скласти податкову накладну (ПН) в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису (п. 201.1 ПК).
Обов’язковий реквізит ПН – її порядковий номер формують з урахуванням Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307, тобто порядковий номер ПН містить лише цифрові значення (не повинен містити літер чи інших символів) та складається з двох частин:
- у першій частині (до знака дробу) – проставляється порядковий номер;
- у другій частині (після знака дробу) – проставляється код, що передбачає складання ПН оператором інвестору за багатосторонньою угодою про розподіл продукції, або код, що передбачає здійснення операцій з постачання товарів, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, або код, що передбачає здійснення платником ПДВ, який відповідає вимогам, визначеним пп. «а» пп. 97.2 п. 97 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК, операцій з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів.
У першій частині порядкового номера ПН зазначається цифровий номер, який відповідає послідовному номеру складеної ПН протягом певного періоду. Облік (нумерація) складених ПН ведеться платником ПДВ у довільних формі та порядку.
Водночас, не допускається складання платником ПДВ за однією датою ПН з однаковим порядковим номером. Порядковий номер ПН не може починатись на «0».
Якщо платник ПДВ протягом однієї доби склав дві або більше податкових накладних з однаковим номером, другу та наступні ПН з таким номером у ЄРПН не реєструють.
За інформацією ГУ ДПС у Чернівецькій області
18 листопада
Розрахунок коригування до зведеної податкової накладної
Наказом Мінфіну від 09.08.2024 № 400 (далі – Наказ № 400), який набрав чинності 01.10.2024, внесено зміни до Порядку заповнення податкової накладної, у частині заповнення табличної частини розділу Б зведеної податкової накладної з типом причини «13 – Складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності».
Починаючи з 01.10.2024, розрахунок коригування, що складається до зведеної податкової накладної з типом причини 13 (РК), заповнюється у порядку, який діяв на момент реєстрації такої зведеної податкової накладної.
Тобто, якщо зведена податкова накладна зареєстрована в ЄРПН:
- до 01.10.2024 – РК заповнюється у порядку, який діяв до внесення змін Наказом № 400;
- з 01.10.2024 – РК заповнюється у порядку, який враховує зміни, внесені Наказом № 400.
За інформацією ГУ ДПС у Черкаській області
15 листопада
Читайте у новому номері журналу «Головбух Бюджет»
Скарбниця з таблицями-рятівницями й іншим добром
Поповніть свою бухгалтерську скарбницю новими знаннями, готовими рішеннями й бухпроведеннями. У свіжому номері Головбух Бюджет на вас вже чекають:
- шість таблиць із готовими бухпроведеннями, які допоможуть облікувати ремонт і поліпшення комп’ютерів та оргтехніки. Знатимете, у чому різниця між ремонтом і поліпшенням, як облікувати ці роботи в різних ситуаціях та що робити із запасами, які вилучили під час ремонту;
- таблиця, яка містить базові місяці та суми індексації зарплат у листопаді для різних категорій працівників. Держстат оприлюднив індекс інфляції за вересень 2024-го — 101,5%. Цей показник формує коефіцієнт, за яким визначають право на індексацію;
- фахове роз’яснення, щоб потенційні перевірки Держпраці вас не тривожили. Знатимете, за яких умов інспектори перевірять установу, чи накладають суди штрафи під час воєнного стану, що підтвердить законність перевірки та який новий порядок пропонує Кабмін;
- відповідь на звернення на Гарячу лінію Головбух Бюджет: «Чи можна передати в оренду через аукціон приміщення в закладі загальної середньої освіти під копіцентр, який продаватиме поліграфічну продукцію та канцелярію».
А для нас справжній скарб — це ви, любі передплатники, цінуємо кожного 😊 Так Головбух Бюджет об’єднує скарби.
Працюймо в тандемі. Крокуймо до Перемоги разом!
15 листопада
З 1 грудня діятиме новий порядок бронювання працівників
Бронювання працівників: Мінекономіки роз’яснює зміни
Під час засідання 15 листопада Уряд оновив критерії бронювання та критерії для отримання критичності. Ці оновлення, за словами Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, стосуються дотримання принципу справедливості.
Глава Уряду нагадав, що до 15 листопада був проведений аудит підприємств та організацій, які мають статус критичних та мають право бронювати співробітників. За результатами аудиту було виявлено низку проблемних моментів, які потрібно усунути.
