33
Вересень 2022року
перевірки і контроль
коментар

Податкові перевірки під час воєнного стану

Людмила Кравченко , керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух
РОЗ’ЯСНЮЄ ДПС
  1. за яких умов проводять документальні позапланові перевірки
  2. коли документ, надісланий до електронного кабінету, вважають врученим

У період дії воєнного стану законодавство щодо податкових перевірок змінювалося кілька разів. То пов­ністю забороняли всі види перевірок, то відновлювали одні та розширювали можливості проводити інші. Податківці ГУ ДПС у Черкаській області надали роз’яснення  про нюанси податкових перевірок, зокрема фактичних, у період дії воєнного стану. Детальніше про це далі.

Як змінювалося законодавство

У перші дні війни законодавець заборонив усі види податкових перевірок. Спочатку на підставі Закону № 2118. Підрозділ 10 розділу ХХ ПК допов­нили пунктом 69, яким визначили деякі особ­ливості справляння податків і зборів. Однак зауважили, що норми цього пункту застосовують тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. Утім, в такій редакції ця норма діяла недовго — Законом № 2120 підпункт 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК виклали в новій редакції. До загального правила додали винятки, а Законом № 2142 та Законом № 2260 перелік винятків з цього пункту, тобто перелік тих перевірок, які законодавець дозволив проводити, розширили. Закон № 2260 набрав чинності з 27 травня 2022 року.

Підпункт 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК встановлює:

Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

- камеральних перевірок;

- документальних позапланових перевірок, які проводять на звернення платника податків та/або з підстав, які визначають підпункти 78.1.7 та 78.1.8 ПК;

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими надійшла податкова інформація, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- фактичних перевірок.

Як проводять камеральні перевірки

Податківці роз’яснили, що камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

  • лютий, березень, квітень, травень 2022 року — розпочинаються наступного дня після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше ніж 20 вересня 2022 року;
  • червень, липень 2022 року — розпочинаються наступного дня після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше ніж 20 жовтня 2022 року.
Подані уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряють у строк, визначений пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК для звітного періоду, на який припадає день, коли подають такий уточнюючий розрахунок.

Як проводять документальні позапланові перевірки

Документальні позапланові перевірки у період воєнного стану проводять за наявності під час перевірок безпечного:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності, є об’єктами оподаткування, використовуються для отримання доходів (прибутку), по­в’я­за­ні з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
  • доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, по­в’я­за­ної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, конт­роль за яким покладено на конт­ролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
  • проведення інвентаризації основ­них засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Податківці роз’яснили нюанси документальних позапланових перевірок, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, а саме з таких підстав:

  • за зверненням платника податків;
  • підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 ПК;
  • податковою інформацією, яка свідчить про те, що платник податків не дотримує граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Такі перевірки поновлюються та закінчуються протягом 60 днів з дня, наступного за днем, коли набирає чинності Закон № 2260. Вони поновлюються на невикористаний строк.

Керівник органу конт­ролю

може зупинити перевірку своїм рішенням

Перевірки, крім визначених підпунктом 78.1.8 ПК, ­можуть бути зупиненідо завершення дії обставин, через які їх зупинили, та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника конт­ролюючого органу. Рішення оформлюють наказом. Копію наказу надсилають платнику податків до електронного кабінету. Одночасно на електронну адресу платника податків надсилають інформацію про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Це перериває строк перевірки.

Документальні позапланові перевірки з підстав за підпунктом 78.1.8 ПК, які розпочали після того, як набрав чинності Закон № 2260, а перевіряють декларації або уточнюючі розрахунки, до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, проводять протягом 60 календарних днів, що настають після того, як закінчиться граничний строк камеральної перевірки декларації або уточнюючого розрахунку.

Документ, що його надіслав конт­ролюючий орган до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог Закону № 851 та Закону № 2155.

Якщо податківці виявлять порушення законодавства, за результатами перевірки платники податків нестимуть відповідальність згідно з ПК, законами, конт­роль за виконанням яких покладено на конт­ролюючі органи. При цьому враховують обставини, які передбачає підпункт 112.8.9 ПК, що звільняють від фінансової відповідальності. Утім, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабміном на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Документальну позапланову перевірку за пунктом 78.1 ПК проводять з таких підстав:

  • розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків (пп. 78.1.7 ПК);
  • платник подав декларацію, в якій заявив до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПК, та/або з від’ємним значенням з ПДВ, яке становить більше ніж 100 тис. грн (абз. 1 пп. 78.1.8 ПК).

Документальну позапланову перевірку з підстав за підпунктом 78.1.8 ПК проводять тільки щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ понад 100 тис. грн (абз. 2 пп. 78.1.8 ПК).

Благодійну допомогу сім’ям військових не оподатковуватимуть
№ 33, 2022
Чи покарають ревізори за помилки в меморіальних ордерах