4
Січень 2025року
бюджетний процес
запаси

Вісім відповідей про облік автомобільних шин

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
КОЛИШНІЙ РЕВІЗОР ПІДКАЖЕ
  1. за яких умов автомобільні шини можна списати
  2. як ревізори контролюють кошти на утримання транспортних засобів
  3. до якого виду робіт належить сезонна заміна автомобільних шин


Це навігатор статтею 

Оберіть запитання, що цікавить


Як обліковувати пробіг автомобільних шин? Як документально оформити списання шин?
До якого виду робіт належить сезонна заміна автомобільних шин: техобслуговування, ремонт чи поліпшення? Чи заводити Картку обігу пробігу на шини, які отримали разом з автомобілем?
Як правильно обліковувати автомобільні шини: у комплектації з транспортним засобом чи як окремі об’єкти обліку? Як утилізувати списані автомобільні шини?
За яким КЕКВ придбавати автомобільні шини? Чи обов’язково вести Картки обліку пробігу? Чи перевірятимуть їх ревізори?

Як обліковувати пробіг автомобільних шин?

Установи, які експлуатують та утримують транспортні засоби, зобов’язані обліковувати пробіг (наробіток) шин (пп. 1, 2 розд. ХІІ Правил № 549). Так вони контролюють обсяг роботи шин (коліс). Його вимірюють у кілометрах пробігу автомобіля.

Відповідає за оперативний облік шин, ремонт та утилізацію особа, яку призначив наказом керівник установи.

Для обліку пробігу автошин застосовуйте Картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини. Її форма наведена в додатку 5 до Норм № 488. Картки обліку пробігу оформляйте на кожну шину (нову, відновлену, запасну). Ці картки необхідно вести з моменту, коли установили шини на транспортний засіб, до моменту, коли їх списали (п. 2 розд. ХІІ Правил № 549).

У картці обов’язково вказуйте інвентарний номер шини та дату її виготовлення. Ця дата має збігатися з маркуванням виробника. Дату виготовлення можна знайти на бічній поверхні шини. У ланцюжку цифр маркування це останні чотири цифри: перші дві вказують на номер тижня, а дві останні — на рік виготовлення шини (п. 18 розд. ІІ додатка 4 до Правил № 549).

Наприкінці кожного місяця в картці відображайте фактичний пробіг (наробіток) шини. Оскільки обсяг роботи шини вимірюємо в кілометрах пробігу транспортного засобу, до картки обліку пробігу шин вносьте записи на підставі подорожніх листів.

Окрім пробігу, у Картці обліку пробігу заповнюйте й інші графи. Наприклад, записуйте показники, які дають підстави вивести шини з експлуатації та списати. Сюди належать експлуатаційна норма середнього ресурсу, залишкова висота рисунка протектора та причини вилучення з експлуатації.

До якого виду робіт належить сезонна заміна автомобільних шин: техобслуговування, ремонт чи поліпшення?

Щоб зрозуміти, до якого виду робіт належить сезонна заміна автошин, звернімося до пункту 1.3 Положення № 102.

Технічне обслуговування — це комплекс операцій чи операція щодо підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування.

Сезонне технічне обслуговування — це технічне обслуговування, яке виконується для підготовки виробу до використання в осінньо-зимових чи весняно-літніх умовах.

Сезонна заміна шин відповідає цим визначенням. Крім того, у додатку В до Положення № 102 є перелік робіт із сезонного техобслуговування транспортних засобів. Він не вичерпний. Отже, сезонна заміна шин належить до технічного обслуговування автомобіля.

Як правильно обліковувати автомобільні шини: у комплектації з транспортним засобом чи як окремі об’єкти обліку?

Автомобільні шини можуть бути об’єктом обліку, а можуть і не бути. Пояснимо детальніше.

Окремий об’єкт обліку. Якщо шини установа придбала, щоб замінити в разі зносу, пошкодження або сезонної заміни, обліковуйте їх як окремі об’єкти в складі запчастин на субрахунку 1515 «Запасні частини». Цей субрахунок передбачає Порядок № 1219 для обліку автомобільних шин, у т. ч. покришок, камер й обідних стрічок тощо, у запасі та обороті незалежно від вартості.

Не окремий об’єкт обліку. Шин, які включені в комплектацію транспортного засобу, не обліковуйте як окремі об’єкти. Їхня вартість уже належить до первісної вартості автомобіля. У бухгалтерському обліку транспортний засіб відображайте як один об’єкт обліку на субрахунку 1015 «Транспортні засоби». Запасні шини, звичайні або для тимчасового використання, також належать до комплектації транспортного засобу (п. 1 розд. IV Правил № 549). Тому запасок окремо не обліковуйте.

