6
Лютий 2023року
бухгалтерський облік
основні засоби

Пункт незламності в бюджетній установі: як організувати й облікувати

У багатьох бюджетних установах ще торік розгорнули пункти незламності. Справа нова, відповідальна й непроста. А єдиний нормативний документ з цього питання містить лише загальні приписи. Допоможемо детальними підказками і прикладом обліку майна

Олена Озерова , керівник експертної групи Експертус Головбух

Ракетні атаки на об’єкти критичної інфраструктури підштовхнули владу до розгортання пунктів незламності. Не забарились розробити і Порядок роботи пунктів незламності, примірний перелік майна для його комплектації, який визначає Постанова № 1401.

Стаціонарний пункт незламності — приміщення будівлі (споруди), які передбачені для тимчасового перебування людей та в яких створено і підтримуються умови, мінімально необхідні для збереження життя і здоров’я населення у разі порушення сталої роботи сис­тем життєзабезпечення (п. 2 Постанови № 1401).

Наразі це єдиний нормативний документ, який містить лише загальні приписи. Тож далі розглянемо докладно все, що керівникам і бухгалтерам установ треба знати про пункти незламності (далі — Пункт).

З чого почати

Відповідають за організацію та роботу Пунктів міністерства, центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, обласні, Київська міська держадміністрація (військові адміністрації) та органи місцевого самоврядування, суб’єк­ти господарювання державної та приватної форми власності (за згодою) (п. 4 Постанови № 1401). Розміщують стаціонарні Пункти у приміщеннях зак­ладів освіти, спорту, медицини, управління тощо незалежно від форми власності та підпорядкування. У фокусі — робота Пунктів на базі бюджетних установ, організацій.

Як обирають зак­лади, на базі яких облаштовують Пункт? Органи влади аналізують наявні ресурси, укомплектованість потрібним майном та визначають установи/організації, які спроможні забезпечити роботу Пункту. Адже він має бути укомплектований за примірним переліком майна, що наведений у Додатку 2 до Постанови № 1401:

  • засобами автономної генерації електроенергії, освітлення, опалення, доступу до інтернету та іншого зв’язку; пожежогасіння та сан­обробки;
  • аптечками;
  • інформаційно-роздатковими матеріалами;
  • меблями;
  • запасом питної та технічної води, продуктів харчування, одноразового посуду, засобів особистої гігієни;
  • санітарними вузлами або автономними біотуалетами.

Питання організації та функціонування Пунктів поклали на плечі органів місцевого самоврядування. Міністерства, центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, Київська міська держадміністрація (військові адміністрації) лише сприяють у роботі Пунктів (п. 10 Постанови № 1401). Тож рішення, чи функціонуватиме у приміщенні бюджетної установи стаціонарний Пункт, ухвалює орган місцевого самоврядування (ОМС) та закріплює рішенням сесії. Положення про функціонування Пунктів оприлюднює на офіційному вебсайті ОМС. Важливо: за рішенням ОМС управління Пунктом покладають на керівника бюджетної установи, організації.

Відповідальні за організацію та функціонування Пунктів — місцеві органи влади. Керує роботою Пункту керівник бюджетної установи, організації.

Отже, перш ніж розпочати роботу Пункту на базі бюджетної установи, організації, а тим паче — проводити операції із приймання-передачі цінностей, залучати працівників:

  • отримайте розпорядження від місцевої влади;
  • ознайомтеся з Положенням про організацію та роботу Пункту;
  • з’ясуйте порядок та умови фінансування.

Хто фінансує

Розгортають та забезпечують роботу Пунктів за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів, коштів суб’єк­тів господарювання державної власності та інших не заборонених законодавством джерел (п. 9 Постанови № 1401). У другу чергу за кош­ти як загального, так і спеціального фонду фінансують облаштування тимчасових пунктів обігріву (п. 19 Порядку № 590).

Крім того, видатки фінансують і в рамках місцевої цільової програми (ст. 26 Закону № 280). Таку можливість передбачає частина перша статті 91 Бюджетного кодексу України (БК).

Ознайомтеся з умовами програми, яка визначатиме її безпосередніх виконавців. Адже від пов­новажень залежатиме фінансування видатків та облікові наслідки. Якщо виконавцем призначено орган виконавчої влади, то видатки на придбання майна для роботи Пункту нестиме саме він. Якщо роль виконавця програми поклали на бюджетну установу, організацію, на базі якої облаштують Пункт, то й видатки нестиме саме бюджетник.

Видатки на придбання майна несе бюджетна установа, якщо влада поклала на неї роль виконавця програми

Вибір у цільовій програмі виконавця впливатиме і на КПКВК — Код програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів:

  • 8110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха» — якщо виконавцем є влада;
  • 1021 «Надання загальної середньої освіти зак­ладами загальної середньої освіти за рахунок коштів місцевого бюджету» — наприк­лад, якщо видатки нестиме школа, у якій облаштовуватимуть Пункт.

