Порядок ревізій: Кабмін оновив форму і зміст
- коли акт ревізії керівник установи має право підписати без бухгалтера
- чи можна зупинити ревізію на період дії воєнного стану
Кабмін Постановою № 1123 вніс зміни до Порядку № 550, який регулює інспектування Державною аудиторською службою. Постанова № 1123 набрала чинності 13 жовтня 2022 року. Тож на що очікувати посадовим особам об’єкта контролю, читайте у статті.
Що змінили
Загалом Порядок № 550 має 21 зміну. Деякі — суто технічні. Наприклад, слово «спеціаліст» замінили словом «фахівець» — суть від цього не змінилася. Однак є й істотні нововведення.
Програма ревізії
Відтепер посадові особи органу державного фінансового контролю, що проводять ревізію, програму ревізії складатимуть в одному примірнику. Вони надаватимуть її копію лише на вимогу керівника об’єкта контролю чи його заступника.
Також уточнили, що програму ревізії може затверджувати не лише керівник органу державного фінансового контролю або його заступник, як це було раніше, а й уповноважена керівником цього органу посадова особа.
До програми ревізії можна вносити зміни, якщо є потреба змінити період, що підлягає ревізії. Однак після того, як ревізори внесуть зміни до плану проведення заходів фінконтролю або отримають рішення суду, якщо ревізія позапланова. У такій ситуації нове направлення не оформляють.
Документи об’єкта контролю
Порядок № 550 тепер не містить норми про те, що керівник об’єкта контролю на вимогу посадової особи органу державного фінансового контролю повинен оформити відповідні документи на паперовому носії, якщо бухгалтерський облік установа вела з використанням електронних засобів зберігання і обробки інформації.
Надавати документи посадовим особам органу державного фінансового контролю, як і раніше, має керівник об’єкта контролю чи його заступник. Утім, строк, у який установа має надати документи, зазначають посадові особи органу державного фінансового контролю у вимозі про надання документів. Такий строк встановлюють з урахуванням запитуваного обсягу таких документів.
Пояснення працівників
Урядовці уточнили порядок, за яким ревізори отримують пояснення від працівників об’єкта контролю.
Тепер ревізори можуть вимагати пояснення від працівників, щоб з’ясувати окремі обставини фінансово-господарської діяльності об’єкта контролю. Перелік питань щодо таких обставин надають працівникам об’єкта контролю в один зі способів:
- особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об’єкта контролю;
- через канцелярію чи підрозділ з питань діловодства з відміткою на примірнику документа органу фінконтролю про дату реєстрації в журналі вхідної кореспонденції об’єкта контролю та підписом працівника канцелярії (загального відділу), який здійснив реєстрацію;
- рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням. На примірнику документа, що залишається в органі фінконтролю, зазначають реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів ревізії.
Також тепер пояснення оформлюють на ім’я посадової особи органу державного фінансового контролю. Раніше — на ім’я керівника органу державного фінансового контролю, який призначив ревізію.
Зупинення ревізії
Автори змін унормували питання стосовно зупинки планової виїзної ревізії. Як і раніше, її можуть зупинити, якщо у ревізорів з’явиться потреба:
- проводити зустрічні звірки, без завершення яких не можна якісно провести ревізію.
- терміново виконати інші завдання відповідно до повноважень, які передбачає законодавство.
Тепер планову виїзну ревізію можна зупинити й унаслідок дії непереборної сили, на період воєнного або надзвичайного стану на території України чи в окремих її місцевостях.
Керівник органу державного фінансового контролю вже не зобов’язаний надавати об’єкту контролю письмове рішення про зупинення та поновлення планової виїзної ревізії. Також тепер, якщо посадових осіб органу державного фінансового контролю не допустять до проведення ревізії або не нададуть необхідних для перевірки документів, орган державного фінансового контролю інформує правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством, не в письмовій формі.
Зустрічні звірки
Кабмін трохи підкоригував норми, що стосуються проведення зустрічних звірок. Оновлений Порядок № 550 передбачає, що направлення на проведення зустрічної звірки ревізори надають керівнику об’єкта зустрічної звірки чи його заступнику під розписку на примірнику органу державного фінансового контролю. Також уточнив, що до зустрічних звірок керівник об’єкта контролю не надає заперечення.