«Перш за все, регіональні та галузеві критерії критичності підприємств тепер будуть погоджуватись із Міністерством оборони та Міністерством економіки. По-друге, для приватного сектору зарплатний критерій та відсутність боргів перед бюджетом – це тепер обов’язкові пункти, аби бронювати своїх працівників», – наголосив Денис Шмигаль.
Зокрема, нарахована середня зарплата у підприємстві й у заброньованого працівника повинна бути не менше 2,5 мінімальних зарплат. Прем’єр-міністр підкреслив, що це дозволить зменшити ризик зловживань, коли компанії працевлаштовують людину заради «тіньової» домовленості про бронювання.
Як повідомив Денис Шмигаль, усі бронювання з 1 грудня будуть здійснюватися через Дію. Відбуватиметься щомісячний моніторинг підприємств та організацій, щоб вони відповідали всім критеріям.
«Відповідальним міністерствам доручено детально пояснити всі аспекти та логіку оновленої системи. Необхідно дати вичерпні відповіді на всі запитання», – відзначив Прем’єр-міністр.
Глава Уряду додав, що новий порядок діятиме з 1 грудня. Водночас для всіх, хто вже має відстрочки, буде перехідний період на нові умови до 28 лютого. До цієї дати всі підприємства мають поновити бронювання своїх працівників згідно з новими умовами незалежно від того, як і коли воно відбувалося.
Джерело: офіційний сайт КМУ
15 листопада
Військові, які беруть участь в бойових діях на території держави-агресора, отримають додаткові виплати
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Внесено зміни до постанов КМУ:
- «Про порядок підтвердження статусу осіб, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції та/або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Обʼєднаних сил (ООС), та/або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, з метою застосування пільги з оподаткування військовим збором» від 30.12.2015 № 1161;
- «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сімʼям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168.
Передбачено на період дії воєнного стану виплачувати військовослужбовцям, які виконують військовий обовʼязок на території держави-агресора, під час їх безпосередньої участі у здійсненні та/або забезпеченні здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у звʼязку із збройною агресією проти України:
- додаткову винагороду у розмірі 100 тис. гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах,
- одноразову винагороду в розмірі 70 тис. гривень за кожні 30 днів (сумарно обчислених) виконання таких завдань.
Поширено на:
- осіб рядового i начальницького складу ДСНС,
- осіб начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейських, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки i оборони, відсічі i стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо на території держави-агресора у період здійснення зазначених заходів:
- виплату додаткової винагороди у розмірі до 100 тис. гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких заходах.
Передбачено включення до наказів про виплату додаткової винагороди у розмірі 100 тис. гривень осіб, які:
- у зв’язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), отриманим при виконанні військового обов’язку на території держави-агресора, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров’я, або перебувають у відпустці для лікування після поранення у зв'язку із отриманням тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії.
Поширено на осіб, які:
- беруть безпосередню участь у бойових діях або здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України у зв'язку з військовою агресією РФ проти України, перебуваючи безпосередньо на території держави-агресора, право застосування пільги з оподаткування військовим збором.
Передбачено, що:
- у разі загибелі осіб, які виконували військовий обов’язок на території держави-агресора, під час їх безпосередньої участі у здійсненні або забезпеченні здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, членам сім'ї виплачуватиметься одноразова грошова допомога в розмірі 15 млн. гривень.
Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука
15 листопада
Уряд підтримав законопроєкт про системну реформу соціального страхування
Обчислюємо компенсацію за невикористану відпустку
Запровадження змін забезпечить людині, яка зіткнулась з важкою хворобою чи травмою, більш швидку, комплексну і повну допомогу від держави.
Реформа соціального страхування є частиною комплексної реформи системи соціального захисту та медико-соціальної експертизи. Вона має замінити стару, неефективну та забюрократизовану систему на прозору, зрозумілу та справедливу.
Згідно з проєктом реформи, затвердженої Урядом:
- допомога від держави особі, яка отримала травму або хворобу, буде надаватись не лише як компенсація фінансових втрат через непрацездатність, але і:
- через створення більш широких можливостей для відновлення і реабілітації такої особи,
- вчасного надання їй соціальних послуг,
- допомогу у поверненні до ринку праці, –
тобто всіх можливих заходів, які мають на меті допомогти особі знову стати активним членом суспільства та реалізувати свій потенціал.