Залежно від того, яке майно закуповуєте за бюджетні кош­ти, оберіть Код економічної класифікації видатків (КЕКВ):

  • 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» — якщо придбаваєте основ­ні засоби;
  • 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» — для придбання малоцінних необоротних матеріальних активів та запасів.

Якщо витрати на доставку, монтаж, налаштування проводите за окремим договором, видатки проведіть за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Як забезпечити роботу

Керівник установи, організації видає наказ, яким призначає щонайменше двох відповідальних осіб (комендантів).

До роботи Пунктів залучіть працівників установи — шляхом чергування. Під час чергування працівник зо­бо­в’я­заний перебувати на визначеному роботодавцем робочому місці. Його зав­дан­ня — роз­в’я­зу­вати невідкладні питання поза основ­ними трудовими обов’язками та передавати інформацію.

Не можна залучати працівників до чергування частіше ніж один раз на місяць. Графік чергування погодьте з профспілковим органом. Залучайте працівників до чергування за наказом.

Тривалість чергування або роботи разом з чергуванням не може перевищувати нормальної тривалості робочого часу. Якщо залучаєте працівника до чергування у вихідний день — надайте йому день відпочинку протягом найближчих 10 днів.

Чергування працівника не оплачуйте. В табелі обліку використання робочого часу години чергування не зазначайте.

До роботи Пункту маєте право залучити працівників відповідно до їх трудових обов’язків — охоронців, прибиральниць, опалювачів тощо. Таку працю можна вважати виконанням суспільно корисних робіт.

Працівникам підприємств, що функціонують в умовах воєнного стану, суспільно корисні роботи оплатіть відповідно до умов оплати праці за професією (посадою), на яку їх зараховано. Розмір такої оплати не може бути нижчим від розміру середньої заробітної плати за основ­ним місцем роботи (п. 10 Порядку № 753).

За рішенням ОМС до чергування (роботи) в Пунктах можна залучати медпрацівників, психологів, соцпрацівників, громадські організації та волонтерів (п. 6 Додатка 1 до Постанови № 1401). Оплатіть працю залучених фахівців за наявності асигнувань за договором цивільно-правового характеру або як сумісництво. Співпрацю з волонтерами будуйте відповідно до вимог Порядку № 556.

Як документувати

Керівник Пункту організовує роботу, забезпечує чергування та інформує населення. Крім цього, зо­бо­в’я­заний подбати:

  • про збереження та облік активів, що отримані від ОМС або придбані за рахунок бюджетних коштів;
  • розрахунок запасу пально-мастильних матеріалів (ПММ), води, медикаментів, предметів гігієни та конт­роль за їх списанням і попов­ненням;
  • звітування про роботу Пункту.

Почніть із розробки Положення про роботу «Пункту незламності» на базі установи, організації. Наказом призначте бухгалтера, відповідального за облік.

Щоб підтвердити цільове використання бюджетних коштів, розробіть та затвердьте форми внутрішньої документації:

  • журнал обліку відвідування — для обліку кількість осіб і особистих даних відвідувачів;
  • наказ про визначення запасу ПММ, води, твердого палива, засобів гігієни тощо та норм їх списання;
  • журнал обліку роботи генератора/твердопаливних обігрівачів — для обліку часу роботи обладнання та кількість спожитих ПММ;
  • журнал обліку продуктів харчування та питної води;
  • журнал обліку надання медичної допомоги — для обліку інформації про надану медичну допомогу (дата, особисті дані відвідувача, домашня адреса, вид наданої допомоги, видані медикаменти, виписка лікаря про надану допомогу).

Склад документації орієнтовний, а їх форми — довільні.

Як облікувати

Бухоблік залежатиме від порядку організації та фінансування роботи Пункту на базі бюджетної установи, організації. Розглянемо по черзі, як облікувати майно Пункту, яке є власністю…

…місцевої влади

Отримане майно не відповідає критеріям визнання активами, тож зараховувати його на баланс бюджетної установи, організації підстав немає. Цінності є власністю громади.

Актив відображається в балансі за умови, що оцінка його може бути достовірно визначена і очікується отримання в майбутньому економічних вигід та потенціалу корисності, по­в’я­за­них з його використанням (п. 4 розд. V НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності»).

Облік майна, що не належить бюджетній установі, організації або перебуває у її тимчасовому розпорядженні, організуйте на рахунках позабалансового обліку (Порядок № 1219).