Зміст акта ревізії
Розширили зміст акта ревізії. До переліченої інформації, яку містив акт ревізії в старій редакції Постанови № 550, автори змін додали:
- адресу електронної пошти;
- ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ;
- інші відомості щодо організаційної структури об’єкта контролю, наявності підпорядкованих йому підприємств, установ, організацій, перебігу ревізії та перешкоджання у її проведенні, а також факти відмови підписати або неможливість підписати документи в разі наявності;
- іншу інформацію, що стосується діяльності та фінансового стану об’єкта контролю, та факти, що стосуються періоду, який підлягає ревізії.
Якщо на об’єкті контролю бухгалтерський облік веде на договірних засадах спеціаліст із бухгалтерського обліку — самозайнята особа чи підприємство, яке провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, акт ревізії тепер підписуватиме керівник об’єкта контролю.
Строк підписання довідок
Автори змін встановили строк підписання довідок, які складають посадові особи органу фінконтролю та залучені фахівці, які проводили ревізію у складі групи, за результатами проведення ревізії з окремих питань. Такі довідки працівники об’єкта контролю, які є відповідальними з цих питань, підписують протягом двох робочих днів та повертають їх посадовим особам органу фінконтролю або залученим фахівцям, які їх склали.
Також продовжили строк, протягом якого ревізори надсилають об’єкту контролю письмову вимогу щодо усунення виявлених ревізією порушень. Тепер, якщо орган державного фінансового контролю отримає від установи заперечення, вимогу надсилають не пізніше ніж протягом 10 робочих днів після надіслання висновків на такі заперечення. Раніше було — протягом трьох робочих днів.
Чим доповнили
Порядок № 550 доповнили двома новими розділами:
- «Особливості проведення ревізії об’єктів контролю, до складу яких входять відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи»;
- «Особливості складення документів в електронній формі та проведення ревізій за документами, складеними в електронній формі».
Ревізії у відокремлених підрозділах
Перед початком ревізії відокремленого підрозділу посадові особи органу державного фінансового контролю та залучені фахівці повинні під розписку на примірнику органу державного фінансового контролю видати керівнику об’єкта контролю чи його заступнику направлення та копію рішення суду — у разі позапланової виїзної ревізії за рішенням суду. Якщо керівник об’єкта контролю чи його заступник відмовляються від підпису, але не заперечують проти ревізії, це зазначають у вступній частині акта ревізії.
Керівник, особа, уповноважена на ведення бухгалтерського обліку, та інші відповідальні працівники відокремленого підрозділу ознайомлюються з довідкою про проведення ревізії відокремленого підрозділу, підписують її та протягом двох робочих днів з дня, коли її отримали, повертають органу державного фінансового контролю, який проводив ревізію відокремленого підрозділу.
Якщо є заперечення щодо змісту довідки, їх надає керівник відокремленого підрозділу керівнику об’єкта контролю. Він ухвалює рішення, чи включати їх у заперечення до акта ревізії, що подають органу державного фінансового контролю, який проводить планову виїзну ревізію об’єкта контролю.
Документи в електронній формі
Законотворці визначили, як складати документи в електронній формі та проводити за ними ревізії. Тож електронні документи треба:
- надсилати об’єкту контролю, об’єкту зустрічної звірки через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади або за допомогою інших засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем відповідно до законодавства, крім документів, які вручають під розписку або під особистий підпис;
- створювати, відправляти, передавати, одержувати, зберігати, обробляти, використовувати та знищувати під час ревізії відповідно до Закону № 851 і Типової інструкції № 55.
Керівник об’єкта контролю чи його заступник має надати посадовим особам органу державного фінансового контролю документи на електронних носіях з описом вкладених документів. Копію електронного документа та його візуальне подання на папері має засвідчити об’єкт контролю.
Перед початком перевірки електронних документів ревізори контролюють наявність усіх обов’язкових реквізитів та їх цілісність — перевіряють та підтверджують правовий статус кваліфікованого електронного підпису чи печатки.