«Система соціального страхування має працювати для людей. Тому хочемо трансформувати її так, щоб людина, яка зіткнулась з хворобою чи травмою, весь час відновлення отримувала необхідну допомогу і кваліфікований супровід. Маємо забезпечити тим, хто потребує підтримки, не лише виплати під час непрацездатності, а й умови, що максимально сприятимуть людині відновитись і знову стати повноцінним і активним членом суспільства», – зауважила Міністр соціальної політики Оксана Жолнович.
У межах реформи соціального страхування Мінсоцполітики працюватиме над впровадженням наступних змін:
- Соціальна підтримка людини розпочинатиметься вже з моменту виявлення мультидисциплінарною командою в лікарні потреби особи у додатковій підтримці (соціальній, фінансовій, адаптації робочого місця тощо). До складу такої команди, крім лікарів , входять соціальний працівник, ерготерапевт, протезист, фізичний терапевт, психолог та інші спеціалісти.
Завдяки цифровим обмінам між електронними системами охорони здоровʼя та соціальної сфери, оцінка потреб людини в соціальній допомозі запускатиметься одразу після формування лікарем електронного медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН).
При цьому для того, щоб отримати кваліфіковану і комплексну підтримку держави протягом всього періоду хвороби і реабілітації, людині не потрібен жоден додатковий «статус» (зокрема, особи з інвалідністю). Фахівець з соціальної роботи одразу проконсультує таку людину щодо всіх видів підтримки від держави і допоможе їх отримати. У разі потреби, людина буде забезпечена необхідними додатковими засобами реабілітації (протези, ортези, спеціальні меблі, крісла колісні, милиці тощо), ліками, соціальними послугами (наприклад, послуга «догляд вдома»). Наразі це можливе тільки ПІСЛЯ отримання статусу інвалідності. Така допомога та супровід будуть максимально цифровізовані, не потрібно буде «бігати по кабінетах» і стояти в чергах. - Реабілітація здійснюватиметься лише за потреби, і не буде обов'язковою.
Потребу в медичній реабілітації, як і раніше, визначатиме лікар. Відбуватиметься вона під супроводом фахівців мультидисциплінарної реабілітаційної команди, до якої також входитиме соціальний працівник. - За необхідності термін проходження реабілітації подовжується до 1 року (сьогодні – до 4х місяців). Весь цей час держава буде надавати людині всю необхідну, зокрема фінансову, підтримку.
Наразі допомога у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності виплачується лише на період до 120 днів хвороби. А після завершення періоду тимчасової непрацездатності роботодавець має право звільнити людину і тим самим позбавити її фінансової підтримки. Однак часто відновлення людини може потребувати набагато більшого часу.
Після реалізації реформи отримання допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності не буде прив’язаним до встановлення статусу інвалідності, а встановлюватиметься на строк реабілітації. Реабілітація ж, за потреби, зможе тривати до року. - Після завершення лікування та реабілітації буде здійснюватись Оцінка працездатності.
Оцінка працездатності ніяк не прив'язана до статусу інвалідності і не є його умовою. Як і раніше, інвалідність оцінюватиметься на медичному боці.
Оцінка працездатності – один з етапів на шляху повернення людини до активного життя. Вона відбувається деперсоналізовано. Заповнюючи спеціальний опитувальник, людина надає інформацію про свої фізичні можливості або обмеження, середовище, оточення та інші фактори. Проаналізувавши ці дані дистанційно, фахівець з оцінки працездатності сформує Висновок про працездатність.
Якщо людина відновила здоров'я, вона зможе повернутися до роботи, звичного життя, і отримувати власний дохід. Але якщо людина відновилась не повністю і працездатність її обмежена, – держава забезпечить необхідні виплати на рівні, що компенсує втрачений дохід. - Передбачається збільшення страхових виплат, для осіб із повною втратою працездатності ці виплати суттєво зростуть.
Важливо
Реформа не стосується людей, які вже мають інвалідність. Мова йде про працюючих зі страховим стажем, які потребують лікування після хвороби чи травми.
Мінсоцполітики звертає увагу, що:
- Статус інвалідності залишається. Для тих, хто уже зараз має статус інвалідності, нічого не змінюється.
- Всі пільги для осіб з інвалідністю зберігаються.
- Після реформування статус інвалідності і далі надаватиме право особі на соціальні послуги, реабілітацію, пільги та підтримку в працевлаштуванні.
Реформа не передбачає зменшення жодних виплат чи соціальних гарантій. А навпаки, збільшить підтримку тих, хто не може працювати і самостійно себе забезпечувати. Для таких осіб виплати зростуть.
