Поза конкуренцією? або Як закупити мобільний зв’язок
Часто доводи замовника щодо неможливості закупити мобільний зв’язок у конкурентний спосіб — оманливі. Проте є випадки, коли замовнику справді вдається обґрунтувати відсутність конкуренції. Проаналізуємо приклади таких обґрунтувань і дамо поради, щоб ваша закупівля мобільного зв’язку відбулася в межах закону
СТАТТЯ ДО ТЕМИ
Коли закуповуєте мобільний зв’язок, керуйтеся положеннями Закону № 1089, Правил № 295, Вимог № 576.
Приймання та передача інформації через електронні комунікаційні мережі, що передається за допомогою електронних комунікаційних мереж і послуг, належить до електронних комунікаційних послуг. До складу таких послуг входять:
- послуга доступу до мережі інтернет;
- послуга міжособистісної електронної комунікації;
- послуги, що складаються повністю або головним чином з передачі сигналів, зокрема для здійснення міжмашинної взаємодії та для мовлення (ст. 18 Закону № 1089).
Проаналізуємо окремі моменти, які варто врахувати для організації закупівлі мобільного зв’язку.
Це навігатор статтею
Оберіть розділ, що цікавить
Предмет закупівлі | Обґрунтування відсутності конкуренції |
Обмеження вартості | Показники якості послуг |
Конкуренція на ринку | Договір |
Предмет закупівлі
Де про це подивитися:
Обмін інформацією голосом у реальному часі з використанням електронних комунікаційних мереж та номерів національного або міжнародного плану нумерації належить до послуг голосової електронної комунікації.
Послуги рухомого (мобільного) зв’язку — послуги, які надає оператор рухомого (мобільного) зв’язку і під час отримання яких кінцеве обладнання абонента може вільно переміщатися в межах телекомунікаційної мережі такого оператора або його роумінг-партнера із збереженням абонентського номера або мережевого ідентифікатора споживача (п. 3 Правил № 295).
Тож у разі потреби в мобільному зв’язку працівників ітиметься саме про закупівлю послуг.
Предмет закупівлі послуг визначайте згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону № 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (п. 3 розд. I Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708). Цій вимозі найбільш відповідає код ДК 021:2015 — 64210000-1 — Послуги телефонного зв’язку та передачі даних.
Обмеження вартості
Державні органи, установи та організації, що їх утримують за рахунок державного бюджету, мають дотримуватися граничних сум витрат, зокрема на утримання мобільних телефонів.
Де про це подивитися:
Під час оплати утримання мобільних телефонів замовників органи Казначейства перевіряють відповідність рахунків граничним сумам витрат.
Де про це подивитися:
Зважайте й на вимоги з оптимізації витрат на оплату послуг мобільного зв’язку. Такі послуги потрібно проводити насамперед за рахунок коштів спецфонду держбюджету. Виняток — витрати на оплату послуг мобільного зв’язку, що використовують заклади охорони здоров’я.
Ці обмеження обов’язкові для тих замовників, які утримуються за рахунок державного бюджету. Проте органи місцевого самоврядування можуть встановлювати власні обмеження та вимоги з оптимізації витрат, які замовникам потрібно дотримувати.
Конкуренція на ринку
Аналіз закупівель послуг мобільного зв’язку в ЕСЗ доводить, що нині є багато замовників, які укладають прямі договори на суми, що перевищують 100 тис. грн. Обґрунтовують вони свої рішення відсутністю конкуренції з технічних причин. Та чи справді конкуренції на ринку немає?
Лідерами покриття мобільної мережі в Україні є Київстар, Vodafonе та Lifecell. Але навіть найбільші оператори мобільного зв’язку не мають 100%-го покриття на всій території країни.
У 2020 році оператори отримали ліцензії на стандарти LTE для частот 900 МГц. Відповідно до ліцензії, кожен оператор мобільного зв’язку має покрити 90% населення мінімальною швидкістю 2 Мбіт/с, яка дає змогу користуватися більшістю інтернет-сервісів.
