5
Лютий 2023року
перевірки і контроль
колективний договір

Що врахувати в колективному договорі

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
ДОПОМОЖЕ

    правильно скласти колективний договір

    ВБЕРЕЖЕ

      від порушень бюджетного законодавства та претензій ревізорів

      Тест для бухгалтера


      • 1
        Законодавство надає право керівнику установи в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах, установлювати водіям автотранспортних засобів доплати за ненормований робочий день у розмірі 25% тарифної ставки за відпрацьований час. Чи має право установа закріпити в колективному договорі підвищений розмір такої доплати?

        Правильна відповідь — б.

        Підказка. Доплату за ненормований робочий день у розмірі 25% тарифної ставки за відпрацьований час встановлює пункт 3 Постанови № 1298. Також роботодавець може вносити в колективні договори умови, що поліпшують становище працівників, додаткові до встановлених законодавством (ч. 3 ст. 13 КЗпП і ст. 7 Закону про колективні договори). Але при цьому він має дотримувати норм і гарантій, які передбачає законодавство (ст. 15 Закону про оплату праці). Тож умови колективного договору, що суперечать законодавству, не матимуть сили і застосовувати їх не можна.

        Проте інколи колективні договори бюджетних установ містять норми, які дозволяють керівнику установи підвищувати визначені законодавством розміри надбавок і доплат. Якщо ревізори виявляють такі підвищені виплати, то накладають адміністративне стягнення на керівників та головних бухгалтерів за нецільове використання бюджетних коштів. А гроші винним особам доведеться повертати до бюджету з власної кишені.

        Щоб не допустити таких ситуацій, проводьте видатки в межах бюджетних асигнувань та інших додаткових джерел. Коли складаєте кошторис, передбачайте тільки ті виплати, які зазначені у нормативних документах і є обо­в’яз­ковими.

        Працівникам установ і організацій, що фінансуються з бюджету, заробітну плату нараховують на підставі актів КМУ в межах бюджетних асигнувань (ст. 13 Закону про оплату праці).
      • 2
        Працівники реєструючого органу в колективному договорі установи виявили наявність положень, які не відповідають законодавству. Чи може реєструючий орган в такій ситуації відмовити у повідомній реєстрації?

        Правильна відповідь — б.

        Підказка. Кабмін доручив місцевим органам виконавчої влади та рекомендував органам місцевого самоврядування в межах пов­новажень розглядати колективні договори і угоди щодо відповідності законодавству. Якщо вони виявлять порушення — надавати рекомендації, як їх усунути (п. 2, 3 Постанови № 115). Тож якщо реєструючий орган виявить в колективному договорі положення норм, які не відповідають законодавству, він рекомендує та роз’яснює, як їх доопрацювати.

        Тобто зав­дан­ня реєструючого органу — поінформувати працівників і роботодавців, на яких поширюється договір, про наявність в договорі положень, які не відповідають законодавству. А працівники та роботодавці ­можуть ініціювати відповідні зміни до договору.

        Реєструючий орган надає сторонам колективного договору лист з рекомендаціями разом із примірниками договору не пізніше наступного робочого дня після його повідомної реєстрації. Якщо сторони врахували рекомендації реєструючого органу і внесли відповідні зміни чи допов­нення до договору, вони підлягають повідомній реєстрації згідно з Порядком №115.

        Реєструючий орган може відмовити сторонам договору в повідомній реєстрації лише тоді, коли вони подали на реєстрацію не автентичні примірники договору.

        Правильний колективний договір, який подають на реєстрацію:

        • не суперечить вимогам законодавства і умовам угод вищого рівня, обо­в’яз­ковим для всіх суб’єк­тів, що перебувають у сфері дії сторін, які їх підписали;

        • містить інформацію про джерела фінансування заходів, якщо установа надає додатково соціальні пільги і гарантії за рахунок власних коштів установ, організацій, місцевого бюджету тощо;

        • відповідає вимогам законодавства про мови і викладений за загальними нормами правопису.

        Разом з колективним договором установа має подати на реєстрацію всі додатки до нього, протоколи розбіжностей, а також інформацію про склад пов­новажних представників сторін, які брали участь у колективних переговорах.

        Працівники реєструючого органу не мають права:

        • самостійно виправляти текст колективного договору;

        • вимагати вносити зміни у текст колективного договору, погрожуючи, що в тому варіанті, який установа подала на реєстрацію, його не зареєструють.

        Такими діями працівники реєструючого органу перевищують свої пов­новаження.

      • 3
        Працівник відпрацював лише половину місяця і звільняється. Чи можна йому нарахувати премію за непов­ний робочий місяць?

        Правильна відповідь — a.