Джерело: офіційний сайт Мінсоцполітики
15 листопада
ОМС передаватимуть інформацію щодо пільг з податків через систему «LOGICA»
Постановою № 1191 запровадили надання органами місцевого самоврядування інформації щодо ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів до контролюючих органів через інформаційно-аналітичну систему управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGICA».
Порядок та форми надання контролюючим органам в електронному вигляді інформації щодо ставок та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів приведено у відповідність до вимог Закону «Про електронні комунікації».
Додатки 1-8 до Порядку та форм затверджено у нових редакціях та доповнено їх новими додатками:
- додатком «Перелік пільг із земельного податку, наданих за рішенням органу місцевого самоврядування»;
- додатком «Перелік пільг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, наданих за рішенням органу місцевого самоврядування»;
- додатком «Ставки орендної плати».
Постанову № 1191 офіційно опублікували 25.10.2024 в «Урядовому кур’єрі» № 217, вона набере чинності через 60 днів з дня опублікування.
Джерело: ДПС
15 листопада
Хочуть упровадити нову зарплатну звітність
Законопроєктом пропонують внести до КЗпП та Закону України «Про оплату праці» норму, яка зобов’язуватиме роботодавців подавати Держпраці звіт – інформацію про наявність заборгованості із заробітної плати.
Звітність подаватимуть у разі порушення роботодавцем строків виплати заробітної плати більше ніж на 30 календарних днів. Строки та порядок складання і подання звіту має визначити КМУ.
15 листопада
Коли застосовувати зменшений розмір орендної плати
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
У разі встановлення рішенням ради ОМС, в межах своїх повноважень, на період дії воєнного стану пониженого розміру (ставки) орендної плати, враховуючи положення пунктів 288.1 і 288.4 ПК, такий розмір (ставка) застосовується орендарями після внесення відповідних змін до діючих договорів оренди земель державної і комунальної власності.
До внесення змін до договорів оренди земель державної і комунальної власності щодо нового розміру (ставки) орендної плати та періоду його застосування, орендарі не можуть застосовувати зменшений розмір (ставку) орендної плати на підставі прийнятого рішення ради.
Виключення з цього правила буде ситуація, якщо на період дії воєнного стану ОМС, в межах своїх повноважень, на підставі положень пунктів 12.3 та 284.6 ПК, прийняв рішення про встановлення зменшеного розміру (ставки) орендної плати з визначенням терміну дії таких ставок та з обов’язковою умовою, що зменшені ставки застосовуються без внесення змін до діючих договорів оренди земель державної і комунальної власності.
Детальніше у консультації ГУ ДПС у Чернівецькій області.
14 листопада
В яких формах податкового повідомлення-рішення зазначається або додається розрахунок сум пені
Податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) приймається в порядку, передбаченому ст. 58 ПКУ:
- керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п’ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ (п. 86.8 ст. 86 ПКУ).
За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом’якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПКУ, поданих у порядку, встановленому ст. 86 ПКУ, ППР приймається в порядку та строки, визначені п. 86.7 ст. 86 ПКУ.
ППР приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі:
- висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п’яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному п.п. 86.7.1 п. 86.7 ст. 86 ПКУ (абз. 1 п.п. 86.7.5 п. 86.7 ст. 86 ПКУ).
Форма та порядок надіслання ППР визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз. 1 п. 58.2 ст. 58 ПКУ).
ППР надсилається (вручається) за:
- кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими ПКУ;
- кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган;
- та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (абз. 2 п. 58.2 ст. 58 ПКУ).
Порядок надіслання контролюючими органами ППР платникам податків, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204 (далі – Порядок № 1204). Порядок складання контролюючими органами ППР наведено у розд. ІІ Порядку № 1204.
