31
Серпень 2022року
бюджетний процес
платні послуги

Платні послуги. Самотест для бюджетних установ

Людмила Кравченко , керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух
ПЕРЕВІРТЕ, ЧИ ЗНАЄТЕ
  1. куди заборонено спрямовувати кош­ти загального фонду
  2. на що витрачати кош­ти від платних послуг

Бюджетні установи мають право надавати великий перелік платних послуг. І якщо ваша установа надає такі послуги, маєте можливість проаналізувати, чи дотримується вона законодавства, коли проводить операції з коштами спеціального фонду кошторису. Перевірте, чи збігаються ваші знання з відповідями на запитання.

Які витрати включати до вартості платних послуг?

До вартості платної послуги мають увійти абсолютно всі витрати, по­в’я­за­ні з її наданням. Неприпустимо покривати видатки спеціального фонду коштами загального фонду. Тож ретельно стежте за тим, щоб до вартості платної послуги увійшли всі витрати.

Ці витрати мають бути покриті за рахунок коштів спецфонду.

Складовими вартості платної послуги є:

  • витрати на оплату праці працівників, які надають послуги;
  • нарахування на оплату праці;
  • витрати та оплата послуг сторонніх організацій, товари чи послуги яких використовуються при наданні платних послуг;
  • капітальні витрати;
  • індексація заробітної плати, інші витрати відповідно до законодавства.

Кожна бюджетна установа має свої особ­ливості. Тому перелік статей калькуляції і склад витрат, що входять до таких калькуляційних статей, усі установи установлюють самостійно.

Що входить до складу витрат на оплату праці працівників, які надають платні послуги?

До витрат на оплату праці працівників, які надають платні послуги, враховують розміри посадових окладів, ставок заробітної плати (зокрема, погодинної оплати), підвищення, доплати, надбавки та інші виплати обо­в’яз­кового характеру, які визначені відповідними нормативно-правовим актами. Також до витрат на оплату праці можна враховувати виплати, що мають заохочувальний характер, у порядку, який встановлює законодавство та колективний договір. Тобто до витрат на оплату праці штатних працівників, які надають платні послуги, включайте як виплати обо­в’яз­кового характеру, так і заохочувальні виплати.

Кількість працівників відповідної кваліфікації, які надають платні послуги, з відповідними розмірами посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), а також кількість годин їх роботи визначайте на основі всього обсягу виконуваних робіт. За відсутності затверджених норм зазначені показники визначайте розрахунково.

Чи можна до вартості платної послуги включати витрати на оплату праці осіб, які не перебувають у штаті установи?

Так, до вартості платної послуги можна включати витрати на оплату праці осіб, які не перебувають у штаті установи, але залучені до надання платної послуги. Оплачують працю таких осіб на підставі ЦПД у тих самих розмірах і за тими самими умовами оплати праці, за якими оплачують працю відповідних штатних працівників.

Працю працівників, які залучені за ЦПД до виконання платних послуг, оплачують за фактично виконаний обсяг робіт та період, за який вони її виконували. Такі дані зазначають в акті виконаних робіт.

Працівник, який виконує пов­новаження установи за державним замовленням, ще надає і платні послуги. Як правильно нарахувати такому працівнику заробітну плату?

Надходження від плати за послуги, які надають бюджетні установи відповідно до їхньої основ­ної діяльності, зараховують до спецфонду кошторису. Вони попов­нюють першу підгрупу першої групи власних надходжень (ч. 4 ст. 13 БК). У цій нормі зазначені напрямки, за якими їх можна використати. Так, витрачати кош­ти від платних послуг можна на покриття витрат, по­в’я­за­них з організацією й наданням таких послуг.

Однією зі складових собівартості платної послуги є прямі витрати на оплату праці. Отже, коли встановлюють вартість платної послуги, до її собівартості зак­ладають, зокрема, зарплату працівників, які залучені до надання платних послуг. Витрати на оплату праці обчислюють і планують у складі спецфонду залежно від обсягу діяльності. Під час планування таких витрат треба враховувати положення пункту 23 Порядку № 228 — він установлює послідовність планування видатків спецфонду кошторису за рахунок власних надходжень.

Розпорядник бюджетних коштів коригує обсяги взятих бюджетних зо­бо­в’я­зань за загальним фондом кошторису для проведення видатків за цими зо­бо­в’я­заннями зі спецфонду кошторису. Кошти на зарплату працівників, враховані у собівартості платної послуги, а також заплановані в кошторисі видатків за спецфондом, спрямовують тільки на оплату праці таких працівників (ч. 4 ст. 13 БК).

Отже, якщо працівник у межах місячної норми робочого часу виконує пов­новаження установи за державним замовленням і надає платні послуги, то його зарплату слід розподілити між джерелами фінансування пропорційно до навантаження (відпрацьованого часу), а саме:

  • роботу на платних умовах оплатити зі спецфонду;
  • роботу за державним замовленням — за рахунок коштів загального фонду.
Кошти загального фонду кошторису заборонено спрямовувати на забезпечення видатків спецфонду, зокрема й на виплату зарплати працівникам, які надають платні послуги.
Чи може установа виділити частину доходів від надання платних послуг, щоб погасити заборгованість за захищеними статтями видатків?

Якщо установа надає платні послуги, частину доходів можна виділити на погашення заборгованості за захищеними статтями видатків. Це якщо обсяги власних надходжень перевищують витрати. Так, частина 9 статті 51 БК визначає:

Якщо обсяги власних надходжень перевищують відповідні витрати, розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на зарплату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.

Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50% коштів на заходи за рахунок відповідних надходжень і 50% — на заходи, необхідні для виконання основ­них функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою. У такій ситуації розпорядник бюджетних коштів перерозподіляє обсяг узятих бюджетних зо­бо­в’я­зань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зо­бо­в’я­заннями зі спеціального фонду бюджету.

Як оплатити працю бухгалтера, який залучений до надання платних послуг? Чи можна йому нараховувати доплати або премії?

Передусім потрібно визначитись, чи доцільно вводити окрему штатну посаду бухгалтера для розрахунку вартості платних послуг та обліку таких послуг. Якщо так, то оплачувати його працю треба так, як і працю інших працівників, які надають платні послуги. Тобто зарплата бухгалтера складатиметься з посадового окладу, надбавок і доплат.

Якщо окремо вводити посаду бухгалтера з обліку платних послуг недоцільно і один з бухгалтерів може вести розрахунки за платні послуги поряд зі своїми основ­ними обов’язками, то за додаткову роботу йому можна встановити доплату за суміщення професій (розширення зони обслуговування).

Чи може бюджетна установа надавати платні послуги, не передбачені переліком дозволених платних послуг?

Якщо бюджетна установа надаватиме платні послуги, які не передбачені переліком дозволених платних послуг, то всю суму отриманих за них коштів доведеться перерахувати до бюджету. Таке роз’яснення надало Казначейство в листі від 14.10.2011 № 16-04/918-2970:

У випадку надходження на рахунок бюджетної установи коштів від надання платних послуг, не передбачених переліком дозволених платних послуг, такі кош­ти повинні бути перераховані в дохід того бюджету, за рахунок якого здійснюється утримання установи.

Такі кош­ти спрямовують за кодом класифікації доходів бюджету 24060300 «Інші надходження».

Як оплатити лікарняні під час простою. Підказка Мінсоцполітики
№ 31, 2022
Договір підряду: юридична класика для бухгалтера