Контролюйте обіг шин на зберіганні та в експлуатації за допомогою аналітичних рахунків:

  • 1515/1 «Шини на складі» — для нових шин;
  • 1515/2 «Шини, введені в експлуатацію» — для шин, що їх передали в експлуатацію;
  • 1515/3 «Шини на зберіганні» — для тимчасово виведених з експлуатації шин. Наприклад, після заміни комплекту літніх шин на зимові й навпаки;
  • 1515/4 «Шини в ремонті або на ТО» — для шин, які перебувають у ремонті або на техобслуговуванні.
За яким КЕКВ придбавати автомобільні шини?

Коли купуєте автомобіль, шини якого включені до вартості, окремо їх не виділяйте. Видатки на цю закупівлю проводьте за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» відповідно до Інструкції № 333.

Якщо купуєте шини, щоб замінити повністю зношені чи пошкоджені або для сезонної заміни, видатки проводьте за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». В обох випадках ведіть аналітичний облік шин.

Як документально оформити списання шин?

Якщо фактичний пробіг шини відповідає установленим нормам і вона стала непридатною, списуйте її на основі картки обліку пробігу. У цьому разі картка виконує роль акта списання (п. 7.1 Норм № 488). У ній зазначайте сумарний пробіг до того, як шину списали, та інформацію про подальше використання — відновлення зношеного протектора, ремонт або утилізацію. Картку підписують усі члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. Склад комісії затверджує керівник установи своїм наказом.

Якщо шина вийшла з ладу через наявність дефектів, остаточне зношення протектора до моменту досягнення норми середнього ресурсу, оформте акт списання. До акта обов’язково додайте картку обліку пробігу (наробітку) пневматичних шин. Списувати можете одразу весь комплект шин з одного авто на підставі одного акта. У цьому разі до акта також додайте картки обліку пробігу всіх шин, які списуєте. Акт підписує комісія з питань обліку пробігу (наробітку), обігу й списання пневматичних шин. Відображайте в ньому:

  • назву, номер та дату, коли склали й затвердили;
  • склад комісії;
  • торгову марку, модель та державний реєстраційний номер автомобіля;
  • розмір шин, виробника, моделі, порядкові чи інвентарні номери;
  • фактичний пробіг кожної шини з комплекту на дату, коли списуєте;
  • норму середнього ресурсу кожної шини;
  • причину, за якої списуєте шини, та висновки комісії.

Після того як спишете шини, картку обліку її пробігу зберігайте протягом трьох років.

Чи заводити Картку обігу пробігу на шини, які отримали разом з автомобілем?

Так, заводьте. Зазначайте в картці обліку пробігу (наробітку) інформацію про сумарний пробіг шини до списання, відновлення зношеного протектора, ремонт або її переробку (утилізацію).

У разі заміни зимового комплекту шин на літній або навпаки шини, які не повністю зношені, передайте на склад. Зберігати їх треба окремо від нових.

Якщо треба замінити шини на колесах запасними, водій повідомляє про дату заміни, марку заміненої шини, пробіг за лічильником пробігу на момент, коли її зняв та установив. Ці дані зазначайте в Картці обліку пробігу. Дані для Карток обліку пробігу беріть із подорожніх листів службового автомобіля або документів, які їх замінюють.

Як утилізувати списані автомобільні шини?

Якщо списали шини, укладіть договір зі спеціалізованим підприємством, що має ліцензію, та передайте йому шини на утилізацію. Приймаючи шини на утилізацію, спеціалізоване підприємство видасть акт про надані послуги. Здавайте шини на утилізацію не пізніше ніж шість місяців з дати, коли їх списали (п. 6 розд. XVI Правил № 549).

Чи обов’язково вести Картки обліку пробігу? Чи перевірятимуть їх ревізори?

Ревізори контролюють, як установа витрачає кошти на утримання транспортних засобів, зокрема, як дотримується законодавства, коли списує шини та паливно-мастильні матеріали. З огляду на те, що автомобільні шини списують на підставі Карток обліку пробігу, ревізори обов’язково перевіряють зазначені в них дані, подорожні листи, акти на списання тощо. Також ревізори контролюють:

  • як установа дотримується встановленого порядку збереження автомобільних шин на складі;
  • чи розмежували в обліку автомобільні шини за сортами й розмірами, а також нові й ті, які були в експлуатації, та відремонтовані;
  • як оприбутковують зняті з автомобілів шини, що підлягають ремонту або утилізації, їхню ціну;
  • чи не видавали зі складу шин без оприбуткування старих;
  • чи не списували автомобільних шин із неповним пробігом.

Якщо установа не вела Карток обліку пробігу або списала шини з неповним пробігом без поважних причин, ревізори вважатимуть ці шини списаними понаднормово й вживатимуть заходів, щоб відшкодувати завдані установі збитки. Понаднормове списання шин призводить до завищення касових і фактичних видатків установи за загальним або спеціальним фондом кошторису. Це порушення частини 1 статті 3 Закону № 996.

Що перевірить Держаудитслужба в посадовій інструкції бухгалтера
№ 4, 2025
Чи можна використати кошти, які повернули на рахунок установи