Майно та запаси для роботи Пункту прийміть у користування та оприбуткуйте за дебетом субрахунку 021 «Активи на відповідальному зберіганні розпорядника бюджетних коштів». Адже субрахунок використовують для обліку:

  • оплачених товарно-матеріальних цінностей вищими органами із державного та місцевих бюджетів і відвантажених суб’єк­там державного сектору, що належать до їх сфери управління, які перебувають на інших бюджетах, та прийнятих розпорядником бюджетних коштів на відповідальне зберігання;
  • прийнятих суб’єк­том державного сектору на відповідальне зберігання товарно-матеріальних цінностей (Порядок № 1219).

Організуйте на субрахунку 021 аналітичний облік за видами майна та запасів. Нагадаємо, що облік на позабалансових рахунках ведуть як у кількісному, так і вартісному виразі.

Оприбуткуйте активи за цінами, що зазначені у акті приймання-передачі.

Обладнання та запаси, необхідні для роботи «Пункту незламності», що рахуються на балансі місцевої влади, облікуйте поза балансом.

Не нараховуйте амортизацію на необоротні активи, оскільки вони перебувають на балансі місцевої влади.

Роздачу запасів оформте актом списання довільної форми з обо­в’яз­ковими реквізитами первинки (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік). Форму акта візьміть у Методрекомендаціях № 11. Акт списання складіть на підставі записів у журналах обліку.

Повернення необоротних активів та списання розданих запасів проведіть записами за кредитом позабалансового субрахунку. Записи у журналах обліку, первинних документах та на позабалансових рахунках слугуватимуть базою, щоб показати інформацію:

  • у рядках 1340, 1341, 1343 розділу ХІІІ «Розшифрування позабалансових рахунків» форми 5-дс Приміток до річної фінансової звітності;
  • звітності, яку ймовірно забажають отримати місцеві та державні органи влади за результатами роботи Пункту.

Тож радимо організувати належний облік активів Пункту, щоб підтвердити цільове використання бюджетних коштів.

…бюджетної установи, організації

Інший варіант, коли місцеві органи виділятимуть фінансування для придбання засобів обігріву, генерування електроенергії, товарно-матеріальних цінностей тощо. Такі операції проведіть в бухобліку бюджетної установи за загальними правилами для придбання активів для власних потреб за рахунок коштів загального або спеціального фонду бюджету.

Але місцева влада радше розгортатиме Пункти на базі бюджетних установ, організацій, які вже обладнані альтернативними джерелами енергії, супутниковим інтернетом тощо. Тож обо­в’язок керівника — організувати роботу у приміщеннях, щоб розмістити населення, приймати-роздавати продукти. Запаси продуктів харчування, ПММ, засобів гігієни можна отримувати безоплатно від розпорядника вищого рівня або благодійника тощо.

Закріпимо теорію Прикладом.

ПРИКЛАД. Облік майна для роботи пункту незламності на базі бюджетної установи

У приміщенні зак­ладу освіти (неплатник ПДВ) за рішенням місцевої влади організували «Пункт незламності». Щоб забезпечити роботу, отримали:
  • активи від ОМС, які перебувають на балансі місцевої влади, на відповідальне зберігання:
    • генератор — 65 000 грн;
    • бутильовану воду — 10 000 грн, з якої використали 2100 грн; 
  • фінансування з місцевого бюджету для придбання твердопаливного котла, який обліковуватиметься на балансі закладу освіти, — 175 000 грн, витрати на монтаж постачальником — 15 000 грн;
  • два біотуалети через внутрівідомчу передачу: первісна вартість — 45 000 грн, нарахований знос минулих років — 9500 грн
№ з/п Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума,грн
Д-т К-т
1 Отримали від ОМС на відповідальне зберігання:
• генератор
• бутильовану воду


021⁄Генератор
021⁄Вода питна





65 000
10 000
2 Списали використану воду на підставі записів у журналі обліку 021/Вода питна 2100
3 Отримали фінансування за цільовою програмою для придбання твердопаливного котла та його монтажу 2313 5411 190 000
4 Отримали від постачальника твердопаливний котел 1311 6211 175 000
5 Нарахували плату за монтаж 1311 6211 15 000
6 Оплатили постачальнику 6211 2313 190 000
7 Ввели в експлуатацію твердопаливний котел 1014 1311 190 000
8 Збільшили власний капітал 5411 5111 190 000
9 Оприбуткували біотуалети через внутрівідомчу передачу 1016 5111 45 000
10 Зарахували нарахований знос біотуалетів за минулі роки експлуатації 5512 1411 9500

Отже, бюджетні установи, організації є базою для розгортання та роботи «Пунктів незламності». Завдання керівника — підтвердити цільове використання бюджетних коштів. Проте облікові особ­ливості залежатимуть від порядку фінансування роботи Пункту та їх документального оформлення.

  1. З чого почати
  2. Хто фінансує
  3. Як забезпечити роботу
  4. Як документувати
  5. Як облікувати
Страхові виплати — 2023: що змінилося
№ 6, 2023
Генератори: як вибирати та безпечно експлуатувати