Відповідний структурний підрозділ контролюючого органу згідно з п. 2 розд. ІІ Порядку № 1204 складає ППР, зокрема, за такими формами:
- «Р» – у разі виявлення за результатами перевірок завищення або заниження податкових зобов’язань платника податків та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та застосування за наслідками таких перевірок передбачених ПКУ штрафних (фінансових) санкцій, пов’язаних з таким заниженням (завищенням) податкових та/або інших зобов’язань (крім грошових зобов’язань та/або штрафних (фінансових) санкцій, визначених іншими формами ППР) та пені (крім пені відповідно до ст. 129 ПКУ) (додатки 2, 3 до Порядку № 1204);
- «С» – у разі застосування штрафної (фінансової) санкції (штрафу) та/або пені за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (додатки 18, 19 до Порядку № 1204);
- «Д» – за результатами перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, у тому числі податкових агентів (юридичних або фізичних осіб), з питань правильності нарахування, повноти та своєчасності сплати податків та зборів, у тому числі при виплаті доходів на користь платників податків – фізичних осіб, при виплаті доходів нерезидентам з джерелом їх походження з України (додатки 22, 23 до Порядку № 1204).
При складанні ППР до них заноситься інформація, передбачена відповідними формами, встановленими Порядком № 1204, зокрема:
- у ППР зазначається або додається до нього детальний розрахунок податкового зобов’язання (за наявності), штрафних фінансових санкцій та пені (розрахунок пені додається у разі складання ППР за формами «Р» (крім пені відповідно до ст. 129 ПКУ), «Д» та «С») із зазначенням у ньому відповідної інформації, необхідної для їх визначення (п. 3, п. 11 розд. ІІ Порядку № 1204).
У разі якщо ППР приймається за результатами документальної перевірки, розпочатої після 01 січня 2021 року, та є процесуальною підставою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, воно додатково до інформації, наведеної у пп. 1 – 5 п. 3 розд. ІІ Порядку № 1204, повинно містити, зокрема:
- детальний розрахунок штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) та пені (розрахунок пені додається у разі складання ППР за формами «Р» (крім пені відповідно до ст. 129 ПКУ), «Д» та «С»), у тому числі штрафних санкцій та/або пені за порушення іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, а також посилання на норми ПКУ та/або іншого законодавства, відповідно до якого було зроблено такий розрахунок (у разі необхідності такий розрахунок може бути винесений у додаток до ППР, що є його невід’ємною частиною) (п.п. 3 п. 4 розд. ІІ Порядку № 1204).
Нагадаємо, як можна погасити податковий борг.
Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС в Одеській області
14 листопада
У держбюджеті-2025 передбачено зростання додаткової дотації для громад на понад 30%
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Ресурс загального фонду місцевих бюджетів зросте на 15% порівняно з 2024 роком – з 285,1 млрд грн до 327,7 млрд грн.
Основну частину приросту забезпечать надходження від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), які збільшаться з 235,4 млрд грн до 268,7 млрд грн, а також додаткова дотація для місцевих бюджетів, яка зросте на 31%, досягнувши 37,5 млрд грн, зокрема з метою підтримки деокупованих територій.
Базова дотація підвищиться майже на 15% до 24,2 млрд грн. Субвенція на компенсацію тарифних різниць передбачена на рівні 12,2 млрд грн, що забезпечить стабільність у сфері комунальних послуг, а введення реверсної дотації сприятиме більш ефективному розподілу ресурсів між регіонами.
Крім цього, у проєкті держбюджету передбачено видатки на компенсацію за пошкоджене або знищене житло внаслідок бойових дій у розмірі 4,0 млрд грн, а також фінансування у рамках управління публічними інвестиціями (PIM) Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) у сумі 1,0 млрд грн.
Джерело: офіційний сайт Мінфіну
14 листопада
Нове звільнення від сплати судового збору
Нагадаємо, згідно з Рішенням Конституційного Суду № 6-р(II)/2024 від 13.05.2024 окремі норми Закону України «Про судовий збір» визнали такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), в тім, що вони дозволяли справляти судовий збір під час подання апеляційної і касаційної скарги на ухвалу суду, постановлену за результатами розгляду скарги на рішення, дію або бездіяльність державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до Цивільного процесуального кодексу України. Ці норми, у зазначеному аспекті, мали втратити чинність через шість місяців із дня ухвалення Рішення.
Відсьогодні, норми закону приведені у відповідність – судовий збір не справлятимуть за подання апеляційної та касаційної скарг на ухвалу суду, постановлену за результатами розгляду скарги на рішення, дії чи бездіяльність державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, або приватного виконавця під час виконання судового рішення.
Закон України від 31.10.2024 № 4056-IX, яким внесені зміни, набрав чинності 14.11.2024.
14 листопада
Оновлені вимоги до засобів навчання та обладнання
Для закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти МОН уточнив вимоги та кількість щодо засобів навчання та обладнання, якими можуть бути обладнані STEM-лабораторії, а саме за позиціями:
- 13. Програмне забезпечення – оновили вимоги;
- 15. Окуляри/ шолом віртуальної реальності – збільшили кількість до п’ятнадцяти взамін трьох.
Також МОН оновив вимоги до мультимедійного обладнання, електронних освітніх ресурсів та пристосувань для навчальних кабінетів та STEM-лабораторій. Це потрібно врахувати під час закупівель засобів навчання та обладнання.
Накази МОН від 16.09.2024 № 1324 та від 09.10.2024 № 1436, якими внесені зміни, набрали чинності 13.11.2024.
13 листопада
Читайте в новому номері журналу «Головбух Праця та Зарплата»
⚡️ПРИДБАТИ ЖУРНАЛ НА ВИГІДНИХ УМОВАХ⚡️
Астрологічний листопад
Ловіть астропрогноз, щоб робоча турбулентність у листопаді 2024-го не завадила вашому особистому спокою.
Плутон нарешті розпочав рухатися в напрямку Водолія. Що це означає? Зміни! Так-так, за плутані жовтневі зміни відповідає саме цей хитрун. Збільшення військового збору спантеличило всіх платників! Однак, коли з’явився текст Закону № 4015, наш експерт одразу підготував для вас роз’яснення. З’ясуєте, коли та як утримати військовий збір за новою ставкою — 5%.
Марс не пастиме задніх. Він уже спонукав урядовців затвердити нові обмеження на бронювання й збільшити обсяг необхідних відомостей про військовозобов’язаного. Ми ж пояснимо, як успішно забронювати працівника через Портал Дія.
Позитив у листопад принесе Венера. Вона допомогла нам підготувати зразкову добірку документів для призначення й виплати лікарняних:
- наказ про призначення уповноважених на призначення виплат за соціальним страхуванням;
- протокол уповноваженого для оплати лікарняних;
- наказ про призначення лікарняних;
- наказ про відмову у призначенні допомоги з тимчасової непрацездатності;
- повідомлення про відмову у призначенні лікарняних;
- наказ про оплату перших п’яти днів лікарняного сумісникові;
- лист-пояснення до ПФУ про повернення коштів.
Збережіть і користуйтеся 😊
Меркурій, зі свого боку, підсвітить відповіді на складні питання. З’ясуєте, чи індексувати зарплату, якщо:
- установа оголосила простій з оплатою праці 2/3 окладу;
- працівника перевели з однієї посади на іншу;
- працівник звільняється на початку місяця;
- працівників прийняли в лютому, березні, квітні.
Нептун — водяна планета, яка розмиває кордони. Цього місяця він вплинув на штампи та відмітки в закордонному паспорті про в’їзд та виїзд. Чому? Бо Уран підштовхнув Європейський Союз запустити автоматичну систему контролю EES (Entry/Exit System) із 10.11.2024. Підкажемо, чи вплине це на відрядження.
Загалом листопад претендує на звання найтурбулентнішого місяця року. Проте ви вже маєте всі інструменти, аби з ним впоратися. Тож до праці!
Залишайтеся з нами!
Працюймо з любов’ю!
13 листопада
Кабмін розширив соціальні гарантії для родин військових, зниклих безвісти, та осіб з інвалідністю
Безплатний вебінар «Платні послуги бюджетних установ»
Відповідні зміни до порядку виплат ухвалив Кабінет Міністрів за пропозицією Міністерства оборони України.
Раніше трирічний термін подання документів на отримання одноразової грошової допомоги рахувався від дати смерті, зазначеної у свідоцтві. Це призводило до того, що близькі родичі військових, яких суд оголошував померлими після тривалого періоду відсутності, могли втратити право на допомогу через сплив термінів ще до моменту ухвалення самого судового рішення.
Тепер відлік часу на оформлення допомоги починається з дня набрання законної сили рішення суду про оголошення військовослужбовця померлим. Це дозволить забезпечити соціальні гарантії для родин загиблих захисників та захисниць.
Також Уряд запровадив позачергову виплату одноразової грошової допомоги особам з інвалідністю І групи. Це зумовлено тим, що такі люди потребують невідкладного та вартісного лікування. Нерідко, через тривалий термін очікування в загальній черзі, вони не встигають отримати допомогу за життя.
Зміни вносяться до постанов Кабінету Міністрів України:
- «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві» від 25 грудня 2013 року № 975;
- «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168.
Джерело: офіційний сайт Міноборони