40
Жовтень 2022року
перевірки і контроль
коментар

Порядок ревізій: Кабмін оновив форму і зміст

Людмила Кравченко , керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух
БУХГАЛТЕР МАЄ ЗНАТИ
  1. коли акт ревізії керівник установи має право підписати без бухгалтера
  2. чи можна зупинити ревізію на період дії воєнного стану

Кабмін Постановою № 1123 вніс зміни до Порядку № 550, який регулює інспектування Державною аудиторською службою. Постанова № 1123 набрала чинності 13 жовтня 2022 року. Тож на що очікувати посадовим особам об’єкта конт­ролю, читайте у статті.

Що змінили

Загалом Порядок № 550 має 21 зміну. Деякі — суто технічні. Наприклад, слово «спе­ціа­ліст» замінили словом «фахівець» — суть від цього не змінилася. Однак є й істотні нововведення.

Програма ревізії

Відтепер посадові особи органу державного фінансового конт­ролю, що проводять ревізію, програму ревізії складатимуть в одному примірнику. Вони надаватимуть її копію лише на вимогу керівника об’єкта конт­ролю чи його заступника.

Раніше була вимога складати програму у двох примірниках, один з яких ревізори надавали в перший день ревізії керівнику об’єкта конт­ролю чи його заступнику під розписку для ознайомлення. Якщо керівник об’єкта конт­ролю чи його заступник відмовлявся від підпису, але не заперечував проти проведення ревізії, ревізори мали зазначати це у вступній частині акта ревізії.

Також уточнили, що програму ревізії може затверджувати не лише керівник органу державного фінансового конт­ролю або його заступник, як це було раніше, а й упов­новажена керівником цього органу посадова особа.

До програми ревізії можна вносити зміни, якщо є потреба змінити період, що підлягає ревізії. Однак після того, як ревізори внесуть зміни до плану проведення заходів фінконт­ролю або отримають рішення суду, якщо ревізія позапланова. У такій ситуації нове направлення не оформляють.

Документи об’єкта конт­ролю

Порядок № 550 тепер не містить норми про те, що керівник об’єкта конт­ролю на вимогу посадової особи органу державного фінансового конт­ролю повинен оформити відповідні документи на паперовому носії, якщо бухгалтерський облік установа вела з використанням елек­трон­них засобів зберігання і обробки інформації.

Надавати документи посадовим особам органу державного фінансового конт­ролю, як і раніше, має керівник об’єкта конт­ролю чи його заступник. Утім, строк, у який установа має надати документи, зазначають посадові особи органу державного фінансового конт­ролю у вимозі про надання документів. Такий строк встановлюють з урахуванням запитуваного обсягу таких документів.

Пояснення працівників

Урядовці уточнили порядок, за яким ревізори отримують пояснення від працівників об’єкта конт­ролю.

Раніше ревізори вимагали пояснення, якщо виявляли порушення законодавства. Вони вручали працівникам об’єкта конт­ролю, які причетні до виявлених порушень, під особистий підпис перелік питань.

Тепер ревізори ­можуть вимагати пояснення від працівників, щоб з’ясувати окремі обставини фінансово-господарської діяльності об’єкта конт­ролю. Перелік питань щодо таких обставин надають працівникам об’єкта конт­ролю в один зі способів:

  • особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об’єкта конт­ролю;
  • через канцелярію чи підрозділ з питань діловодства з відміткою на примірнику документа органу фінконт­ролю про дату реєстрації в журналі вхідної кореспонденції об’єкта конт­ролю та підписом працівника канцелярії (загального відділу), який здійснив реєстрацію;
  • рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням. На примірнику документа, що залишається в органі фінконт­ролю, зазначають реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів ревізії.
Якщо працівник об’єкта конт­ролю не надав письмових пояснень протягом трьох робочих днів з дня, коли їх отримав, цей факт ревізори зазначають в акті ревізії.

Також тепер пояснення оформлюють на ім’я посадової особи органу державного фінансового конт­ролю. Раніше — на ім’я керівника органу державного фінансового конт­ролю, який призначив ревізію.

Зупинення ревізії

Автори змін унормували питання стосовно зупинки планової виїзної ревізії. Як і раніше, її ­можуть зупинити, якщо у ревізорів з’явиться потреба:

  • проводити зустрічні звірки, без завершення яких не можна якісно провести ревізію.
  • терміново виконати інші зав­дан­ня відповідно до пов­новажень, які передбачає законодавство.

Тепер планову виїзну ревізію можна зупинити й унаслідок дії непереборної сили, на період воєнного або надзвичайного стану на території України чи в окремих її місцевостях.

Ревізію слід закінчити протягом 60 робочих днів після припинення дії непереборної сили чи припинення/скасування воєнного або надзвичайного стану відповідно.

Керівник органу державного фінансового конт­ролю вже не зо­бо­в’я­заний надавати об’єкту конт­ролю письмове рішення про зупинення та поновлення планової виїзної ревізії. Також тепер, якщо посадових осіб органу державного фінансового конт­ролю не допустять до проведення ревізії або не нададуть необхідних для перевірки документів, орган державного фінансового конт­ролю інформує правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством, не в письмовій формі.

