«Нерозпізнані» оклади й премії в чотирьох фахових відповідях
- які оклади установити працівникам, посад яких немає в Постанові № 268
- хто визначає умови та критерії преміювання працівників
МОЖЕ ЗАЦІКАВИТИ:
Помилкове прізвище у Податковому розрахунку: чи подавати уточненку
Бухгалтеру під час війни працювати не просто. Законодавство швидко змінюється, а ситуації в щоденній роботі трапляються різні. Норми законодавства іноді складно трактувати, ще складніше — самотужки шукати вихід. Тож у бухгалтерів часто виникають запитання. Відповіді на деякі з них, зокрема про посадові оклади, премії, збереження середнього заробітку військовослужбовцям читайте у статті.
Керівник має виплатити бухгалтеру матеріальну допомогу на оздоровлення пропорційно відпрацьованому часу.
Умови та розміри оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери визначає Постанова № 1298. Оплачують працю працівників закладів освіти відповідно до Наказу № 557. Керівники навчальних закладів, установ освіти та наукових установ мають право надавати працівникам матеріальну допомогу, зокрема на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах (пп. 5 п. 4 Наказу № 557).
За угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом може встановлюватись як під час прийняття на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень. Оплачують працю працівникам в таких ситуаціях пропорційно відпрацьованому часу.
Отже, працівникам навчальних закладів, установ освіти, які працюють за трудовим договором на умовах неповного робочого часу, всі виплати, зокрема матеріальну допомогу на оздоровлення, виплачують пропорційно відпрацьованому часу. У нашій ситуації керівник закладу освіти має виплатити матеріальну допомогу бухгалтеру, який працює на 0,5 ставки, у розмірі 0,5 посадового окладу.
У цьому випадку селищний голова не має права преміювати керівників на підставі положення про преміювання, яке затверджене його ж розпорядженням.
Керівники органів місцевого самоврядування мають право преміювати працівників відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи у межах затвердженого фонду оплати праці. Так встановлює Постанова № 268. Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників кожен орган визначає у власному положенні про преміювання.
Положення про преміювання встановлює, що премії начальникам виконавчих органів селищної ради нараховують на підставі розпоряджень селищного голови лише після того, як сесія селищної ради визначить відсотки премій. Отже, треба дотримуватися цього Положення — преміювати начальників виконавчих органів селищної ради тільки на підставі рішення сесії селищної ради. Якби в Положенні про преміювання було зазначено, що селищний голова встановлює премії керівникам виконавчих органів ради на підставі положення про преміювання, яке затверджене розпорядженням селищного голови, то рішення сесії щодо розміру премії начальникам виконавчих органів селищної ради не знадобилося б.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набувають установлених законом повноважень здійснювати державний контроль за використанням та охороною земель, якщо ухвалять відповідною радою таке рішення (ст. 61 Закону № 963). Цю функцію вони реалізовують через державних інспекторів з державного контролю за використанням та охороною земель відповідних рад, кваліфікаційні вимоги до яких визначає стаття 10 Закону № 963.
Сільські, селищні, міські ради після того, як ухвалять рішення здійснювати державний нагляд за використанням та охороною земель, зобов’язані, зокрема, протягом місяця забезпечити призначення державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель відповідних рад. Умови оплати праці працівників органів місцевого самоврядування визначає Постанова № 268. Утім, її норми не передбачають такої посади, як «державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель». Однак керівники органів мають право установлювати посадові оклади окремим працівникам, посади яких не передбачає Постанова № 268, на рівні посадових окладів відповідних категорій спеціалістів та службовців, у межах затвердженого фонду оплати праці (пп. 1 п. 2 Постанови № 268).
Отже, керівник органу міської ради має право установити посадовий оклад державному інспектору з контролю за використанням та охороною земель на рівні посадових окладів відповідних категорій спеціалістів та службовців у межах затвердженого фонду оплати праці.
З 19 липня 2022 року роботодавець не зобов’язаний зберігати середній заробіток працівникам, яких призвали на військову службу, — відтоді як набрав чинності Закон № 2352, що вніс зміни до статті 119 КЗпП. Середній заробіток не зберігають за працівниками, призваними:
- на строкову військову службу;
- військову службу за призовом осіб офіцерського складу;
- військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;
- військову службу за призовом осіб з числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, зокрема й шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення.
Верховна Рада прийняла Закон № 2145, який регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов’язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права. Закон № 2145 також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Законодавство України про освіту ґрунтується на Конституції та складається із Закону № 2145, спеціальних законів, інших актів законодавства у сфері освіти і науки та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку (ч. 1 ст. 2 Закону № 2145).
За педагогічними та науково-педагогічними працівниками у разі військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, або військової служби за призовом осіб з числа резервістів в особливий період зберігають попередній середній заробіток (ч. 2 ст. 57 Закону № 2145). На цей час не вносили змін до Закону № 2145, які б припинили таке збереження.
Однак зазначені гарантії поширюються лише на педагогічних та науково-педагогічних працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. Зберігати середній заробіток за науковими та науково-педагогічними працівниками, які прийняті на військову службу за контрактом, стаття 57 Закону № 2145 не передбачає.