Щоб забезпечити послугами 90% населення, оператору мобільного зв’язку необхідно покривати невеликі населені пункти, у яких живуть 500, 1000, 1500 осіб. У яких саме населених пунктах це робити — вирішує сам оператор.
До повномасштабного вторгнення на контрольованій території України було 19 тис. населених пунктів, де проживали менше ніж 2 тис. осіб. Мобільне покриття є не у всіх. Частину з них покриває один оператор мобільного зв’язку, частину — інший. У деяких будуть два оператори або навіть три.
Обґрунтування відсутності конкуренції
Ринок послуг мобільного зв’язку нині конкурентний. Замовник під час закупівлі не може порушувати принципів публічних закупівель. Зокрема, принципів добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності.
Лише у випадку, коли замовник або його структурний підрозділ розташовані в місцевості, що має покриття одного оператора мобільного зв’язку, відсутність конкуренції буде виправданою. У цьому разі документальним підтвердженням можуть послуговувати листи від операторів мобільного зв’язку.
Відсутність конкуренції можлива й через інші технічні причини, які напряму залежать від специфіки господарської діяльності замовника.
До прикладу — підстави для обґрунтування, оприлюднені на Prozorro.
ПРИКЛАД 1. Замовник — тролейбусне управління
ПРИКЛАД 2. Замовник — газорозподільні мережі
ПРИКЛАД 3. Замовник — телерадіокомпанія
ПРИКЛАД 4. Замовник — обленерго
Усі активні користувачі послуг мобільного зв’язку знають про послугу Mobile Number Portability (MNP) — перенесення номера (переходу абонента) від одного оператора мобільного зв’язку до іншого з повним збереженням номера. Тобто всі цифри номера разом із кодом оператора залишаються без змін.
Перехід до іншого оператора, якщо немає підстав для відмови, відбувається швидко — протягом одного робочого дня.
Кожен оператор мобільного зв’язку має власний номерний ресурс, затверджений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК)*. Так, комісія рішенням «Про регулювання номерного ресурсу» від 05.04.2016 № 177 виділила операторам Lifecell та Київстар короткі номери соціального спрямування та закріпила ідентифікаційні коди мережі рухомого (мобільного) зв’язку на території України. Утім після переходу до іншого оператора мобільного зв’язку вхідні дзвінки можуть бути обмежені та тарифіковані за тарифами нового оператора.
Де про це подивитися:
Регуляторний орган встановлює єдині оптові розрахункові такси за послуги термінації національного трафіка для мобільного голосового та фіксованого голосового зв’язку. Ці розрахункові такси є обов’язковими до застосування всіма постачальниками голосових послуг мобільних та/або фіксованих електронних комунікацій відповідно.
Тож, щоб обґрунтувати та підтвердити документально відсутність конкуренції з технічних причин, недоцільність зміни наявного надавача послуг, можете також звернутися із запитами до потенційних постачальників або відповідного органу.
Показники якості послуг
Оператори телекомунікацій незалежно від технологій, які вони застосовують у телекомунікаційній мережі, повинні забезпечити рівні показники якості послуг, визначені у Правилах № 295.
Де про це подивитися:
Під час укладання договору або внесення змін до нього оператор не має права встановлювати значення показників якості послуг гірші, ніж визначені нормативно-правовими актами та технічними вимогами у сфері телекомунікацій.
Договір
Договір про надання електронних комунікаційних послуг сторони укладають відповідно до Правил № 295 з урахуванням вимог статті 112 Закону № 1089.
Договір щодо надання послуг з доступу до інтернету може бути укладений, зокрема, у письмовій чи усній формі як публічний договір чи договір приєднання відповідно до положень Цивільного кодексу України.
У разі затвердження форми договору про надання певних видів послуг, а також у разі визначення умов публічного договору оператор повинен оприлюднити їх на своєму вебсайті і в місцях продажу послуг.