Зустрічні звірки

Кабмін трохи підкоригував норми, що стосуються проведення зустрічних звірок. Оновлений Порядок № 550 передбачає, що направлення на проведення зустрічної звірки ревізори надають керівнику об’єкта зустрічної звірки чи його заступнику під розписку на примірнику органу державного фінансового конт­ролю. Також уточнив, що до зустрічних звірок керівник об’єкта конт­ролю не надає заперечення.

Зміст акта ревізії

Розширили зміст акта ревізії. До переліченої інформації, яку містив акт ревізії в старій редакції Постанови № 550, автори змін додали:

  • адресу електронної пошти;
  • ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ;
  • інші відомості щодо організаційної структури об’єкта конт­ролю, наявності підпорядкованих йому підприємств, установ, організацій, перебігу ревізії та перешкоджання у її проведенні, а також факти відмови підписати або неможливість підписати документи в разі наявності;
  • іншу інформацію, що стосується діяльності та фінансового стану об’єкта конт­ролю, та факти, що стосуються періоду, який підлягає ревізії.
Підписують акт ревізії, як і раніше, посадова особа органу державного фінансового конт­ролю та керівник і головний бухгалтер об’єкта конт­ролю або особа, упов­новажена на ведення бухгалтерського обліку, а також за необхідності інші працівники об’єкта.

Якщо на об’єкті конт­ролю бухгалтерський облік веде на договірних засадах спе­ціа­ліст із бухгалтерського обліку — самозайнята особа чи підприємство, яке провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, акт ревізії тепер підписуватиме керівник об’єкта конт­ролю.

Строк підписання довідок

Автори змін встановили строк підписання довідок, які складають посадові особи органу фінконт­ролю та залучені фахівці, які проводили ревізію у складі групи, за результатами проведення ревізії з окремих питань. Такі довідки працівники об’єкта конт­ролю, які є відповідальними з цих питань, підписують протягом двох робочих днів та повертають їх посадовим особам органу фінконт­ролю або залученим фахівцям, які їх склали.

Також продовжили строк, протягом якого ревізори надсилають об’єкту конт­ролю письмову вимогу щодо усунення виявлених ревізією порушень. Тепер, якщо орган державного фінансового конт­ролю отримає від установи заперечення, вимогу надсилають не пізніше ніж протягом 10 робочих днів після надіслання висновків на такі заперечення. Раніше було — протягом трьох робочих днів.

Чим допов­нили

Порядок № 550 допов­нили двома новими розділами:

  • «Особливості проведення ревізії об’єктів конт­ролю, до складу яких входять відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи»;
  • «Особливості складення документів в електронній формі та проведення ревізій за документами, складеними в електронній формі».

Ревізії у відокремлених підрозділах

Перед початком ревізії відокремленого підрозділу посадові особи органу державного фінансового конт­ролю та залучені фахівці повинні під розписку на примірнику органу державного фінансового конт­ролю видати керівнику об’єкта конт­ролю чи його заступнику направлення та копію рішення суду — у разі позапланової виїзної ревізії за рішенням суду. Якщо керівник об’єкта конт­ролю чи його заступник відмовляються від підпису, але не заперечують проти ревізії, це зазначають у вступній частині акта ревізії.

За результатами ревізії відокремленого підрозділу довідку складають у двох примірниках.

Керівник, особа, упов­новажена на ведення бухгалтерського обліку, та інші відповідальні працівники відокремленого підрозділу ознайомлюються з довідкою про проведення ревізії відокремленого підрозділу, підписують її та протягом двох робочих днів з дня, коли її отримали, повертають органу державного фінансового конт­ролю, який проводив ревізію відокремленого підрозділу.

Якщо є заперечення щодо змісту довідки, їх надає керівник відокремленого підрозділу керівнику об’єкта конт­ролю. Він ухвалює рішення, чи включати їх у заперечення до акта ревізії, що подають органу державного фінансового конт­ролю, який проводить планову виїзну ревізію об’єкта конт­ролю.

Документи в електронній формі

Законотворці визначили, як складати документи в електронній формі та проводити за ними ревізії. Тож електронні документи треба:

  • надсилати об’єкту конт­ролю, об’єкту зустрічної звірки через сис­тему електронної взаємодії органів виконавчої влади або за допомогою інших засобів інформаційних, елек­трон­них комунікаційних, інформаційно-комунікаційних сис­тем відповідно до законодавства, крім документів, які вручають під розписку або під особистий підпис;
  • створювати, відправляти, передавати, одержувати, зберігати, обробляти, використовувати та знищувати під час ревізії відповідно до Закону № 851  і Типової інструкції № 55.
Якщо елек­трон­ний документ неможливо підписати кваліфікованим електронним підписом, створюють та підписують документ на папері, ідентичний електронному за документарною інформацією та реквізитами. Кількість примірників визначає Порядок № 550.

Керівник об’єкта конт­ролю чи його заступник має надати посадовим особам органу державного фінансового конт­ролю документи на елек­трон­них носіях з описом вкладених документів. Копію електронного документа та його візуальне подання на папері має засвідчити об’єкт конт­ролю.

Перед початком перевірки елек­трон­них документів ревізори конт­ролюють наявність усіх обо­в’яз­кових реквізитів та їх цілісність — перевіряють та підтверджують правовий статус кваліфікованого електронного підпису чи печатки.

Медпрацівники в окупації: оплата праці й колабораціонізм
№ 40, 2022
Закуповуємо теплову енергію — як товар чи як послугу