        Підказка. Обмеження щодо нарахування премій працівникам, які не відпрацювали пов­ного місяця і звільнилися, установи фіксують у положенні про преміювання. Це положення є додатком до колективного договору. Воно визначає працівників, які ­можуть отримувати премії, а також показники та умови преміювання щодо кожної категорії працівників. До того ж до працівників установ можна застосовувати будь-які заохочення, зазначені у правилах внутрішнього трудового розпорядку, які затвердили трудові колективи (ст. 143 КЗпП).

        Отже, якщо в установі, де працював працівник, положення про преміювання не передбачає означених обмежень, то керівник установи відповідно до особистого внеску працівника у загальні результати роботи може надати премію за певну кількість відпрацьованих днів у місяці в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі установи. Звісно, якщо немає підстав депреміювати цього працівника.

      • 4
        Чи впливає момент повідомної реєстрації на набрання чинності колективним договором?

        Правильна відповідь — б.

        Підказка. Колективний договір набирає чинності з дня, коли його підписали представники сторін, або з дня, який сторони в ньому зазначили (ст. 17 КЗпП). Тобто момент реєстрації не впливає на набрання колективним договором чинності, незалежно від того, чи був він зареєстрований. Незареєстрований колективний договір має юридичну силу.

        Після закінчення строку чинності колективний договір продовжує діяти доти, поки сторони не укладуть новий або не переглянуть чинний, якщо інше не передбачає договір. Якщо змінився керівник установи, чинність колективного договору зберігається протягом строку його дії, але не більше ніж рік. У цей період сторони повинні розпочати переговори, щоб укласти новий чи змінити або допов­нити чинний колективний договір.

      • 5
        Чи вносити до колективного договору норми трудового законодавства?

        Правильна відповідь — а.

        Підказка. Зміст колективного договору визначають його сторони в межах компетенції. Оскільки конкретні розміри тарифних ставок, посадових окладів бюджетних установ встановлюють централізовано, вони не ­можуть бути предметом переговорів. А от усі інші питання щодо трудових і соціально-економічних відносин — у межах компетенції сторін і фінансових можливостей установ. Такі питання й обговорюють сторони, коли укладають колективний договір.

        Так, установи отримали право обирати та встановлювати розміри надбавок, доплат, сис­тему винагород, премій та інших заохочувальних виплат у колективному договорі. Утім, основ­на умова — дотримати норми і гарантії, які передбачає законодавство (ст. 143 КЗпП).

        До колективного договору обо­в’яз­ково включайте норми трудового законодавства, якщо законодавчі акти передбачають, що їх треба закріпити в колективному договорі.

      • 6
        Чи зо­бо­в’я­зана установа виконувати рекомендації реєструючого органу?

        Правильна відповідь — б.

        Підказка. Зміст колективного договору визначають сторони в межах своєї компетенції (ст. 7 Закону про колективні договори). Зміни і допов­нення до колективного договору протягом строку його дії сторони ­можуть вносити тільки за взаємною згодою в порядку, який визначає колективний договір (ст. 14 Закону про колективні договори).

        Органи влади та місцевого самоврядування не мають пов­новажень втручатися у переговорний процес в установі та визначати зміст колективних договорів.

        Порядок № 115 не передбачає, що реєструючий орган має конт­ролювати, чи усунула установа виявлені у колективному договорі порушення. За результатами висновків сторонам договору надають рекомендації щодо окремих положень договору, якщо вони не відповідають законодавству. Утім, рекомендації реєструючого органу установа не зо­бо­в’я­зана виконувати. Рекомендації реєструючого органу ­можуть враховувати ревізори під час перевірок та суди, коли розглядають спірні питання.

      Підсумки тестування

      Підрахуйте кількість правильних відповідей. Скільки вийшло?

      6. Відмінний результат. Вітаємо! Ви справжній професіонал. Ви знаєте, як правильно укласти колективний договір та що врахувати. Читайте й надалі тижневик «Головбух: Бюджет», який застереже вас від можливих помилок.

      Від 4 до 5. Добре. Загалом непогано, але є чого прагнути. Ретельніше опрацьовуйте нормативні документи й фахові консультації у нашому тижневику. Вивчайте матеріали на порталі.

      Від 2 до 3. Задовільно. Можливі ситуації, коли ви не знаєте, як правильно укласти колективний договір та що врахувати. Читайте тижневик «Головбух: Бюджет», вивчайте матеріали на порталі, використовуйте нормативну базу електронної версії журналу — це поглибить ваші знання.

      Менше ніж 2. Тест завалено. Не хвилюйтеся. Можливо, ви недавно працюєте на посаді. Читайте тижневик «Головбух: Бюджет». Наші статті допо­можуть вам набути необхідних знань, щоб почуватися впевнено під час ревізій.

      Конфлікт інтересів: коли виникає та як врегулювати
      № 5, 2023
      Реєстрація бюджетних зобов’язань за договорами після змін у Порядку № 309