Подайте заяву про відсутність можливості виконувати податкові обов’язки — дедлайн незабаром
Якщо не можете вчасно виконувати свої податкові обов’язки у період дії воєнного стану, підтвердьте цей факт податківцям. Дійте за порядком, який щойно затвердив Мінфін. До якого числа встигнути і як подати заяву, скільки чекати на рішення контролерів — підкаже експерт
Щоб скачати зразок заяви та алгоритм дій,
дочитайте статтю до кінця
Наказом № 225* Мінфін затвердив порядок, на який всі так нетерпляче чекали. За цим порядком (далі — Порядок № 225) платники підтверджуватимуть, що не мали можливості виконувати податкові обов’язки. Наказ набрав чинності 06.09.2022. Саме цей документ визначає, як діяти платникам, щоб уникнути відповідальності, якщо під час дії воєнного стану не мають змоги виконувати податкові обов’язки, зокрема своєчасно звітувати і сплачувати податки.
Разом з Порядком № 225 чиновники затвердили два переліки документів, якими платники підтверджуватимуть неможливість виконувати такі обов’язки. Для юридичних та фізичних осіб вони окремі. Є також форма рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку.
Обставини, які Мінфін у Порядку № 225 визначив як підстави неможливості для платників виконувати податкові обов’язки, залишилися такими, як і в проєкті порядку. А от строк, у який потрібно повідомити контролерів, підкоригували. Тож з’ясуємо, коли і як повідомити податківців про неможливість виконувати податкові обов’язки за затвердженим Порядком № 225.
Хто з платників керуватиметься порядком
Порядок стосується платників податків:
- юридичних осіб — резидентів і нерезидентів України, їх відокремлених підрозділів, які мають, одержують чи передають об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування, та на яких покладене виконання податкових обов’язків (далі — юрособи);
- фізичних осіб, зокрема, самозайнятих (далі — фізособи), які не мають можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента.
Мінфін виокремив три групи платників залежно від того, чи мають вони змогу повідомити контролерів про неможливість виконання податкового обов’язку на дату, коли набрав чинності Наказ № 225. Для кожної групи встановив свої правила. Тож маємо окремі строки, аби подати заяву із документами, для тих платників, які:
- не мають можливості виконувати податкові обов’язки на дату, коли набрав чинності Порядок № 225;
- не мали можливість виконувати податкові обов’язки до дати, коли набрав чинності Порядок № 225;
- наразі мають можливість виконувати податкові обов’язки, але надалі під час воєнного стану можуть таку можливість втратити.
У який граничний строк треба подати заяву
граничний строк, щоб подати заяву про відсутність можливості виконувати податкові обов’язки та підтвердні документи
Про неможливість виконувати податкові обов’язки, зокрема й щодо своєї філії чи підрозділу, повідомте контролерів, якщо:
- маєте змогу повідомити на дату, коли набрав чинності Порядок № 255, — не пізніше ніж 30.09.2022;
- не маєте змоги повідомити не пізніше ніж 30.09.2022 — одночасно з виникненням можливості виконувати один із податкових обов’язків, але не пізніше за 60 календарних днів (к. дн.) з першого дня наступного місяця після відновлення такої можливості;
- втратили можливість виконувати податкові обов’язки після дня, коли набрав чинності Порядок № 255, — протягом 60 к. дн. з першого дня місяця, наступного за місяцем, коли відновилися можливості.
Важливо! У повідомленні на своєму сайті від 5 вересня 2022 року податківці зазначили, що заяву та підтвердні документи платники мають подати до 30.09.2022!
Під набуттям можливості виконувати один з податкових обов’язків мається на увазі можливість реєструвати податкові накладні, подавати звітність, сплачувати невиконані податкові зобов’язання тощо. Тобто якщо платник виконає бодай один з цих обов’язків, контролери вважатимуть це відновленням можливості подати заяву з документами.
Платників, які не подали заяву з документами у зазначені строки або щодо яких контролери ухвалили вмотивоване рішення про їх можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, вважатимуть такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки у строки, визначені податковим законодавством. Тож у разі порушення цих строків таких платників можуть притягнути до відповідальності.
