3
Січень 2023року
організація діяльності
військовий облік

Військовий облік — за новим порядком

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
З’ЯСУЙТЕ
  1. за яких умов працівнику можна встановити доплату за ведення військового обліку
  2. коли обов’язки військового обліку покладають на особу служби персоналу

Організація та ведення військового обліку призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів зазнали змін. Уряд затвердив новий Порядок № 1487, щоб пов­но і якісно укомплектувати Збройні Сили та інші військові формування і правоохоронні органи спеціального призначення. Порядок № 921 втратив чинність. Зорієнтуємо, на які новації звернути увагу роботодавцям.

Хто організовує та веде облік

Організацію військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування (ОМС), на підприємствах, в установах та організаціях покладають на їх керівників. Обов’язки з ведення військового обліку покладають на працівників служби персоналу, служби управління персоналом (далі — служба персоналу).

Якщо в установі немає штатної одиниці служби персоналу, обов’язки вести військовий облік керівник установи має покласти на особу, яка веде облік працівників. Працівники з питань мобілізаційної роботи або мобілізаційних підрозділів (за наявності) організовують роботу з бронювання військовозо­бо­в’я­заних та конт­ролюють стан військового обліку.

Яку кількість відповідальних осіб передбачити

Щоб сис­тема військового обліку функціонувала належно, автоматизовано — із застосуванням Єдиного державного реєстру призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів, керівник установи має визначити кількість осіб, які відповідатимуть за військовий облік. Уперше визначили кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку в ОМС (пп. 2 п. 9 Порядку № 1487). Їх кількість залежить від чисельності призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів (див. Таблицю 1).

Таблиця 1

Чисельність осіб, відповідальних за військовий облік в ОМС

Кількість призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістівКількість відповідальних осіб
Від 501 до 10001
Від 1001 до 20002
На кожні наступні 1000По 1 додатково

Для державних органів критерії, за якими визначають кількість персоналу для військового обліку, зробили такими самими, як і для інших підприємств, установ та організацій (див. Таблицю 2).

Таблиця 2

Чисельність осіб, відповідальних за військовий облік у державних органах і на підприємствах, в установах та організаціях

Кількість призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістівКількість відповідальних осіб
Від 501 до 20001
Від 2001 до 40002
Від 4001 до 70003
На кожні наступні від 1 до 3000По 1 додатково

Також визначили кількість відповідальних за військовий облік осіб у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (ТЦК), зокрема у відокремлених відділах, а також в Центральному управлінні або регіональних органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки (далі — органи СБУ, підрозділи Служби зовнішньої розвідки), — дивТаблицю 3.

Таблиця 3

Чисельність осіб, відповідальних за військовий облік в органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки

Кількість призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістівКількість відповідальних осіб
До 15001
Від 1500 до 30002
Більш як 30003
На кожні наступні 3000По 1 додатково
За наявності на обліку менше ніж 500 призовників, військо­во­зо­бо­в’я­заних та резервістів обов’язки вести військовий облік покладають на працівника служби персоналу.

Загальну кількість осіб, відповідальних за військовий облік у державних органах, ОМС, на підприємствах, в установах та організаціях, визначають за кількістю призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів, які перебувають на обліку станом на 1 січня поточного року. Застосовують при цьому норми пунктів 9 і 10 Порядку № 1487.

Якщо в державних органах, ОМС, в установах та організаціях дві і більше осіб, які відповідають за військовий облік, їх об’єднують в окремий підрозділ (відділ, сектор, групу тощо).

Як часто підвищувати кваліфікацію відповідальних осіб

Особи, які ведуть військовий облік, мають відповідати кваліфікаційним вимогам, які визначені для інспектора з військового обліку відповідно до націо­нального класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (це не стосується державних службовців). Щороку до 1 жовтня державні органи, ОМС, установи та організації мають визначати потребу в підвищенні кваліфікації осіб, які відповідають за військовий облік. Підвищення кваліфікації цих працівників стало обо­в’яз­ковим — не рідше ніж один раз на п’ять років.

Навчатимуть зак­лади освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки. Програми підготовки що два роки погоджуватиме Генштаб ЗСУ (п. 12 Порядку № 1487).

Порядок № 1487 унормував форму, за якою потрібно повідомляти ТЦК про призначення або звільнення/увільнення керівників та інших осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку (Додаток 1 до Порядку № 1487).

Як оплатити роботу

Посадові оклади працівників, які відповідають за військовий облік, установлюють на рівні посадових окладів працівників служби персоналу, крім державних службовців.

Якщо на військовому обліку менше ніж 500 призовників, військово­зо­бо­в’я­заних та резервістів і обов’язки вести військовий облік керівник установи поклав на особу служби персоналу, їй встановлюють доплату в розмірі до 50% посадового окладу. Для державних службовців таку доплату встановлюють в межах економії фонду оплати праці.

Як перевірятимуть стан військового обліку

ТЦК, як і раніше, перевірятимуть ОМС, установи та організації за затвердженими планами. Але новацій чимало. Там, де працюють заброньовані військовозо­бо­в’я­зані, а також військовозо­бо­в’я­зані, які мають мобілізаційні розпорядження, перевірятимуть щороку, зокрема й позапланово. Решту державних органів, ОМС, установи та організації перевірятимуть один раз на чотири роки (п. 80 Порядку №1487).

Перевірятимуть стан організації та ведення військового обліку призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів за питаннями, які визначає Додаток 31 до Порядку № 1487. Питання перевірки доводять до державних органів, ОМС, підприємств, установ та організацій, які включені до відповідних планів перевірки, не пізніше ніж за 10 днів до її початку (п. 82 Порядку № 1487).

Якщо неможливо виконати плани з перевірки стану організації та ведення військового обліку внаслідок обставин непереборної сили, проводитимуть документальну перевірку — надсилатимуть до таких органів, підприємств, установ та організацій письмові запити щодо інформації, перелік якої визначає пункт 17 Додатка 31 до Порядку № 1487.

За результатами документальної перевірки складають акт, який у 20-денний строк з дня закінчення перевірки надішлють керівнику для реагування і вжиття заходів згідно із законодавством (п. 79 Порядку №1487). Керівники державних органів, ОМС, установ та організацій, у яких провели перевірку стану військового обліку, організовують та забезпечують усунення виявлених недоліків. У 30-денний строк з дня, коли отримали результати перевірки, вони інформують ТЦК про вжиті заходи та усунуті недоліки (п. 86 Порядку № 1487).

Посадові особи державних органів, ОМС, підприємств, установ та організацій за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію несуть відповідальність згідно із законом.

За рахунок яких коштів оплачувати витрати

Витрати на бланки облікових документів, штампи і канцелярське приладдя, відрядження та транспортні послуги, щоб забезпечити оповіщення призовників, військовозо­бо­в’я­заних та резервістів, Порядок № 1487 скеровує проводити за рахунок коштів на утримання державних органів, коштів ОМС, підприємств, установ та організацій, інших джерел, не заборонених законодавством.

Обліковувати та зберігати документи військового обліку, штампи, книги і журнали обліку результатів перевірки ОМС, установи та організації мають відповідно до Інструкції № 55.

Як місцева влада має облаштовувати пункти обігріву
№ 3, 2023
Облікова політика: чи вносити зміни цьогоріч