42
Листопад 2022року
перевірки і контроль
військовий облік

Профспілки попереджають про штрафи за порушення військового обліку

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
З’ЯСУЙТЕ, ЧИ
  1. усі роботодавці зо­бо­в’я­зані вести військовий облік
  2. підлягають військовому обліку громадяни, з якими уклали договір ЦПХ

Ніхто не любить, коли в установу приходять з перевіркою. Адже її наслідком цілком може стати штраф на посадових осіб. Зокрема, і за порушення у сфері військового обов’язку та військового обліку. Тож Федерація професійних спілок України (Федерація профспілок) роз’яснила, хто і на якій підставі може перевіряти, як установа веде військовий облік, та який адміністративний штраф загрожує роботодавцю.

Чи обо­в’яз­ково вести військовий облік

Зобов’язує всіх роботодавців вести військовий облік частина 5 статті 34 Закону № 2232. Деталізує перелік обов’язків пункт 37 Порядку № 921.  Тож роботодавець повинен:

  • перевіряти у громадян під час прий­няття на роботу (нав­чання) наявність військово-облікових документів;
  • надсилати у семиденний строк до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки повідомлення про зміну облікових даних призовників і військовозо­бо­в’я­заних, прийнятих на роботу (нав­чання) чи звільнених з роботи;
  • своєчасно оформляти документи для бронювання військовозо­бо­в’я­заних за центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час та інші.

Керівник має визначити, хто вестиме військовий облік в його установі. Про це йдеться у статті 34 Закону № 2232. Він може делегувати ці пов­новаження спеціально призначеній відповідальній особі з числа працівників.

Військовий облік громадян, з якими укладено договір цивільно-правового характеру, не ведуть.

Хто перевіряє і на якій підставі

Голови райдержадміністрацій, голови міст обласного значення щороку розпорядженнями затверджують:

  • плани перевірок стану військового обліку на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
  • зав­дан­ня з методичного забезпечення військового обліку й підвищення кваліфікації посадових осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку (п. 53 Порядку № 921).

Керуючись затвердженими планами, районні та міські ТЦК і СП (військкомати) щороку проводять перевірки установ і підприємств, які перебувають на території їхньої відповідальності та в яких працюють військовозо­бо­в’я­зані, що заброньовані за ними, а також військовозо­бо­в’я­зані, які мають мобілізаційні розпорядження. Решту установ і підприємств перевіряють раз на три роки (п. 78 Порядку № 921).

Окрім районних та міських ТЦК і СП (військкоматів) пов­новаження щодо перевірки стану ведення військового обліку мають:

  • центральні органи виконавчої влади та інші держоргани, які відповідно до затверджених ними планів щороку проводять перевірку стану військового обліку на підприємствах, в установах й організаціях, які перебувають у сфері їхнього управління (п. 79 Порядку № 921).
  • облдержадміністрації, які у взаємодії з обласними військовими комісаріатами ­можуть перевіряти держоргани, підприємства, установи й організації, що перебувають на території їхньої відповідальності (п. 80 Порядку № 921).
  • оперативні командування, які відповідно до затвердженого Ген­штабом Збройних сил плану проводять перевірку держорганів, підприємств, установ та організацій, що перебувають у межах зони відповідальності згідно з військово-адміністративним поділом території України (п. 76 Порядку № 921).
Якщо зазначені органи виявлять порушення під час перевірки стану ведення військового обліку, на роботодавця ­можуть накласти адміністративний штраф.

Яка відповідальність

Федерація профспілок нагадує, що відповідальність роботодавців за порушення у сфері військового обов’язку та військового обліку встановлює КпАП. Його cтаття 210-1 «Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачає штраф:

  • за перше порушення:
    • для громадян — від 100 до 200 НМДГ* (1700 грн — 3400 грн);
    • для посадових осіб — від 200 до 300 НМДГ (3400 грн — 5100 грн);
* Неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
  • за повторне протягом року порушення, за яке особа вже мала адміністративне стягнення, а також вчинення такого порушення в особ­ливий період:
    • для громадян — від 200 до 300 НМДГ (3400 грн — 5100 грн);
    • для посадових осіб від 300 до 500 НМДГ (5100 грн — 8500 грн).

За порушення, установлені статтею 210-1 КпАП, адміністративні штрафи накладають територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ст. 235 КпАП).

Парламент розширив перелік установ і підприємств, працівники яких підлягають бронюванню
№ 42, 2022
Атестація та підвищення кваліфікації педагогів у період воєнного стану