Як оформити і подати Заяву
Заяву з документами можете подати:
- в електронному вигляді через е-кабінет;
- на папері за місцем податкової адреси або до будь-якого сервісного центру органу контролю;
- поштою з повідомленням про вручення.
Форму заяви не затвердили, тому подавайте її в довільній формі.
Заява має містити такі реквізити:
- повне найменування (ПІБ) платника податків згідно з реєстраційними документами;
- код платника згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
- реєстраційний номер облікової картки платника або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися прийняти реєстраційний номер облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган контролю та мають відмітку в паспорті);
- податкову адресу платника податків;
- найменування органу контролю, до якого подають заяву;
- дату подання заяви;
- чітке і стисле обґрунтування підстав, що підтверджують неможливість виконання платником податкових обов’язків, із посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
- вичерпний перелік додатків: кількість сторінок кожного документа, їх повна назва і реквізити (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
- конкретизацію, які саме податкові обов’язки не мав / не має можливості виконати платник;
- інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов’язки, або інформацію про обставини, що тривають, пов’язані з проведенням бойових дій, терактами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили, що їх спричинила військова агресія рф, із тимчасовою окупацією збройними формуваннями рф;
- підписи платника податків — фізичної особи або посадових осіб платника податків, засвідчені його печаткою (за наявності).
Заяву подавайте разом з повним переліком документів, що визначені:
- в Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — юридичної особи, у т. ч. щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента (Додаток 2 до Наказу № 225);
- або
- Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків — фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента (Додаток 3 до Наказу № 225).
Скільки чекати на рішення контролерів
Рішення щодо можливості чи неможливості у платника податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок ухвалюють податківці. Розглянути заяву платника із документами вони мають протягом 20 к. дн. з наступного дня після їх отримання.
20 календарних днів
податківці розглядатимуть заяву з документами
Якщо контролерам бракуватиме інформації, вони можуть винести попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку (Попереднє рішення) та зажадати у платника додаткові конкретні документи. У такому разі:
- Попереднє рішення отримаєте не пізніше ніж протягом 20 к. дн. із наступного дня після того, як орган контролю отримав заяву з документами;
- додаткові документи, обґрунтування чи пояснення маєте подати протягом 10 к. дн. з наступного дня після того, як отримали Попереднє рішення;
- на розгляд додаткових документів контролери мають ще 20 к. дн. після їх отримання.
Рішення щодо можливості чи неможливості платника своєчасно виконувати свої обов’язки орган контролю надсилає до е-кабінету платника податків. Одночасно на електронну адресу платника має надійти інформація про вид документа, дату і час, коли його надіслали до е-кабінету.
Отримане рішення можна оскаржити в адміністративному чи судовому порядку.
Якщо контролери ухвалять рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку, до нього не застосовуватимуть передбачену ПК відповідальність за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Як повідомити про відновлення можливості після того, як податківці ухвалили рішення
Якщо орган контролю ухвалив рішення про неможливість своєчасного виконання податкового обов’язку, а згодом у платника відновилася така можливість, він має повідомити про це податківців. Строк — не пізніше ніж 60 к. дн. з першого дня наступного місяця після того, коли відновилися такі можливості.
Для цього подайте повідомлення у довільній формі, але з обов’язковими реквізитами:
- повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності);
- код платника згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися прийняти реєстраційний номер облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган контролю та мають відмітку в паспорті);
- податкова адреса платника податків;
- найменування органу контролю, до якого подаєте повідомлення;
- дата подання повідомлення;
- дата і номер останнього рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку; найменування органу контролю, який ухвалив таке рішення, і його місцезнаходження;
- дата відновлення можливості виконувати свої податкові обов’язки.
Пам’ятайте, що оригінали документів, які підтверджують неможливість виконувати податковий обов’язок, потрібно зберігати протягом строку давності, що встановлює ПК. Тобто протягом 1095 к. дн.