1
Січень 2023року
оплата праці
лікарняні

Кому і як подавати заяву‑розрахунок на виплату лікарняних з 1 січня

Людмила Кравченко , керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух
ПФУ ПОЯСНЮЄ
  1. як запов­нювати заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності
  2. в які терміни фінансуватиме страхувальників
  3. чи може страхувальник подати заяву-розрахунок у паперовій формі

Реформа фінансування лікарняних листків стартувала з 1 січня 2023 року. З цієї дати набирає чинності оновлена редакція Закону № 1105, й упов­новаженим органом управління в сис­темі загальнообо­в’яз­кового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку стає Пенсійний фонд України (ПФУ). Як тепер страхувальникам формувати та подавати заяви-розрахунки й отримувати страхові виплати, ПФУ роз’яснив на вебпорталі. А ми для вас деталізували роз’яснення.

Як фінансуватимуть страхувальників

Під час реорганізації сис­теми соціального страхування застраховані особи, потерпілі на виробництві та їхні родини вчасно отримають усі гарантовані законодавством виплати й допомоги. ПФУ централізовано фінансуватиме страхові виплати та надаватиме соціальні послуги.

ПФУ вже фінансує страхувальників на підставі справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, виплатних документів на січень 2023 року, що підготували й передали виконавча дирекція Фонду соціального страхування (ФСС) та її робочі органи.

Передача ФСС особових справ потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, баз даних, носіїв інформації, програмного забезпечення потребує доопрацювання нормативно-правових актів, як передбачає пункт 5 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2620.

Головні управління ПФУ в областях та м. Києві підтримуватимуть зв’язок зі страхувальниками та обмінюватимуться інформацією, а якщо не отримуватимуть повідомлення про виплату коштів застрахованим особам, перевірятимуть, як страхувальники використовують кош­ти загальнообо­в’яз­кового державного соціального страхування.

Якщо сума отриманих страхувальником страхових коштів перевищить фактичні витрати, які ПФУ надав на страхові виплати, невикористані страхові кош­ти страхувальники мають повернути на рахунок ПФУ упродовж трьох робочих днів.

Територіальні органи ПФУ фінансуватимуть страхувальників протягом трьох робочих днів після того, як надійдуть заяви-розрахунки, зокрема в електронній формі. Робочі органи ФСС зо­бо­в’я­зані були фінансувати страхувальників протягом десяти робочих днів після того, як надходили заяви (ст. 34 Закону № 1105).

Як подавати заяву-розрахунок

Як і раніше, для розрахунку виплат страхувальник має подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Утім, з 1 січня заяву-розрахунок потрібно подавати не особисто, а через створений для цього інтерфейс в особистому кабінеті страхувальника на сайті е-послуг ПФУ.

ПФУ повідомляє, що всі роботодавці з­можуть формувати та подавати заяви-розрахунки з особистого електронного кабінету. Додаткове програмне забезпечення не знадобиться. Достатньо мати доступ до інтернету та елек­трон­ний цифровий підпис.

Заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності страхувальники запов­нюватимуть у режимі ручного введення даних і прикріплюватимуть скановані копії паперових листків непрацездатності.

Які нові функції особистого кабінету

В особистому кабінеті будуть доступні такі функції:

  • пошук та перегляд заяв-розрахунків страхувальника за критеріями, які він визначить, — період реєстрації листків непрацездатності, тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності);
  • формування (редагування) та відправка заяви-розрахунку до ПФУ.

Заява-розрахунок формується на підставі інформації з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.

Як оформляти заяву-розрахунок

Як і раніше, за електронними та паперовими листками непрацездатності складатимуть окремі заяви-розрахунки. Максимальна кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку — 200 штук.

До заяви-розрахунку можна буде додавати коментарі, пояснення та скановані копії документів, які знадобляться, коли ПФУ ухвалюватиме рішення щодо фінансування. ПФУ повідомляє, що страхувальники, які не ­можуть користуватися електронним кабінетом на вебпорталі елек­трон­них послуг ПФУ, ­можуть скласти заяву-розрахунок у паперовій формі та подати її до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру).