Благодійна й гуманітарна допомога: відповіді на актуальні запитання
Продовжуємо відповідати на запитання щодо операцій з благодійною та гуманітарною допомогою. Законодавча база не завжди містить усю інформацію, яку потребують бухгалтери бюджетних установ. Роз’яснення експерта допоможуть упорядкувати облік перед складанням річного звіту
Питання надходження, використання, розподілу, обліку й контролю за благодійною та гуманітарною допомогою регулюють два основних законодавчих акти — Закон № 5073 і Закон № 1192. Проте нормативка містить поверхневі роз’яснення й не враховує воєнні реалії. Тож редакція журналу «Головбух Бюджет» підготувала для вас відповіді на актуальні запитання глядачів свого вебінару «Благодійна й гуманітарна допомога в обліку бюджетних установ, організацій та ОМС».
Це навігатор статтею
Оберіть запитання, що цікавить
Відповідно до загальних правил імпорт авто оподатковують ПДВ, акцизним податком і ввізним митом. Проте звільняють від оподаткування:
- ПДВ — операції з ввезення на митну територію майна як гумдопомоги, що надана за вимогами Закону № 1192 (п. 197.11 Податкового кодексу України; ПК);
- акцизом — ввезені на митну територію України підакцизні товари як гуманітарна допомога, що надана згідно із Законом № 1192 (п. 213.3.9 ПК);
- ввізним митом — товари, які відповідно до Закону № 1192 Комісія з питань гумдопомоги при КМУ визначила як гуманітарну допомогу (ст. 287 Митного кодексу України; МК).
Авто визнають гумдопомогою, якщо воно водночас:
- відповідає визначенню зі статті 1 Закону № 1192;
- визнане гумдопомогою уповноваженим держорганом — Мінсоцполітики.
Під час воєнного стану товари, що перетинають митний кордон, визнають гуманітарною допомогою за декларативним принципом без ухвалення рішення спеціального уповноваженого органу (п. 1 Постанови № 174). Отже, обов’язку оплачувати податки та збори за розмитнення не виникатиме й після завершення воєнного стану, якщо авто:
- відповідає визначенню гумдопомоги;
- ввезене під час дії воєнного стану за спрощеною процедурою.
Розпочнемо з бухобліку. Порядок його ведення залежатиме від умов надходження й використання гумдопомоги. Розглянемо їх у Таблиці.
Бухоблік гумдопомоги у вигляді транспортних засобів
Напрям | ОМС-отримувач — передача набувачам, яких визначив донор | ОМС-отримувач — передача набувачам, яких визначив самостійно | ОМС-набувач |
Оцінка | Оцінку не проводьте. Орієнтуйтесь на вартість, визначену в документах донора | Оцініть за первісною вартістю: • справедливою вартістю на дату отримання з урахуванням додаткових витрат або • вартістю, що зазначена в супровідних первинних документах, з урахуванням додаткових витрат (п. 5, 7 НП(С)БОДС 121) Оцінює комісія ОМС. Її створюють згідно з наказом керівника. Результати розрахунку оформіть актом оцінки в довільній формі | |
Документування | Акт приймання-передачі в довільній формі як для операцій надходження, так і операцій передачі | Надходження оформіть Актом приймання-передачі основних засобів із Наказу № 818 | |
Передачу набувачам оформіть Актом приймання-передачі за формою з Наказу № 818 | Додатково складіть Акт введення в експлуатацію ОЗ та Інвентарну картку обліку ОЗ за формами з Наказу № 818 | ||
Організація обліку | Гумдопомога не є активом і не підлягає зарахуванню на баланс. Облікуйте на позабалансовому рахунку 021 «Активи на відповідальному зберіганні розпорядників бюджетних коштів» | Гумдопомога є запасами. Облікуйте на субрахунку 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу» | Гумдопомога є основними засобами. Облікуйте на субрахунку 1015 «Транспортні засоби» |
Бухоблік надходження | За дебетом рахунку 021 | Д-т 1815 — К-т 2117 (отримали) Д-т 2313 — К-т 7511 (збільшили доходи) Д-т 2117 — К-т 2313 (відновили касові видатки) | Д-т 1015 — К-т 2117 (отримали) Д-т 2313 — К-т 7511 (збільшили доходи) Д-т 2117 — К-т 2313 (відновили касові видатки) Д-т 7511 — К-т 5111 (збільшили внесений капітал) |
Бухоблік передачі | За кредитом субрахунку 021 | Д-т 8511 — К-т 1815 (передали набувачам) | _ |
Вартість авто, яке отримали від нерезидента, перерахуйте у гривні із застосуванням валютного курсу на початок дня дати здійснення операції — дати визнання активів (п. 1 розд. ІІ НП(С)БОДС 1301). Безоплатно отримані активи — немонетарна стаття балансу. Тож надалі курсові різниці за нею не розраховуйте (п. 3,4 НП(С)БОДС 130).
Крім цього, якщо гуманітарне авто використовуватиме для своєї господарської діяльності, поінформуйте податківців про об’єкт оподаткування через подання повідомлення за формою № 20-ОПП.
Додатково оплатіть витрати на держреєстрацію авто згідно з пунктом 28 Порядку № 1388. Ввезені авто в період воєнного стану можете зареєструвати протягом 90 днів після припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях (абз. 1 п. 7 Порядку № 1388).
Під час першої держреєстрації гуманітарного легкового авто, яке ввезли на територію України, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування сплачуйте на загальних підставах. Порядок сплати визначає Порядок № 1740. Ставка збору залежатиме від вартості автомобіля.
Безоплатно отримані генератори одразу зараховуйте до активів записом: Д‑т 1014 «Машини та обладнання» — К-т 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість», 6211 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» або 6415 «Розрахунки з іншими кредиторами». Тобто одразу вводьте генератори в експлуатацію. Рахунок 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби» не використовуйте (пп. 1.11 Типової кореспонденції).
Усі додаткові витрати, щоб довести генератор до стану, у якому його можна буде експлуатувати із запланованою метою після деокупації, накопичуйте за дебетом субрахунку 1311. Після завершення усіх робіт їх вартість віднесіть на збільшення первісної вартості генератора.
Доки фактично генератори не експлуатуєте, оскільки перебуваєте на тимчасово окупованій території, амортизацію не нараховуйте (п. 3 розд. ІV НП(С)БОДС 121).
Чи показувати операцію в бюджетному обліку, залежить від мети гумдопомоги. Так, якщо ОВА під час передачі визначила конкретних кінцевих набувачів, ОМС виконуватиме лише транзитну функцію. Подавати Довідку про надходження у натуральній формі та вносити зміни до кошторису у цьому разі не треба.
Якщо ОВА не зазначила в документі передачі набувачів гумдопомоги, яким має передати майно ОМС, подайте Довідку про надходження у натуральній формі та внесіть зміни до кошторису. Надходження проведіть за кодом класифікації доходів 25020200 «Кошти, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб».
Якщо основні засоби ОМС отримує для використання у своїй діяльності, у Довідці про надходження у натуральній формі проведіть їх за кодом 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки». Зафіксуйте зміни у спецфонді кошторису установи.
Найліпше — обумовити наперед питання передачі донором технічної та іншої супровідної документації на предмет гуманітарної допомоги. Адже на митну територію України дозволяють ввезення лише таких товарів (предметів) гуманітарної допомоги, які, задовольняючи відповідні потреби набувачів гуманітарної допомоги в Україні, не створюють загрози життю чи здоров’ю фізичних осіб — набувачів гуманітарної допомоги та довкіллю України. Відповідальність за якість і безпеку товарів, отриманих як гумдопомога, на підставі висновків відповідних експертиз несе її отримувач. У разі відмови в документальному підтвердженні якості, безпеки та можливості споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги вони мають бути вивезені за межі України або знищені в порядку, що визначає Кабмін (ст. 9 Закону № 1192). Предмети гуманітарної допомоги, щодо яких немає документального підтвердження можливості їх споживання, на митну територію України не допускають (п. 2 Порядку № 728).
Тож рекомендуємо звернутись до донора з листом‑проханням надати технічно‑інструктивні матеріали, якщо потребуєте цей вид гумдопомоги. Якщо ні, то відмовтесь від приймання допомоги, інакше порушите законодавство.
Облік у відділу управління освіти
Якщо на дату отримання допомоги благодійник / донор визначив коло набувачів, управління освіти має зарахувати цінності на позабаланс — рахунок 021. На позабалансі цінності облікують у кількісно-вартісних показниках (Порядок № 1219). Тож допомогу, яку отримали без вартості, маєте оцінити.
Щоб оформити передачу допомоги школам, у яких навчаються діти, достатньо видати наказ керівника відділу управління освіти та скласти акт приймання-передачі в довільній формі. Передбачте в акті обов’язкові реквізити первинного документа (ст. 9 Закону про бухоблік). На його підставі спишіть допомогу з позабалансу.
Облік у шкіл
Школи безоплатно отримані запаси від суб’єкта держсектору мають зарахувати за первісною вартістю, що дорівнює балансовій вартості запасів суб’єкта державного сектору, що їх передав, на дату здійснення операції з урахуванням додаткових витрат, передбачених пунктом 8 стандарту. Якщо немає достовірної інформації щодо первісної вартості запасів, її визначають на рівні справедливої вартості на дату отримання (п. 6 розд. ІІ НП(С)БОДС 123). Задокументуйте операцію актом приймання-передачі запасів за формою, що визначає Наказ № 431. Цінності зарахуйте в дебет субрахунку 1815. Поінформуйте Казначейство про надходження. Для цього подайте не пізніше за останній робочий день звітного місяця, у якому отримали допомогу, Довідку про надходження у натуральній формі та внесіть зміни до спецфонду кошторису.
Окремо процедури відмови від гумдопомоги Закон № 1192 не визначає. Рекомендуємо листом довільного змісту повідомити отримувача, тобто обласну установу, про те, що не маєте потреби в реагентах. Коли отримаєте письмову згоду від отримувача, оформіть повернення актом приймання-передачі з обов’язковими реквізитами первинки.
Якщо донор не визначив конкретно коло кінцевих набувачів або договір з ВООЗ не містить окремих вимог, отримувати дозвіл про перерозподіл реагентів для їх використання іншими набувачами не треба. Адже стаття 3 Закону № 1192 вимагає погоджувати з іноземним донором лише зміну отримувача гумдопомоги, а не набувача.
Ні, законодавство не встановлює термінів для повернення гумдопомоги, якщо отримувач / набувач не має потреби в ній. Не регулює Закон № 1192 і термінів, коли отримувач має передати допомогу набувачам. Проте пам’ятайте, гумдопомога — це цільова адресна допомога особам, які її потребують. Тож її передають отримувачам / набувачам у максимально оптимальні строки.
Зважайте на те, що:
- харчові продукти та інші предмети гумдопомоги, що мають обмежений термін споживання, ввозять на митну територію України за умови, що на момент перетину кордону термін їх придатності становить не менш ніж 1/3 терміну, що визначив виробник;
- лікарські засоби, медичні вироби (крім медичної техніки) та ветеринарні препарати — якщо на момент перетину кордону термін їх придатності становить:
- не менш ніж 1/2 строку, що визначив виробник, якщо цей строк становить менш ніж один рік;
- не менш ніж шість місяців, якщо цей строк становить один рік і більше (п. 2 Порядку № 728).
На період воєнного стану рішення про знищення та/або утилізацію неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги ухвалює юрособа, на балансі якої перебуває допомога. Спеціальних дозволів від Мінсоцполітики в цей час отримувати не треба.
Знищення неякісної або непридатної до споживання гумдопомоги проводьте під контролем комісії, яку створіть з представників територіальних органів:
- Держмитслужби;
- Держекоінспекції;
- МВС,
- державної ветеринарної медицини;
- карантинної служби;
- місцевих органів виконавчої влади (п. 9 Порядку № 728).
Знищення здійснюють на спеціалізованих підприємствах / установах, що мають дозвіл. Посвідчіть знищення актом за формою з додатка 2 до Порядку № 728 за підписом керівника установи та членів комісії (п. 12 Порядку № 728).
Видатки на вивезення за межі України або знищення предметів гумдопомоги несуть донори або отримувачі гумдопомоги (п. 13 Порядку № 728).
Так, буде. Як зазначає Держказначество в листі3, нескладання та неподання Довідки про надходження у натуральній формі призведе до невідображення операцій у натуральній формі в бухгалтерському обліку виконання бюджету. Тоді як бюджетна звітність має відповідати аналогічним даним бухгалтерського обліку та звітності органів Держказначейства (п. 3 розд. І Порядку № 44). За недотримання вимог Порядку № 44 казначеї застосують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, що визначає Бюджетний кодекс України (БК) (п. 15 розд. І Порядку № 44).
Установа порушила вимоги щодо ведення бухобліку та складання звітності про виконання бюджетів (п. 33 ч. 1 ст. 116 БК). Через порушення казначеї зупинять операції з бюджетними коштами (п. 2 ч. 1 ст. 117 БК). Крім того, в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства застосовують попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення (п. 1 ч. 1 ст. 117 БК). Усунути порушення маєте у строк до 30 календарних днів.